Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

В този си вид проектът "Карадере" няма да получи одобрение

Предстои смяна в собствеността на инвеститора, който ако иска да строи, трябва да тръгне отначало

8 коментара
Искра Михайлова, сн. БГНЕС

Проектът „Карадере“ няма да получи одобрение, тъй като засяга две защитени територии по НАТУРА 2000, заяви министърът на околната среда и водите Искра Михайлова във вторник пред ТВ7.  Тя добави, че одобряването на меморандум за разбирателство между кабинета и фирмата инвеститор не означава получаването на екооценка.

Подобен бе и коментарът на партия "Зелените" и природозащитните организации от миналата седмица. Още тогава те казаха, че ако законът се спазва, то строителство на Карадере не може да има.

Министърът допълни, че одобряването на меморандум за разбирателство между кабинета и инвеститора не означава получаването на оценка за въздействието върху околната среда (ОВОС).

Скандалът с Карадере избухна с нова сила в края на миналата седмица, след като Министерският съвет одобри Меморандум за разбирателство за изпълнението на приоритетен инвестиционен проект на фирмата "Мадара Юръп", чийто собственик е офшорната компания "Рейнбоу Малта", която е част от "Рейнбоу груп сървисис", притежавана от осем британци. Меморандумът обещава на фирмата да получи всички необходими документи за застрояването на местността по облекчени процедури.

Това предизвика множество протести срещу проекта в големите градове и контрапротест в община Бяла, където се намира Карадере.

Михайлова заяви още, че ще предложи "да добавим поне още едно изречение в закона, което да гласи, че преди да бъде процедиран проектът, той трябва да получи становище по ОВОС". "Без оценка за въздействието за нас този проект не съществува", каза екоминистърът и допълни, че инвеститорът в проекта не е контактувал с нея.  "Почти нищо не знам за собствениците на фирмата", посочи Михайлова.

"За мен и за екипа на МОСВ новият проект (който е разработен през тази година от инвеститора, след като предишният от 2008 г. е бил върнат от агенцията за инвестициите, защото не отговаря на законовите изисквания за институционална подкрепа – б.р.), съществува само в един план в 2 писма", обясни екоминистърът. По думите ѝ едното писмо е било до бургаската екоинспекция, в което фирмата се интересува каква е процедурата, за да получи разрешение по екологичното законодателство. "Второто писмо е до зам.-министъра на околната среда и водите - дали това по закон е възможно, но е отговорено, че решението се взима в зависимост от проекта", каза Михайлова.

"Държавната институция не само в България, но и по целия свят е ангажирана с политиката в защита на околната среда. Екологичното законодателство ще бъде спазено“ , увери Михайлова. "Моето лично убеждение и убеждението на МОСВ е, че ние трябва да бъдем много ясни пред инвеститорите. Те са добре дошли, ако създават работни места“, каза тя и допълни, че министерството може да подкрепи всеки проект, но при определени условия.

"Ще ограничим проекта, не можем да го разширим в този си вид, защото има защитени зони", каза Михайлова. Според нея преди да се направи бизнес план и график за строителство, трябва да се направи проверка това строителство дали е възможно. "По-разумно е един инвеститор преди да тръгне с проекта си, да направи проверка възможен ли е този проект, след като има защитени зони в района“, каза Искра Михайлова. "За нас всичко трябва да започне отначало“, завърши  тя.

Представителят на инвеститора "Мадара Юръп" Скот Пъркинс пък обяви пред бТВ, че следващата седмица ще има промяна в собствеността на компанията. Той каза, че следващата седмица ще има акционерно събрание, на което фондът "Мадара - България" ще изкупи 50 процента от "Рейнбоу Малта" и новите собственици ще бъдат обявени.

Относно сегашните осем британци, които присъстват с имената си като акционери в "Рейнбоу Малта", той обясни, че това било семейство, което е продало своя стоманен бизнес.

Фамилията Шорт, в която влизат посочените като акционери в "Рейнбоу Малта" Франсиен Гейл Уикъм, Юън Гейл Шорт, Найджъл Върнон Шорт, Луиз Елизабет Шорт, Марк Джон Дейвис, Сара Джанет Дейвисq Никълъс Дейвид Гъливан и Пол Райли, продала семейния си бизнес през 2003 г. на австралийската компания "Брамбълс“ и инвестирала средствата си в редица проекти, сред които и това за ваканционния еко-комплекс в Карадере "Бляк Сий Гардънс Еко Ризорт“.

