Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Учителските заплати ще са от 237 до 670 лв.

4 коментара

Учителите ще могат да получават от 237 до 670 лева според модел за диференцирано заплащане на учителския труд, който бе представен в сряда по време на дискусията на тема “Изменение на системата на заплащане в българското образование”.

Проектът, изготвен от агенция “Медиана” по поръчка на Министерството на образованието и науката (МОН), предвижда най-ниската учителска заплата да бъде между 237 и 250 лв., а най-високата – 650-670 лв. Моделът за обвързване на оценката на училищата с възнаграждението на учителите предвижда най-ниски заплати да се получават в училищата, където учениците имат най-ниско ниво на знание, най-слабо са развити различните етапи на образователния процес и където придобиването на минимално знание струва най-скъпо.

По време на обсъждането на Националната програма за развитие на училищното образование и предучилищното възпитание, в Комисията за образование и наука към Народното събрание, председателят на комисията  Лютви Местан заяви, че ДПС ще подкрепят програмата, но с някои резерви.  Той заяви, че абсолютизирането на единния стандарт за издръжка на учениците може да доведе то това едно училище с 1200 ученици да има бюджет колкото една по-малка община, което той определи като недопустимо.

Според него закриване на маломерни и слети паралелки може да има само ако на тези ученици бъдат осигурени храна и транспорт до близко средищно училище. Новата структура на училищното образование, която предвижда придобиване на основно образование след 7 клас, няма да доведе до намаляване на броя на отпадащите ученици, а тъкмо напротив, каза Местан.

Димитър Камбуров от ДСБ смята, че програмата създава неясни перспективи и предизвиква недоумение. Според него концепцията за развитието на училищното образование няма да повиши ефективността на системата, а подходът към проблемите, засегнати в нея, е погрешен.

Заместник-председателят на комисията Татяна Калканова (НДСВ) заяви, че моделът за нова училищна структура ще заличи елитарността в българското образование, като даде възможност всички ученици да получат разширеното обучение по компютри и езици, от което сега могат да се възползват само учениците в ограничен брой училища.

Маруся Любчева от Коалиция за България заяви, че програмaта “създава една рамка за развитие на българското образование, която си струва да подкрепим”. Все пак тя обърна внимание, че има нужда от разработване на система от конкретни механизми на вече предложените в документа принципи.

Проектът предлага основната атестация да бъде на училищата, а не на учителите. Заплатите на преподавателите ще зависят от колектива и работата на училището, в което работят. Като цяло моделът цели да стимулира по-добрите училища, но това не означава, че застрашава по-малко успешните учебни заведения, каза Кольо Колев, изпълнителен директор на агенция “Медиана”.

Според друг модел, диференцираното заплащане на учителската работа в средните училища може да започне още от юли месец тази година. По думите на Боян Захариев от гражданско дружество “Експертни анализи” тогава 6% увеличение на учителските заплати, договорено между МОН и синдикатите в края на мината година, може да се прибави към възнаграждението на учителите, които са в системата към тази дата. Новопостъпилите ще получават заплати без това увеличение. Така ще се диференцират заплатите на учителите, които вече са в системата и тези, които тепърва ще постъпват.

Захариев обясни още, че това е благоприятен момент, тъй като въвеждането на диференцирано заплащане е добре да става когато се предвижда увеличение на заплатите.

По време на дискусията министърът на образованието Даниел Вълчев посочи, че диференциацията на учителските възнаграждения не трябва да се разглежда сама по себе си, а и в контекста на децентрализацията на българските училища.

Диференцираното заплащане на учителския труд е заложено и в Националната програма за развитие на училищното образование, внесена в Народното събрание. Според документа възможните критерии, които ще определят диференцираните учителски заплати са резултатите, които учениците показват в началото и края на всяка учебна степен, съпоставката на текущите оценки на учениците и получените от стандартизирани изпити, както и тези от извънкласните форми на обучение като олимпиади и състезания. Финансово стимулиране ще получават и тези учители, които прилагат технически нововъведенията в своята работа, подпомагат развитието на деца със специални образователни потребности, като тези, чийто майчин език не е българският, например.

Министър Вълчев определи като спорни други три критерия, заложени в програмата. Това са оценката, която родителите и учениците дават на учителите, пълнотата на паралелките и зависимостта на учителската заплата от общата оценка на училището.

По думите на Петър Радо, директор на унгарския Център за анализ на образователни политики “Sulinova”, в страните от Европейския съюз се прилагат два модела за диференцирано заплащане на учителския труд. Единият определя заплатата според израстването в професията, а вторият взема предвид заеманата позиция и формира индивидуални заплати според качеството на работата на всеки отделен преподавател.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Ганьо
    #5

    Поредната простотия.Всички емисии на националните медии съобщанат, че учителите ще получат огромната сума от 148 лв. за 24 май.Забогатеха изедниците, ще си купят мерцедеси, ще идат до Хаваите, ще си живеят царски, а децата ни недоучени!За парите които получават българските учители работят твърде, твърде много!!!но простаци като чиновниците в министерството и този Колев само се чудят какви идиотщини да измислят!

  2. Batito
    #4

    Няма лошо да се увеличат учителските заплати. Но реално това повишение ще е 30-50 лева. Като се преспаднат данъците... Максимума ще достигнат директорите. Не е зле заплатата да се определя от знанията на учениците, но би трябвало и училицата да се дефиренцират. Как ще се доказва учителя в циганска или турска паралелка, където присъствието на децата е епизодично, а желанието за учене минимално. Мисля, че програмата трябва да се изготви на база реалностите от практикуващи учители и директори с пробен период.

  3. Krasimir Gadjokov
    #2

    вижте този нов проект:http://www.moetodaskalo.com

  4. учител
    #1

    Има следното питане? Този г-н Колев изобщо влизал ли е в час през последните 5-10-15 години и в кое точно училище?!? Има ли някакво понятие що е то учебен процес в "следдемократична България" и за това какво са принудени да търпят колегите по цял ден?!? Работила съм в 5 училища, преподавала съм на деца от І-ХІ клас по кажи-речи всички предмети - в София и около София, в елитни и не - чак- толкова елитни гимназии и техникум и се сещам само за отделни деца! Дори не цяла паралелка, чиито успех е

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.