ЦЕРН ще търси частици, свързани с тъмната материя

1 коментар
ЦЕРН ще търси частици, свързани с тъмната материя

Нов експеримент на Европейския център за ядрени изследвания (ЦЕРН) ще търси частици, свързани с тъмната материя, предаде Франс прес. В изявление на организацията се посочва, че експериментът е проектиран да търси леки слабо взаимодействащи частици. Някои от тях са свързани с тъмната материя, наричана "хипотетична", тъй като не излъчва светлина и не може да бъде наблюдавана директно.

От 2010 г. ЦЕРН осъществява сблъсъци на частици в Големия адронен колайдер. В 27-километровия пръстеновиден тунел, разположен на около 100 метра под повърхността, снопове високоенергийни протони пътуват със скорост, близка до тази на светлината, и се сблъскват в четири точки на взаимодействие.

Сблъсъците генерират нови частици, които физици от цял свят анализират с цел да задълбочат познанията за законите на природата. Учените се надяват чрез тях да открият нови частици и нови физични феномени.

Тъй като четирите основни детектора на Големия адронен колайдер не са в състояние да откриват леки слабо взаимодействащи частици, от ЦЕРН решават за целта да проектират и монтират нов експеримент, наречен FASER. Задачата му ще бъде да търси свързани с тъмната материя частици като тъмни фотони и неутралино. Очаква се експериментът да бъде задействан в периода между 2021 и 2023 г.

Ако успеят да открият търсените частици, учените се надяват отчасти да разгадаят тайните на мистериозната тъмна материя. Тя съставлява около една четвърт от Вселената, а съществуването ѝ се обяснява с гравитационния ѝ ефект върху видимата материя.

1 коментар

1. анита хегерланд

Те не знаят какво е тъмната материя, но я търсят?! Как ще намериш нещо, което не знаеш какво е, може да се бутнеш в него и да не го познаеш?!