Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

В университет да се влиза с тест, оценяващ мисленето, а не назубреното

Колежанско образование с малко учене и много практика и покупка на учебни таблети

7 коментара
Тодор Танев, сн. БГНЕС

Просветният министър Тодор Танев лансира идеята в университетите да се влиза със специален тест, който ще оценява уменията и мисленето на кандидатите и ще е еднакъв за всички университети. По думите му сегашните матури не са достатъчно добър филтриращ механизъм. "Матурата мери нещо средно, а аз винаги съм бил против средното", аргументира се Танев.

Той коментира, че подобен тест е един от начините за постигането на един от основните приоритети, които си поставя, а именно – децата да мислят, а не да зубрят. Според него трябва да се намали тежестта на матурите като обем знания, за да не се стресират децата.

"Тези, които не искат да продължат висшето си образование, може би няма нужда да имат такива познания, а тези, които влизат във ВУЗ, може би, трябва да демонстрират нещо друго – мислене, а не толкова знания по конкретен предмет. Защо с "Български език" да се влиза политология? Или с "История". Какво е общото между тези неща?", коментира министърът.

В момента в университетите се влиза или с оценка от матурите или с кандидат-студентски изпит. Не е ясно дали с новия тест входовете ще станат три, но дори броят на изпитите да се увеличи, според Танев това не е притеснително, защото и сега младежите държат такива тестове като кандидатстват в чужди университети.

Танев обаче направи уговорката, че идеята е предварителна.

Учебни таблети с три бутона, за да не играят децата на тях

Друга идея, която е в процес на обмисляне, е купуването на специални образователни таблети за учениците, така че да се обучават с електронни учебници.

"Работи се по план за информационните технологии. Ако влязат таблетите, това създава нова платформа за въпроса с учебниците в България. Въпросът съвсем не е лесен. Имаме някои наследени технологии и неща, които са били поети в предни състави на министерството, сега излизат от актуалност. Правени са на парче, а така не може", заяви Танев.

"Говорим за специален вид таблети. Специален таблет означава такъв, с който не могат да си играят децата. С три бутона и с пластмасово покритие. По света това е известно", допълни той.

Колко таблета ще бъдат купени и за всички ученици ли ще бъдат тепърва ще се уточнява, а повече подробности по идеята не бяха дадени, тъй като "когато има министър не може да се говори само за таблети като бюджет на времето".

Колежанско образование с малко учене и много практика

Танев съобщи, че се работи и по чисто нов закон за колежанското образование. Идеята е то да бъде надграждащо над средното и да се завършва с двугодишни или тригодишни курсове на обучение, в които се набляга на практиката.

Той даде пример, че през такова образование трябва да преминават медицинските сестри, които сега учат четири години и излизат професионални бакалаври. Танев коментира, че няма нужда от толкова дълго учене, а от повече практика.

Идеята му за такъв закон срещала одобрението на бизнеса.

Министърът обясни още, че идеята на министерството е да се увеличи броят на предметите, между които децата могат да избират за втората задължителна матура.

Кастрева: Ранното профилиране не е в интерес на децата

По повод предложението на председателя на парламентарната образователна комисия Милена Дамянова в проектозакона за училищното образование да има ранен прием след четвърти клас в математическите, езиковите и хуманитарните гимназии, зам.-министърът Ваня Кастрева коментира, че ранното профилиране не е в интерес на децата. Тя направи уговорката, че тепърва предстоят още дискусии между първото и второто четене на законопроекта.

Тук тя се размина в становището си с министъра, който коментира, че в ранната възраст се учат лесно езици.

Кастрева съобщи още, че на тазгодишните матури във всички изпитни зали ще има видеонаблюдение и записите от него ще се пазят и ще могат да се преглеждат в последствие при постъпването на сигнали за нарушения.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Nick Grigorov
    #7

    Тестовете, които определят мисленето, не са само за бързина Анита. Те са в основата си тестове за интелигентност като тези на МЕНСА. Това позволява на университетите да се състезават за най-интелигентните ученици. А какво казват в момента училищните оценки - до каква степен даден ученик е успял да запамети и възпроизведе учебния материал. Значи ли това, че от него има потенциал да стане брилянтен икономист, програмист или друг специалист - не. Значи ли, че има потенциал един ден да направи значимо научно откритие - не. Единствено показва, че има таланта да запомня и възпроизвежда готови модули. Този талант е бил необходим по време на индустриалната революция преди 200 години.

  2. анита хегерланд
    #6

    Тестовете, които "определят мисленето", всъщност измерват бързината, с която се решават логически задачи, липсва творческия и интуитивния подход в тях. Преместване на геометрични фигури в пространството, търсене на различното и общото в определени множества, фокусиране на вниманието върху определени параметри и т.н., това не е достатъчно за да се измери нещо, което не се развива в училище. Това ще постави децата пред огромно предизвикателство. Училищното образование гради знания, няма как университета да пренебрегне всичко, което ученикът е постигнал до този момемнт.

  3. ivancho ivanov
    #5

    Sgt. Pepper(Но 4) си позволява да се гаври със целите на висшето образование у нас -това е грозно! Според мен висшистът трябва да знае къде да търси това което му трябва, всичко е описано. Да има критична мисъл и което е най-важно да има независим характер. Лъжовни и грешни теории и факти колкото искаш!

  4. Sgt. Pepper
    #4

    Най-правилно е вместо приемен изпит да се рецитират избрани цитати от речите на стълбовете на демокрацията, понастоящем депутати от РБ и Герп. А вместо държавен изпит да се проверява знаят ли наизуст американската конституция и биографичните данни на Сорос.

  5. Nick Grigorov
    #3

    Абсолютно прав е министъра. Образоветелната ни система е от времето на динозаврите. Децата трябва да се научат да мислят критично и да могат да се изразяват. Колкото повече се набляга на това, толкова по-малко ще сме като овце и ще ни взимат за балъци. Гармиш, ти отдавна си санирал черепната си кутия. В нея влизат, срещу заплащане, само червени опорни точки. Вместо обиди, поне някакъв аргумент да беше изказал. Но, пък тия неща във вакум не се раждат...

  6. daskal
    #2

    Абе, пич, не е толкова важно влизането - колкото излизането от университета. Не виждате ли, че се дипломират пълни неграмотници? Някакви надъхани със самочувствие илитерати са с по 2-3 дипломи за виШО образование. Съкратете т.нар. университети поне наполовина! В тези паразитиращи на гърба на държавата безсмислени институции и магаре да вкарате - и то ще излезе с кетап за висшист.

  7. Гармиш
    #1

    Този луд човек няма ли кой да го санира?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.