Улеснява се достъпът на чужди превозвачи до жп мрежата

Улеснява се достъпът на чужди превозвачи до жп мрежата

Промени в закона за железопътния транспорт, приети от парламента на първо четене в четвъртък, улесняват достъпа на чужди железопътни превозвачи до българския пазар. Те вече ще имат право да извършват и пътнически превози. Изпълнителната агенция "Железопътна администрация" (ИАЖА) ще трябва да им гарантира достъп до релсовия път и обслужващите го съоръжения, а също така и да признава издаваните от Агенцията за железопътен транспорт на Европейския съюз единни сертификати за безопасност на жп предприятия, работещо на повече от едни пазари на Европейския съюз.

Тези единни сертификати заменят сегашните, които са съставени от две части -  А (издавана в държавата членка, в която железопътното предприятие е регистрирано) и  Б (издавана във всяка държава членка, в която железопътното предприятие възнамерява да извършва дейност). ИАЖА също ще може да издава такива сертификати, но само ако жп предприятието възнамерява да работи единствено на българския пазар.

Поправките обаче допускат възможността за ограничаване на достъпа до мрежата, ако в определени участъци пътнически превози извършва БДЖ по силата на договора с държавата за обществени услуги, който важи до края на 2024 г. Отказ ще е разрешен само ако исканата от чужд жп превозвач дестинация ще доведе до нарушаване на икономическо равновесие на обществения договор с БДЖ

Николай Тишев от левицата се притесни, че така ще бъдат засегнати интересите на БДЖ, тъй като външните превозвачи ще дойдат с нови машини, вагони и ще претендират за най-доходоносните отсечки. Така за БДЖ ще останат губещите линии, възмути се той.

Клаузата за отказ на достъп до обслужвани по договора за обществени услуги обаче елиминира тази опасност поне пет години.

До 2024 г. не може да дойде друг превозвач, защото има обществен договор с БДЖ и дотогава той е превозвачът т.е. пазарът е напълно защитен, отговори на притесненията на БСП Иван Вълков от ГЕРБ. От управляващото мнозинство обясниха още, че еврорегламента за жп превозите позволява на държавата да избере на кого да възложи следващия договор за обществената поръчка за пътнически превози, когато максималният годишен обем на пазара е под 23 милиона влак-километра .

Председателят на транспортната комисия Халил Летифов от ДПС коментира по повод страховете на социалистите за изземане на бизнеса на БДЖ, че в момента дори транснационалните ни линии са губещи. "В същото време, идвайки тук на чужд превозвач, няма да му се заплаща субсидия за превоз на пътници както на националния БДЖ. Не мога да допусна, че държавата ще даде на един външен превозвач само изгодните линии, въпросът е ще можем ли да подобрим тази услуга, засягаща българските граждани", посочи той.

Текстовете регламентират, че жп превозвачите с валидни сертификати ще ги ползват до изтичането на срока им. Тези, които са подали искания за подобни разрешителни преди 16 юни 2019 г. и не са ги получили, ще приключат процедурите по новите изисквания. Единните сертификати ще са с валидност от пет години.

Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" също така ще води национален регистър на превозните средства, който отговаря на общите спецификации за националните регистри на превозните средства, приети от Европейската комисия.

Според поправките се повишава глобата за замърсяване на чакалните и гаровите перони или преминаване през гаровите коловози и стрелки извън зоната, определена за обслужване на пътници, без специално разрешение за това. Досега минималната санкция беше 10 лв., вече ще е от 20 до 50 лв. при първо нарушение. При второ става 75 лв., а при трето – сто лева.

Споделяне

Още от Бизнес