Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Военният министър поиска контрола над кризите и авариите

0 коментара

Министърът на отбраната Николай Свинаров даде заявка бъдещата структура, която ще се бори с бедствията и авариите да бъде към ръководеното от него ведомство. Според него за целта трябва да се създаде Национална гвардия. Това стана на пресконференция, на която официално бяха представени причините за катастрофата на хеликоптера Ми - 17, при която загинаха трима пилоти и един пожарникар.

Министърът посочи, че макар и в случая с трагедията край Разлог да не може да се говори за липса на координация, би трябвало за подобен тип действия да бъде отговорна само едно структура. "В конкретния случай вие знаете, че има противопожарна охрана, има Гражданска защита, има структури на МО и на Министерството на земеделието. Действително трябва да има единна структура, която да носи отговорност за това, аз не знам гвардия ли да го наречем или четвърти вид въоръжени сили, но във всички случаи такава структура трябва да има и аз очаквам това да стане още тази есен", заяви Свинаров. Според него това трябва да бъде решено с приемането на закона за управление на кризи. Министърът подчерта, че нормативният акт е закъснял заради забавяне при консултациите и съгласуванията между различните ведомства, но прогнозира, че до края на годината, законът ще бъде приет на заседание на правителството.

Законът за управление на кризи трябваше да бъде факт преди повече от година, но приемането му бе осуетено от разразилата се борба между различните министерства към кого да бъде единната агенция, която ще ръководи спасителните операции при бедствия или аварии. МВР настояваха те да поемат контрола над нея с довода, че "Пожарната" е в тяхната система и използваха случая, за да поискат под шапката си и "Гражданска защита". На основание, че армията взема активно участие при подобни операции, МО също предяви претенции. Да управлява агенцията искаше и министърът без портфейл, както транспортното ведомство.

Мисля, че тези противоречия ще бъдат решени през есента, прогнозира Николай Свинаров пред Mediapool.bg и посочи, че според него единната структура трябва да бъде към МО. Той избегна отговор на въпроса дали това означава "Пожарната" и "Гражданска защита" също да отидат в системата на Министерството на отбраната, с мотива, че това било обект на бъдещия закон и тепърва щяло да се изяснява.

Посмъртно повишават в чин загиналите военни пилоти

Заради проявена самоотверженост и професионализъм тримата загинали военни пилоти - майор Милко Пейковски, кап. Николай Радулов и офицерски кандидат Бойко Панайотов, ще бъдат повишени посмъртно, стана ясно днес. Предложението е на комисията, която разследва причините за инцидента.

От изводите на комисията става ясно, че инцидентът не се дължи на грешка на пилотите, нито на техническа неизправност на хеликоптера, а на стечение на обстоятелствата, причинено от внезапно появил се страничен вятър отдясно и отзад. Шефът на ВВС ген. Димитър Георгиев и началникът на комисията, която направи проверката - ген. Младен Казаков обясниха, че явлението е познато и описано и води до неуправляемо снижаване с наклон наляво. След по-продължителен полет, хеликоптерът се стабилизира. В случая обаче екипажът е нямал този шанс.

Според инструкцията за хвърляне на вода при гасене на пожари, хеликоптерът е трябвало да се движи с ниска скорост и на малка височина - именно това, както и силно пресеченият терен, е попречило на пилотите да стабилизират хеликоптера и да се справят със ситуацията. Единствената площадка, която е била подходяща за аварийно кацане на вертолета, е била заета от пожарникарите, сочи още проверката. Екипажът е действал по възможно най - професионалния начин, напълно според инструкциите, но всичко се е развило в рамките на 6 секунди и половина.

Вертолетът е излетял в 9.25 часа, на втората минута и половина от полета е било уточнено мястото за хвърляне на водата. Трийсет секунди по-късно са последвали и последните реплики на командира на екипажа майор Милко Пейковски преди сблъсъка. "Откъде се взе този вятър...Пускай водата! Пускай водата!", е последното записано на лентата. Думите му след това са заглушени от радиовисотомера, сигнализиращ за опасна височина - той е бил настроен да сигнализира при височина 70 метра. Летците са се борили до последния миг за живота си - в ръката на командира на екипажа е намерена ръчката на спирателния кран за двигателя.

Свинаров, както и председателят на комисията специално подчертаха, че са спазени абсолютно всички изисквания за безопасност на екипажа - той е имал достатъчно време, за да си почине, бил е предвиден и втори резервен екипаж. Беше посочено още, че решението за изпращане на пилотите е било в пълно съответствие с нормативната база. На няколко пъти Свинаров повтори, че гасенето на пожари е една от 8-те задачи на армията в мирно време.

Веднага след инцидента шефът на Генщаба ген. Никола Колев прехвърли отговорността към цивилното ръководство на армията и заяви, че винаги се е противопоставял на използването на военните за изпълнението на несвойствени за тях задачи. Ген. Колев така и не дойде на мястото на инцидента - веднага след Констанца, където бе за поемането от румънска страна на управлението на щаба на мироопазващите сили, той отново излезе в отпуск. Не присъства и на погребението на пилотите, нито на днешната пресконференция.

Отделно, катастрофата стана причина и за престрелка между МО и МВР, а главният секретар на МВР ген. Бойко Борисов настоя да им бъдат предоставени хеликоптери. В отговор днес министърът на отбраната Николай Свинаров припомни, че вертолетите би трябвало да вървят ръка за ръка с обучен екипаж. "За мен проблемът не е къде ще бъдат хеликоптерите, а че МВР няма структури за подготовка на екипажа", заяви той и припомни, че само в армията се обучават пилоти за такива цели - в поделението в Долна Митрополия.

Военният министър: Да не си прехвърляме отговорностите

"Нека не се опитваме на фона на подобна трагедия да мерим институциите, нека се опитваме да разсъждаваме като отговорни хора, които изпълняват една задача по силата на закона. И когато ни сполетя тази трагедия, това нещастие, нека не се опитват институциите да си прехвърлят отговорността". Това бе отговорът на военния министър на разменените през уикенда критики.

Той припомни още, че тепърва своята дума ще трябва да си кажат и следствието и прокуратурата. "Никой не е казал, че няма отговорен. Ще има следствие и ще се установява дали това, което днес ви представяме отговаря на истината", отговори той на въпрос как е възможно да няма отговорни при инцидента. Според Свинаров не е задължително при всеки инцидент да има виновни. Ако обаче има виновни, те ще бъдат наказани, декларира той.

След загубата на този хеликоптер, в системата на армията остават общо три вертолета за гасене на пожари и три контейнера.

По повод публикация в столичен всекидневник, че 12 пилоти напускат авиобаза "Крумово", ген. Димитър Георгиев призна, че заради промяната в пенсионния стаж в армията, която влиза в сила с новите поправки в закона, има летци навършили 10-годишен летателен стаж, които са подали рапорти за напускане. Той каза още, че има предложение да се въведе тригодишен преходен период за влизането на поправката в сила.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.