В жп сектора ще влязат 4.8 млрд. лв. инвестиции до 2013 г.

През 2009 г. в железопътния сектор в България ще влязат 450 млн. лв., а до 2013 г. инвестициите ще достигнат 4.839 млрд. лв. Това съобщиха от правителствената информационна служба в четвъртък, когато кабинетът одобри насоките за развитие на държавните железници до 2013 г. и финансовите разчети към тях съгласно Закона за жп транспорта.

За гарантиране изпълнението на инвестиционната политика на Национална компания "Железопътна инфраструктура" за тази година предвидената сума е 200 млн. лв. От тях 110 млн. са за капиталови трансфери, а останалите - за поддръжка и експлоатация на релсовия път. Общо за следващите пет години сумата се планира да е 1.278 млрд. лв.. Средствата ще бъдат осигурявани по Оперативна програма "Транспорт", чрез заем от Световната банка, собствени приходи и други.

Субсидиите и компенсациите от държавата за пътнически превози, обект на договора за извършване на обществени превозни услуги с превозвача БДЖ, са 155 млн. лв. за тази година. За доставката на нови машини са предвидени 94.5 млн. лв. Общият размер на необходимите средства по инвестиционната политика за националния превозвач и необходимите субсидии и компенсации по задължението за обществена услуга за периода 2008-2013 г. са 2.561 млрд. лв. или 427 млн. лв. средногодишно.

Целта на новата политика за развитие на държавните железници е да гарантира устойчивото им развитие чрез повишаване конкурентоспособността и технологичния им капацитет, модернизация и развитие на жп инфраструктурата и транспортните

технологии, се посочва в съобщението на правителството. По този начин трябва да бъдат преодолени съществуващите проблеми в инфраструктурата, състоянието на осигурителната техника и телекомуникациите, остарелия локомотивен и вагонен парк.

Инвестиционната политика при осъществяването на новата визия за развитие на железниците е свързана с модернизация на жп инфраструктурата по направленията на трансевропейската жп мрежа и тези с национално значение и със голямо въздействие върху пазара на жп услуги. Ще се инвестира и в нови транспортни технологии, доставка на вагони и локомотиви, за съвременни технически бази за поддържане и експлоатация на жп машините в съответствие с изискванията за безопасност и сигурност. Акцент на инвестициите ще е и развитието на интермодалните и контейнерни превози като най-важен източник за генериране на приходи от международни и транзитни превози.

Споделяне
Още от Бизнес