Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Властта включи и БДЖ в идеите как да ограничи ТИР-овете по пътищата

0 коментара

Представители на изпълнителната и законодателната власт включиха и държавните железници в нароилите се през последните дни идеи как да се ограничи преминаването на тежкотоварните камиони по пътищата.

В петък вицепремиерът Николай Василев е възложил на ръководството на БДЖ да направи разчети колко ще струва превозването на ТИР-овете с влакове от граница до граница, както и на кои жп гари ще може да се осъществява този вид комбиниран превоз. Очаква се предварителните разчети да бъдат готови във вторник, съобщиха в понеделник от транспортното министерство.

Симеон: Има си институции за проблема

Има достатъчно институции на общинско и държавно ниво, които трябва да намерят решение на проблема с преминаването на автомобили през южните квартали на София. Това е мнението на министър-председателя Симеон Сакскобургготски, което бе оповестено в понеделник от правителственият говорител Димитър Цонев.

По думите му премиерът още не се е запознал с писмото, което протестиращите от Княжево са изпратили до него, до председателя на Народното събрание и до президента.

още

Идеята се подкрепя и от председателя на парламентарната транспортна комисия Йордан Мирчев, съобщи в."Дневник".

Според транспортни експерти обаче, подобни изчисления вече са правени и дори превозът по най-дългата възможна отсечка - Свиленград - Видин, е на ръба на рентабилността за железниците при цени, които няма да накарат международните превозвачи да заобикалят България.

Активността на властта се засили след поредната тежка катастрофа с жертви миналата седмица в Княжево, макар че тя бе причинена по думите на шофьора от неизправност на камиона. Жителите на софийския квартал започнаха протести и блокаж на пътя, по който тежките камиони от Гърция и Македония стигат до околовръстното шосе на София. Постепенно протестната вълна се разрасна и започна стъпаловидно блокиране на пътищата в Перник, откъдето минава трафика, в Голямо Бучино и в Мало Бучино, откъдето бе пренасочено част от движението.

Само в понеделник трафикът на тежките камиони бе блокиран на няколко пъти.

Миналия месец превозвачите обсъждаха друга идея за ограничаване на движението им по българските пътища, дошла от депутати в парламента - да се забрани движението на ТИР-овете в почивните дни, както и в пиковите часове на трафика. Освен конкретни изчисления каква загуба ще понесат от престоя, от браншовите организации посочиха и липсата на подходящи условия по пътищата в България за отбиване и по-продължително изчакване на ТИР-овете.

БДЖ се надява да спечели от комбинираните превози

В понеделник от транспортното министерство съобщиха, че БДЖ вече са разработили проекти за комбинирани Ро-Ла превози за жп участъците Свиленград-Русе и Свиленград-Драгоман. Предстои да бъде разработена и дестинацията Кулата-Видин.

В съобщението от ведомството на Василев пише, че по този начин ще се решат проблемите със задръстванията по пътната мрежа, ще се намалят разходите за поддръжка на пътищата и не на последно място - ще се увеличи социално-екологичният ефект.

От транспортното министерство добавят и че много европейски страни използват комбинираните Ро-Ла превози. Като пример от БДЖ посочиха Швейцария, Австрия, Германия и Унгария.

От БДЖ коментираха, че транспортната компания отдавна обмисля такъв вариант. С намаляването на товарните превози, в момента железниците имат капацитет да поеме този тип транспорт.

Защо да строим магистрали и след това да ги съсипваме с движението на тежките автомобили по тях, е друг аргумент на БДЖ. Вътрешният мотив на компанията е, че тя очаква увеличение на приходите от комбинираните превози.

БДЖ обаче не разполага с необходимите вагони за превозване на тежки камиони, както и с технически съоръжения за товарене и разтоварване на ТИР-овете на съответните гари. Необходимите за целта финансови средства не са включени в бюджета на компанията за догодина.

Превозвачите обаче се опасяват, че този вариант ще оскъпи преминаването през територията на България, особено ако бъде наложен административно и с високи такси от страна на железниците. Това може да отклони част от международния превоз покрай страната ни, смятат представители на бранша, цитирани от в. "Дневник". Другото им притеснение е, че така ще се намали възможността за изпълнение навреме на доставките, тъй като ТИР-овете ще трябва да се съобразяват с графика на движение на влаковете.

Разделят входната от изходната югозападна артерия на София

Тежкотоварните автомобили от направлението Дупница - Перник ще влизат в София през село Мало Бучино, за да стигнат до околовръстния път, а ще излизат през Княжево. Това е крайното решение за промените в трафика на движение, след съвещанието в МВР с вътрешния министър Георги Петканов, колегата му регионален министър Валентин Церовски, областният управител на София - област Олимпи Кътев, шефът на националната полиция Илия Илиев, директорът на агенция "Пътища", шефът на КАТ и други.

