Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Все пак ще има деблокиране на керосин от Държавния резерв

Кризисен щаб ще следи положението с горивата след спирането на "Лукойл Нефтохим"

0 коментара
Все пак ще има деблокиране на керосин от Държавния резерв

В петък следобед стана ясно, че все пак ще има деблокиране на количества керосин от Държавния резерв. Министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков съобщи пред журналисти в Самоков, че се подготвя решение за отпускане от резерва на самолетно гориво. Министърът смята, че решението ще бъде прието на подпис от МС още до края на деня.

Съобщението му бе по повод на предупреждението на генералния директор на "Лукойл България" Валентин Златев от четвъртък, че керосинът за самолетите ще стигне най-много за 2-3 дни, тъй като бургаската рафинерия, на която бе отнет лицензът за данъчен склад, е единственият производител на самолетното гориво на Балканите.

Малко по-рано в петък министърът на финансите Симеон Дянков опроверга Валентин Златев, че само рафинерията в Бургас произвеждала керосин. Самолетно гориво може да се купи от една рафинерия в Румъния и от две в Гърция, каза той и добави, че ако се наложи, ще се деблокира самолетно гориво от резерва.

Министър Трайков мотивира решението за деблокирането с това, че най-бързо свършват наличните количества самолетно гориво. По думите му, ако се предприемат тези стъпки, ще има възможност в началото на следващата седмица, когато се изчерпат запасите на летищата, вече да могат количествата от държавния резерв да са постъпили.

Трайков уточни, че в резерва има запази от керосин за 60-68 дни. Част от тях се съхраняват и в складовете на "Лукойл".

"На хартия ги има, надявам се, че и физически ги има", каза министърът.

На този етап, по думите му, има достатъчно количества битум и полипропилен в "Лукойл" и се сключват договори за внос. Аналогично е състоянието с бензина и дизела, допълни той.

Борисов: Създаден е кризисен щаб за горивата. Трайков: Работна група е, криза няма

Премиерът Борисов съобщи в късния следобед, че кризисен щаб, ръководен от министъра на икономиката Трайчо Трайков ще следи ситуацията с търговията на горива след спиране на "Лукойл Нефтохим" АД - Бургас.

В щаба са и министърът на транспорта Ивайло Московски, директорът на Агенция "Митници" Ваньо Танов, по един зам.-министър на вътрешните работи и на финансите, както и директорът на Държавния резерв.

Между него и министър Трайков възникна задочно "уточняване" на понятията кризисен ли е щабът, или е работна група. Според министър Трайков създадената по негова инициатива структура е работна група. " Няма кризисен щаб, няма криза", каза министърът, преди премиерът да обяви създаването на "кризисен щаб".

В момента има тест за това, доколко България е страна, в която се спазва законът, доколко България е страна, в която има действаща пазарна икономика, продължи Трайков. Ако се провалим на някой от тези два теста, за което нямаме съмнение, че отдавна не стои като въпрос, тогава това означава, че имаме много по-сериозен проблем, отколкото съдбата на един министър или на едно правителство, каза той.

Трайков не отговори директно очаква ли вносът да свали цените на горивата в близките една-две седмици. Трябва да се проследи как ще функционира пазарът, смята той. Отговорността е много голяма от останалите компании, които са на пазара, допълни министърът. По думите му предстои също и да се прецени доколко е било голямо значението на "Лукойл" на пазара.

Трайчо Трайков съобщи, че сега всички търговци имат количества за няколко дни, които са внесли за бизнеса. Заедно с митниците ще се следи за вноса на горива според платения акциз, което ще позволи да има контрол върху количествата в реално време. Ако се окаже, че тези количества не са достатъчни, тогава ще се премине към отблокиране на държавния резерв, каза министърът.

По думите му за това не е необходимо разрешение на ЕК. Има законни начини, по които могат да се отпуснат количества, когато става дума за незначителни по дефиниция размери или при други варианти. Правилата ни позволяват да се отпуснат количества от резерва в оперативен порядък, каза той.

Попитан дали може държавата да се намеси, ако има ръст на цените на горивата, министърът каза, че това ще се определи в зависимост от какво е продиктувано движението им. Ако има необосновано увеличение, ще попитаме търговците на какво това се дължи. В резултат на отговорите им ще си направим изводите, а и винаги имаме възможност да реагираме с количествата от резерва, заяви министърът.

"Лукойл Авиейшън" предупреди авиопревозвачите за проблеми с горивото

Търговската компания “Лукойл Авиейшън” е изпратила писма до авиокомпаниите – нейни клиенти, че може да прекъсне доставките на авиационно гориво вследствие на затруднена доставка за самата нея, съобщи в петък Светослав Станулов, председател на Асоциацията на българските авиокомпании, цитиран от БНР.

Притеснени сме заради ситуацията, но “Лукойл Авиейшън” не е дъщерна на рафинерията “Лукойл Нефтохим”. Тя е самостоятелно търговско дружество (под шапката на "Лукойл България" – бел. ред.), което има за задача да доставя и да търгува с горива.

Ние разчитаме, съгласно подписаните договори, те да си свършат работата. Ако не могат да доставят от един производител, да доставят от друг. Ние считаме, че отговорността да си свършат работата е тяхна, заяви Станулов.

Неустойки за доставчика, ако наруши договорите си

Ако “Лукойл Авиейшън” наруши графика на доставки, договорен с авиокомпаниите, ще дължи неустойки, обясниха за Mediapool експерти от бранша.

Според Станулов проблемни са летищата във Варна и Бургас, защото се стопанисват от частници и нямат ангажимент към държавата да поддържат резерви за разлика от Летище София. Единственият доставчик на керосин на двете морски летища е “Лукойл Авиейшън”. В момента трафикът към двете летища е много по-голям от софийския. Според говорителя на концесионера "Фрапорт" портовете имат запаси от гориво до събота.

Софийският аеропорт поддържа резерв от около 50 тона, предвиден за правителствения авиоотряд, бедстващи самолети и за зареждане на чартъри, които нямат договор с “Лукойл Авиейшън”. Този запас трябва да е на относително постоянно ниво. Ако на дадена авиокомпания все пак ѝ се наложи да го използва, горивото ѝ излиза много по-скъпо. По най-груби сметки за едночасов полет на “Еърбъс” 320 са необходими 4.5 тона керосин.

На софийското летище има още един склад с гориво – на агенция “Държавен резерв и военновременни запаси”, но количествата в него са поверителна информация. Те могат да се освободят със санкция на правителството. Освен това авиокомпаниите нямат представа какъв тип гориво се поддържа във военния склад. Гражданските самолети използват гориво тип "Джет А1".

Има възможност компаниите да зареждат на чужди летища, но тя все пак е ограничена и е преди всичко за редовни полети, при чартърите е по-сложно, обясни още Станулов.

Той смята, че ако на компаниите им се наложи да търсят алтернативи за доставка на гориво, това със сигурност ще повиши разходите им. В кратък срок обаче няма да има отражение на цените на самолетните билети, но не е ясно какво ще се случи, ако проблемът се задълбочи.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.