Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Тунелът "Монблан", свързващ Франция и Италия, е открит тържествено на 16 юли 1965 г.

0 коментара
Тунелът Монблан откъм френска страна. Снимка: Уикипедия

На 16 юли 1965  г. в  Алпите на границата между Италия и Франция под връх Монблан (4807 м) тържествено е открит 11.6-километровият тунел "Монблан" в присъствието на президентите на Франция и Италия  Шарл дьо Гол и Джузепе Сарагат. Той се намира на границата между Италия и Франция и свързва градовете Шамони във Франция и Курмайор в Италия. Тунелът е широк 8.6 метра, висок 4.35 метра с две двупосочни платна.  През 1949 г. Франция и Италия подписват споразумение за изграждането на път, свързващ двете държави. През 1953 г. е подписана конвенция за неговия строеж, ратифицирана през 1954 г. от парламента на Италия и през 1957 г. от парламента на Франция. Строителството на тунела официално започва през май 1959 г. и завършва през 1965 г.

В служебния бюлетин на БТА пише няколко дни преди събитието: 

Пред откриване на тунела под Монблан

Милано, 13 юли 1965 г. /Франс прес/ „Подсилени“ части на сигурността днес бяха изпратени в Северна Италия по случай откриването на 16 юли на тунела под Монблан, което ще се състои в присъствието на генерал де Гол и президента на Италианската република Джузепе Сарагат. Тази мярка беше взета след намирането на миланската гара през миналата нощ на 5.5 експлозив в един куфар, изоставен във второкласно купе на вагон по линията Мюнхен-Торино.

 

Всички влакове, идващи от Германия и Австрия, както и от горното течение на Адидже, са подлагани на специален контрол. 

***

Откриване на тунела под Монблан 

Рим, 16 юли 1965 г. /БТА/ Днес бе открит тунелът под Монблан, който съединява Италия с Франция. В тържествената церемония, която започна на френската територия в Шамони, а след това бе продължена в италианския град Курмайор, взеха участие президентът на Италия Джузепе Сарагат и президентът на Франция Шарл де Гол. 

***

Париж, 16 юли 1965 г./БТА/ Най-дългият тунел на света - с дължина 11 600 м под най-високия връх в Европа - Монблан, бе открит днес за автомобилно движение. Той свързва френския град Шамони и италианския Антрев. За да се пресече френско-италианската граница под „покрива на Европа“, са необходими около 10 минути. 

Проектът за строителството на този грандиозен тунел има стара история. За необходимостта от такъв тунел се е говорило още по времето на Наполеон Трети. Привърженици на създаването на удобен път, свързващ Франция и Италия, са били също и Бисмарк и френският министър Барту. Обаче една такава сериозна техническа задача можа да бъде решена едва много по-късно.

През 1957 г. в резултат на преговорите между френското и италианското правителство бе постигнато споразумение за построяване на тунел под Монблан. Строителните работи, започнали през 1959 г. продължиха повече от 6 години и бяха завършени в началото на юли т. г. 

Строителството започна едновременно от двете страни. Съгласно постигнатото споразумение всяка страна трябваше да прокара половината път и през август 1962 г., като изпревари с една седмица французите, италианската страна завърши основното прокопаване.

Тунелът е висок 6 метра, а двупосочно платно широко 7 метра. Но пропускателната му способност е намалена малко поради трудностите с вентилацията. По същата причина скоростта на движението на автомобилите се ограничава на 70 км в час. Усъвършенстването на вентилационната система, според изчисленията на специалистите, ще позволи в бъдеще да се увеличи пропускателната способност до 1200 коли в час и да се открие движение за тежък товарен транспорт. Понастоящем през тунела ще преминават само автомобили и при редки случаи туристически автобуси.

Но тунелът под Монблан е не само най-дългият, но и най-скъпият. Той струва 100 милиона франка. Преминаването през тунела ще струва на автомобилистите до 24 франка, а в бъдеще за товарния транспорт - до 101 франка в зависимост от товара. Такава висока такса за преминаване ще носи немалки печалби на частните компании, които наред с правителството участваха в построяването на тунела. Нито френското, нито италианското правителство можеха да поемат изцяло върху себе си първичните разходи за този строеж. Те бяха принудени да поканят частни компании, които заплатиха голяма част от необходимите разходи и, следователно, контролирайки експлоатацията на тунела, ще получат голяма част от печалбите от високите цени, които автомобилистите ще трябва да плащат, когато пресичат френско-италианската граница. 

***

Коментар за откриването на тунела 

Париж, 16 юли 1965 г./Франс прес/ Днес по случай откриването на тунела под Монблан се състоя тържествена церемония, в която взеха участие президентът на Франция де Гол и президентът на Италия Сарагат. Двамата президенти преминаха с автомобил от френската територия на италианската. По технически причини широкото движение по тунела ще започне едва в понеделник.

Срещата на де Гол със Сарагат и днешните им преговори предизвикаха голям интерес в тукашните политически кръгове. Работата е там, че това е  първата среща на де Гол с държавния глава на другата страна, влизаща в "Общия пазар", след провала на брюкселските преговори, довели до остра криза в "малката Европа". Според всеобщото мнение преговорите между двамата президенти ще им дадат възможност да съпоставят становищата си по най-парливите проблеми. Между тези проблеми се споменават положението във Виетнам, разногласията на Северноатлантическия блок и, разбира се, "европейската" криза. При това редица парижки наблюдатели смятат, че по последните две точки няма практически шансове за постигане на споразумение.

Това до известна степен се потвърди днес при разменени интереси между де Гол и Сарагат на официалната церемония. Сарагат наблегна на това, че съоръжения, подобни на тунел под Монблан, съдействат за "укрепването на здравото братство не само между нашите народи, но и между народите от шестте страни на Европа". Де Гол, който, както е известно, не споделя "интеграционистките" стремежи на своите европейски партньори, се ограничи с изказвания в полза на развитието на връзки между всички европейски страни. 

Последната информация за тунела е от 20 март 2023 г.:

Шамони, 20 март 2023 г. (БТА) Тунелът "Монблан", основна транспортна ос между Франция и Италия, ще бъде затворен за три поредни месеца от 4 септември до 18 декември 2023 г., а след това отново и през 2024 г. заради сериозни ремонтни дейности, които ще продължат през идните години, предаде Франс прес.

Построен преди почти 60 години, през него ежедневно минават хиляди превозни средства. Той е двупосочна структура с дължина от 11.6 километра и е на етап, когато няма да са достатъчни само "козметични промени". "Избрахме да предприемем по-мащабни и по-съществени ремонтни дейности, за да дадем втори живот на този тунел", каза Грегори Шваршаупт, заместник директор на компанията Ей Ти Ем Би (ATMB).

Първите два строителни етапа, квалифицирани като "експериментални", ще позволят да се ремонтира свода на четири участъка с обща дължина от 1200 метра или около 10 на сто от общата дължина и в най-кратък срок да се изготви график за останалите 90 на сто, които също трябва да бъдат реновирани през идните години.

През тунела през цялата година минават около 1700 тежкотоварни камиона дневно, а трафикът на лекотоварни превозни средства е бил средно 3600 автомобила дневно с пикове от над 6000 автомобила през август. Есенният период се характеризира с най-ниско равнище на туристически трафик.

В края на 2022 г. информацията в италианските медии за потенциални сценарии на затваряне предизвикаха силно безпокойство сред работодателските организации в страната, които се опасяват, че това ще "постави на колене" икономиката на страната.

Около 92 на сто от стоките, които циркулират между Франция и Италия, минават през този път, според Алпийската териториална агенция.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.