От вътрешното ведомство съобщиха, че са дефинирани 3 основни причини за тежкия пътен инцидент в Княжево през миналата седмица - липсата на цялостна организация на движението в района, недостатъчен контрол от "Пътна полиция- КАТ" и слабо полицейско присъствие, както и недостатъчни мерки за контрол на техническото състояние на тежкотоварните автомобили.

МВР и транспортното министерство ще вземат мерки за засилване на контрола по техническото състояние на товарните камиони.

Освен разделянето на входната от изходната артерия, на съвещанието е решено да се активизира и трасето за движение Дупница - Ихтиман - Самоков и да се засили контролът върху техническото състояние на товарните камиони. Според вътрешният министър, това ще отклони поне 30 - 40% от югозападния трафик на ТИР-овете по посока пловдивската магистрала.

Пътят се нуждае от малък ремонт, поясни вътрешният министър. По думите му, също от малък ремонт се нуждае и трасето през Мало Бучино, откъдето ТИР-овете от Перник ще стигат до околовръстното шосе.

След среща на Петканов и столичния кмет пък Софиянски заяви, че до сряда на мястото в Княжево, където стана последната катастрофа, ще се монтира светофар, който да накъсва движението. До седмица ще се сложат и табели на околовръстното шосе, които ще показват отклоненията в движението.

Югозападните подстъпи към София блокирани от живи вериги

Съвещанието в МВР се проведе на фона на поредните протести срещу трафика на ТИР-те - в Перник, в Голямо Бучино и в Мало Бучино. Привечер и жителите на Княжево осъществиха поредния си граждански протест, с което почти през целия ден югозападните подстъпи към столицата бяха блокирани и се извиха дълги колони от чакащи камиони и автомобили.

Кметовете на всички населени места, включително и на Самоков твърдят, че пътищата им не са пригодени за преминаване на тежки камиони и вече започнаха да блокират новата транспортна схема.

Днес това стана в Перник, в кв."Мошино", за по час сутринта и следобед. В момента ТИР-овете минават през Перник, като от променения трафик са засегнати 3 квартала, в които е съсредоточено 70 % от населението на града. Автомобилите се движат по вътрешноградската магистрала, на която са разположени кварталите "Иван Пашов", "Изток" и "Мошино". Част от трафика преминава, макар и нелегално, през квартал "Тева".

Блокадите на "Камен мост" в Перник ще продължат всеки ден по един час до намиране на решение. Кметът на града Антоанета Георгиева съобщи, че е възложено на лицензирана фирма да изготви техническа експертиза на пътя. Според нея шосето не е пригодено да издържи голямо натоварване и тя няма да подпише документ за преминаване на трафика на тежкотоварните автомобили през Перник.

Перничани осъществиха контакт и с живеещите в Голямо Бучино и в Мало Бучино, където в понеделник също започнаха протести.

В 15.30 ч. жителите на Голямо Бучино преградиха с камион пътя на тежките автомобили през селото. Веднага се образува колона, дълга повече от километър.

Пътят е много тесен,четвъртокласен, невъзможно е трафикът на камиони да се пренасочи оттук, твърдят хората от Голямо Бучино. През последните 3-4 дни се е активизирало свлачище и пътят е поддал, каза и кметът на селото Димитър Миланов. Хората се опасяват, че ще рухнат и подпорните стени на селските гробища.

Протестите на жителите на Голямо Бучино ще продължат всеки ден от 15.30 до 16.30 часа.

Шофьори на ТИР-ове подкрепиха протеста и също заявиха,че движението на големи автомобили през Бучинския проход е изключително трудно, а зимата е невъзможно.

Предлаганите обходни маршрути "няма да облекчат движението"

Слаба организация на движението, лоша инфраструктура и занижен технически контрол над товарните коли са основната причина за тежкия пътен инцидент в Княжево, коментира за радио "Нова Европа" главният експерт на Националния съюз на превозвачите Васил Рангелов.

Той определи като фиаско на пътната политика забавеното изграждане на автомагистрала "Люлин", посочвайки, че натовареността на движението по тази артерия на столицата е най-голяма, дори и в сравнение с пловдивското и варненското направления.

За изграждане на обходна магистрала на столицата се говори от 20 години, но досега проектът биваше изтласкван настрани, въпреки че става дума за изключително натоварено и тежко движение на входа на столицата, каза Рангелов.

Експертът оспори и предлаганите от изпълнителната власт обходни маршрути, защото по тях пътната мрежа е в лошо състояние и не може да поеме безпрепятствено тежките товари.

Васил Рангелов се усъмни в ефективността на идеята трафикът на международните ТИР-ове през България да се поеме от БДЖ. По думите му, подобни варианти са разработвани от няколко години, но не показват рентабилност за железниците при реалистични такси за превоза, които няма да откажат превозвачите да минават през България и ще са конкурентни на пътните такси.

Автомобилният парк не се подлага на редовни технически прегледи, смята още специалистът. Премахнат бе и внезапният технически преглед на пътя, което демобилизира собствениците на коли и водачите. Собствениците на превозните средства не носят солидарна отговорност с водачите, ако стане пътно произшествие, добави Рангелов.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.