Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Туристическият бизнес се обяви срещу окрупняването на авиокомпаниите

Аргументите са, че това ще намали конкуренцията и ще ощети потребителите

0 коментара
Туристическият бизнес се обяви срещу окрупняването на авиокомпаниите

Европейският туристически бизнес се обяви срещу окрупняванията на авиокомпаниите, защото това ще намали конкуренцията и ще ощети потребителите. Това се посочва в писмо до Маргрете Вестагер, изпълнителен заместник-председател на Европейската комисия и еврокомисар по конкуренцията.

Писмото е подписано от Европейския комитет на асоциациите на туроператорите (ЕСТАА), Европейската организация на потребителите (BEUC), Европейската пътническа федерация, EU Travel Tech и Международният съвет на летищата - Европа (ACI – Eurоpe). За писмото съобщи Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти, която е член на ЕСТАА.

Основанията за подобни опасения дават както неотдавнашните придобивания, така и предстоящите, се посочва в писмото.

Авторите на писмото оценяват като "забележителен пример за успех на ЕС" вътрешния пазар на въздушния транспорт в Европа. Те припомнят, че през последните десетилетия либерализацията доведе до по-евтини, по-безопасни и по-всеобхватни въздушни връзки в целия ЕС. Това до голяма степен се дължи на активната конкуренция между авиокомпаниите, които прилагат постоянни усилия да изпреварят своите колеги, като развиват и подобряват услугите си.

В момента обаче европейската индустрия за въздушен транспорт се намира на кръстопът. В резултат на последователни сливания са се формирали големи и все по-нарастващи доминиращи групи авиокомпании.

През 2005 г. петте най-големи европейски авиокомпаниите представляваха 47 % от трафика в рамките на ЕС, а през 2024 г. се очаква този дял да достигне 73.5%, посочват представителите на европейските организации.

Концентрацията ще се увеличи още повече, тъй като в момента са в ход няколко придобивания, които в момента се оценяват от Европейската комисия. Като примери се посочват придобиването на ITA от Lufthansa Group, на Air Europa от IAG, закупуването на миноритарен дял в SAS от Air France/KLM, както и очакваната продажба на TAP Air Portugal.

Консолидацията може драстично да ограничи конкуренцията по отношение на хиляди връзки, като по този начин ще даде възможност на доминиращите на пазара участници да злоупотребяват с позициите си за сметка на европейските пътници, предупреждават авторите на документа.

Фактът, че много европейски летища вече са или ще станат претоварени, в съчетание с остарелите правила на ЕС за разпределение на слотовете на летищата само засилва тези опасения.

Подобни примери вече се наблюдават на други пазари, като например в САЩ, където високото ниво на консолидация и произтичащите от това последици като липса на конкуренция доведоха до по-високи цени, по-ниско качество на услугите и по-малко доволни пътници.

Както наскоро обобщи професорът по право от Колумбийския Универститет Тим Ву, колкото по-големи стават авиокомпаниите, толкова са по-лоши.

Неотдавна Окръжен съд в САЩ блокира планираното сливане между JetBlue и Spirit поради опасения от неблагоприятни последици за потребителите. Консолидацията в САЩ обаче вече доведе до щети за свързаността, местните общности и потребителите.

ЕС все още може да избегне същите грешки, е посочено в писмото.

Четирите браншови организации призовават Европейската комисия да разглежда внимателно всеки потенциален антиконкурентен ефект при оценяването на операциите, независимо от политическия натиск.

Когато възникват такива сериозни опасения, Еврокомисията не трябва да се колебае и е необходимо да използва инструментите, с които разполага, включително разглеждане на такива сливания като несъвместими с общия пазар или да изисква значителни корективни мерки, се посочва в заключение в документа.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.