През настоящата седмица предстои общо събрание на акционерите на "Рейнбоу Малта Холдингс Лимитид“, на което се очаква "Мадара Бългериън Пропъртис Фънд“ да придобие 50% участие в компанията и в проекта. Този фонд разполагал с достатъчен капитал за реализацията на проекта, набран специално за него на Лондонската фондова борса, както и с банкови гаранции, според изискването на Българската агенция за инвестиции.

Сред акционерите в "Мадара Бългериън Пропъртис Фънд“ са "Креди Суис Клайънт Номинийс“ на банката "Креди Суис“ и "Ситифрендс Номиний“ на банката "Сити груп“, обясниха по-късно през деня от "Мадара Юръп". Според  съобщението, зад "Креди Суис Клайънт Номинийс“ стои един от най- известните и реноминарни инвестиционни фондове "Раб Кепитъл Спешъл Ситюейшън Фънд“, а зад „Ситифрендс Номиний“ - един от най-старите английски пенсионни фондове в света „Форейн&Колониал“ с хиляди акционери. Също така пакети акции в "Мадара Бългериън пропъртис фънд“ имали редица известни личности, сред които Еди Джордан, бивш притежател на отбор от Формула 1.

"Мадара Юръп“ няма да получи държавни финансови помощи и преференции, а очаква необходимата административна  и институционална подкрепа за осъществяването на проекта. Цялата прилежаща инфраструктура, включително пътища, ВиК и пречиствателни станции, ще бъде изградена от инвеститора и това няма да е за сметка на българските данъкоплатци“, уверява Скот Пъркинс.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. variable_deactivated_1398793794
    #8

    Погрешна стратегия за "привилегироване" на инвеститори. Богатството на България е природата и трябва да се цени и охранява. Гражданите са достатъчно зрели за да не допускат грешките на държавната администрация да ограничават човешките им права. Нека се насочат "инвеститорите" към облагородяване и застрояване на регулираните места, има достатъчно такива.

  2. Valentin Dimitrov
    #7

    Екоминистърът да е чувала за международни архитектурни конкурси ?!?!?!

  3. kalchomaniq
    #6
  4. Koko_deactivated_1401183147
    #5

    до GMO: това е така в нормалните страни, у нас първо строиш, после си изкарваш фалшиви документи, а природата ти е последна грижа...след което започваш да гушиш като снасяш на местната и централна власт каквото сте се разбрали преди да пратиш бегерите...

  5. Koko_deactivated_1401183147
    #4

    меморандум за разбирателство между кабинета и фирмата инвеститор, демокрация, няма как...багерите са на ред!

  6. Майк
    #3

    Ако ТОВА правителство спре безобразията по морето СЪС ЗАКОН, тогава ще повярвам. А ЗАКОНЪТ трябва да гласи, че СТРОЕЖ може да има САМО във вече урбанизирани зони, за сметка на разчистване на стари, неизползваеми и занемарени постройки. Освен това, ТИПЪТ затрояване трябва да е ниско строителство, с ниска плътност на застрояване, големи цветни паркове и обществени площи. Задължително- канал до ПРЕЧИСТВАТЕЛНА СТАНЦИЯ, ПОДЗЕМЕН ПАРКИНГ, комуникация с обществен транспорт. Ха да ви видим.

  7. cakide
    #2

    Как пък не се намери един инвестирот, който да не иска да лее бетон, а да инвестира в съхранението на природата такава каквато е. Туризмът не е само бетон, грил, бира и мръсна морска вода. Преди всичко трябва да е природа. Специално на Карадере може да се поизчисти едно хубаво да се направят хубави и равни черни пътища и да се пригоди за колелета. Понеже е сложно да дойдеш с кола от пътя, нека се забрани за автомобили и се карат колелета до долу. Местността е действително много хубава и водата на

  8. GMO
    #1

    "По-разумно е един инвеститор, преди да тръгне с проекта си, да направи проверка възможен ли е този проект, след като има защитени зони в района ..." ами, притрябвало му е - нали е размахал вече (пък и подпъхнал където трябва) пачките, какво ще му мислим за някаква си природа ... а и работни места за меестното население ще се образуват; щото нали, т'ва природата красива, ама не храни ...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.