Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Украйна прекъсна поссъветския модел на унаследяване на властта

0 коментара

Проблемът е, че въпреки изборите завършиха и че има легитимно избран президент, въпросът е как ще изглежда управлението на Украйна. До каква степен новоизбраният президент ще има контрол върху цялата територия на страната, как той ще се отнася към наследените административни и политически структури. Юшченко продължава да вярва, че реалната сила, която притежава, не са дори гласовете, които получи на третия тур на президентските избори, а хората, които са на улицата.

Второ, явно в щаба на Юшченко съществува страх, че на територията на Източна Украйна може да бъде повторено това, което се случи в Киев - хиляди хора на улиците в Донецк, Харков, неприемане на изборите, силен натиск за федерализация и въобще конституционна промяна.

Според мене основното, което води в момента Юшченко и неговата група, е да не бъде позволено енергията, която е натрупана на улиците на Киев, да бъде разпиляна, тъй като в тази енергия те виждат основната си сила.

Дали това е верен анализ, е много трудно да се каже, но е ясно, че краят на изборите по никакъв начин не решава проблема за това как ще изглежда Украйна след тези избори, как ще бъде събрана една страна, в която процесът на създаване на национална държава безспорно е напреднал, но в никакъв случай не е завършен и където Янукович - ако трябва да бъда честен - все повече се превръща в големия жокер на украинската политика, тъй като бившият президент Кучма тотално е загубил влияние върху него и който се чувства предаден от всички. Може би единствените, които още имат влияние върху Янукович, са определени среди в Москва, но в никакъв случай хората, които го издигнаха, вече не могат да контролират неговите действия.

От конформистки кандидат, който просто трябваше да наследи Кучма, той все повече се превръща в неуправляем лидер на Източна Украйна.

Не знам доколко на практика може да се случи една неуправляема Източна Украйна. Анализите, които чуваме отвътре, свидетелстват за това, че няма риск от най-голямата опасност - федерализация на страната, разпад на структурно равнище на Украйна като държава...

Аз също мисля, че много хора вътре в Украйна нямат интерес, дори ако се тръгне към някакъв тип федерализация, това да се случи по най-болезнения начин, да бъде създаван Приднестровски феномен, при който определени политически елити в Източна Украйна отказват да се подчиняват на Киев. На ниво население желание за разцепване на Украйна няма.

На Юшченко проблемът е Янукович. Защото Янукович се почувства предаден от своите, заради което участва в третия тур на изборите с напълно различна идеология - той се издигна като антиКучма кандидат, започна да говори за федерализация...

Промяната се забелязва ясно и при промяната на шефа на кампанията на Янукович. При редовния втори тур това бе шефът на Централната банка на Украйна - човек напълно лоялен към Кучма. При повторението Янукович назначи за шеф на кампанията си сина на може би най-известния украински националист, който обаче в началото на 90-те години беше известен с желанието си да федерализира Украйна.

Въпросът е до каква степен част от изгубилите елити са способни на радикални действия и дали те ще получат подкрепа извън Украйна.

Федерализация обаче не означава непременно разпад, а може да значи преструктуриране на държавата по различен модел и по някакъв начин оптимизиране на упражняването на властта. Възможно ли е - макар да звучи параноично - сили извън Украйна наистина да са заинтересовани от федерализацията на Украйна, но не за да я дестабилизират, а да създадат един своеобразен дубликат на Руската федерация в рамките на постсъветското пространство и оттам насетне да започнат да го използват като своеобарзна лаборатория за търсене на рецепти за лекуване на собствената федерална формула в Русия?

Това е важен въпрос. Русия и Украйна, особено след 1994 г., тръгнаха по различен път.

Украйна се опита да се превърне в класическа национална държава от европейски тип - започна масово налагане на украинския език и постепенно владеенето му се превърна в много важна възможност за правене на кариера в администрацията, започнаха много по-интензивни курсове по украинска история. Този процес бе съпроводен с една стратегически вярна геополитическа игра, в която Украйна търсеше своето място между Запада и Русия.

Русия удържа по-скоро федерална структура, удържа желанието за консолидация на бившето постсъветско пространство.

Това, което най-вероятно ще се случи, е че ще има конституционна реформа в Украйна и независимо дали тя ще доведе до федерализация или до децентрализация, безспорно ще има някаква по-голяма представителност на регионите.

Юшченко няма да има типа власт, каквато имаше Кучма. Това не е и необходимо, тъй като досега цялото единство на Украйна беше удържано на базата на напълно олигархична схема, в която имаше непрекъснато предоговаряне между седем големи икономически клана, които дефакто контролират над 70% от територията на страната. Голямото противоречие между Източна и Западна Украйна е и икономическо по своя характер - над 60% от БВП на страната се произвежда в Източна Украйна.

Ако това е ситуацията, то наистина в Украйна ще започне един конституционен процес, който ще бъде наблюдаван много внимателно като модел и от Москва. Неслучайно веднага след украинската криза в Москва се заговори за конституционна реформа.

В Русия все повече се засилва желанието на определени среди да бъде направен опит за създаването и там на една национална държава, която се базира на повече централизация, на повече хомогенност. Колкото и да е странно, от тази гледна точка Русия тръгва натам, откъдето Украйна се връща.

Достатъчно е да погледнете отношението към губернаторските позиции - те бяха избираеми в Русия допреди последната реформа на Путин, което даваше много повече власт на местните елити и наистина държеше Руската федерация много повече в структура на класическа феодална империя, където има васални губернатори с много местна власт и в случая на Елцин един сравнително слаб център.

Сега тече процес на консолидация на центъра, по линията на три основни политики. Едното е административните реформи, с идеята за назначаването на губернаторите. Второто е дефакто течащата пълзяща ренационализация на нефтения и на газовия сектор, което се оказва основната инфраструктура, която дава сила на центъра. Третото е, че за първи път се наблюдава опит от страна на руския център да овладее и определени инфраструктури на гражданското общество. Неслучайно бяха създадени младежки организации, самата лична популярност на Путин е един от факторите за консолидация на Русия.

Казвам всичко това, защото това, което стресира всички по отношение на Украйна, е невъзможността да бъде унаследена демократическа власт. След успеха на Путин да унаследи Елцин, като че ли Русия създаде един модел, който стана много привлекателен за мнозина от бившето постсъветско пространство. В Украйна имаше същия модел - достатъчно силен и влиятелен, но непопулярен президент, който контролира почти всички административни и финансови ресурси, който си избра наследник, но който не успя да го наложи.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.