В "Росатом" има "колосални" възможности за корупция*

В "Росатом" има "колосални" възможности за корупция*

Обществените поръчки, възлагани от руската държавна корпорация "Росатом", са непрозрачни и се провеждат в нарушение на федералните стандарти, твърдят анализаторите на руския клон на "Трансперанси интернешънъл" и групата "Екозащита". В корпорацията съществуват колосални възможности за корупция, според двете организации, цитирани в петък от руското електронно издание Газета.ру.

В изследването се отбелязва по-специално, че върху тези поръчки не се разпростира действието на закона "за доставките на стоки, извършването на работи и оказването на услуги за държавни и общински нужди" поради особения статут на държавната корпорация.

Мониторингът, извършен върху извадка от 200 поръчки, е показал многобройни нарушения на стандартите и липса на сметна документация при заплащането на строителни и ремонтни работи и на съоръжения. Нарушения на стандартите са открити при 83 поръчки, което представлява 27 % от общия им брой и 41 % от 200 поръчки, материалите по които са били изследвани подробно.

Експертите на "Трансперанси интернешънъл" отбелязват отсъствието на външен контрол върху дейността на подразделенията на "Росатом", занимаващи се с тези поръчки. "По отношение на повечето държавни структури подобен контрол се осъществява от Федералната антимонополна служба (ФАС), която няма аналогични правомощия по отношение на държавните корпорации. Централният арбитражен комитет (ЦАК) на корпорацията "Росатом", създаден да контролира поръчките, представлява орган за вътрешен контрол и не е сравним като правомощия с ФАС", се казва в изследването.

ЦАК е пасивен контрольор и извършва проверки само на основание на постъпили жалби, докато ФАС има право да прави проверки по собствена инициатива. Различна е и степента на откритост на тези органи. За разлика от ФАС ЦАК публикува не текстовете на решенията си, а обща статистика за постъпилите жалби.

"Дейността на подразделенията на държавната корпорация се регулира със стандарт, който отстъпва по своите норми от федералния закон. При това мониторингът на поръчките показва, че дори и тези по-слаби норми често не се спазват от възложителите. При осъществяването на поръчките липсва външен контрол. Всички тези фактори се наслагват в затворена система, позволяваща на възложителя да допуска до поръчките само избрани компании и да извършва поръчки на завишени цени в нарушение на правилата", казва заместник-директорът на "Трансперанси интернешънъл" Иван Ниненко.

"Атомната промишленост не напразно се асоциира с висок корупционен риск. Достатъчно е да си спомним скандалите с лобирането около ядреното "гробище" за чуждестраннни отпадъци в Далечния изток или присъствието на несъществуваща офшорна фирма в схемата на плащане за приемането на ядрени отпадъци от България през 2001 година. В рамките на проучването ни бе интересно да изясним доколко в държавната корпорация "Росатом" са загрижени от това да изкоренят условията за корупция. Още повече, че не толкова отдавна в пресата се появиха поредните обвинения, свързани със строителството на Нововоронежката АЕЦ. Оказа се, че възможностите за корупция са колосални", добавя съпредседателят на групата "Екозащита" Владимир Сливяк.

В изследването се съдържа призив към руските власти ила да преразгледат свързаното с държавните корпорации законодателство за налагане на ефективен външен контрол върху тях, или да се откаже от държавните корпорации като юридическа форма.

Изследването едва ли заплашва "Росатом" със сериозни имиджови рискове. Партньорите на компанията в чужбина повече се интересуват от цената и надждността на атомните блокове. А компаниите от такъв мащаб в света не са много, пише Газета.ру.

От "Росатом" изданието не е успяло да получи какъвто и да било коментар.

* В късния следобед в петък в Mediapool бе получен официален отговор на публикацията на Газета.ру. В отговора се опровергава твърдението, че поръчките се провеждат по стандарт на държавната корпорация "Росатом", а не в съответствие с 94-ти федерален закон. Финансираните от бюджета поръчки на корпорацията се правели по правилата на закона, а заплащаните със собствени средства - по правилата на специално разработен от "Росатом" стандарт.

Освен от това от корпорацията изтъкват, че законът поставя като главен критерий за избор на изпълнителя неговото ценово предложение. Например, ръководството на Балшой театър се оплаква, че по закон трябва да сключват договор с диригента, който иска най-малкия хонорар, а не с този, който умее виртуозно да дирижира оркестъра, се казва по-нататък в отговора на "Росатом".

В атомната енергетика е ясно, че въпросът за квалификацията стои още по-остро. При нас главен фактор за вземане на решение е сигурността. Т.е., дали участниците в търговете имат квалификация, компетентност, производствени, финансови и трудови ресурси.

В Стандарта на "Росатом" тези изисквания са отчетени и се изискват от участниците в търговете. Това позволява да се отсеят посредниците и да се допускат до търговете само компании, които реално имат възможност да произвеждат продукция или да предоставят необходимите услуги.

По повод констатациите за липса на контрол от "Росатом" съобщават, че корпорацията е била проверявана от Генералната прокуратура, Главното контролно управление на президента, Сметната палата, като отчетите са разпространени в Интернет.

Освен това тази година "Росатом" по своя инициатива първа от всички държавни корпорации е публикувала свой интегриран отчет, съдържащ и цялата финансова част.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес