Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Всяка десета потребителска жалба е от туристическите пакети

0 коментара

Над 11 000 са били жалбите от граждани, постъпили през 2010 г. в Комисията за защита на потребителите (КЗП), съобщи Иван Бъчваров, главен секретар на комисията. Той участва в семинар за решаване на спорове при организирани туристически пътувания.

Има тенденция за намаляване на сигналите и жалбите по отношение на пакетните пътувания като некоректност от страна на търговците, но има увеличаване на претенциите на потребителите, каза Бъчваров. Делът на жалбите, свързани с пакетните пътувания, е между 10 и 15 на сто.

Най-голямата група от жалбите са за непредоставяне на предварителна информация, която би трябвало да се даде на потребителите преди екскурзията. На второ място са оплакванията от разминаване между предоставената информация и получена услуга. Например оферта за настаняване в 4-звезден хотел, а на място се оказва, че става въпрос за хотел с по-ниска категория. В този случай от комисията препоръчват веднага да се подаде оплакване към туроператора, негов представител или турагент, и това да бъде по някакъв начин документирано.

Дори и да не сме подали веднага жалба, правото ни да я отправим не ни се отнема, но много по-трудно се доказва кой е прав, обясни Бъчваров. Ако няма реакция от туроператора на място, при връщане в България засегнатите могат да се обърнат към КЗП.

Практиката на комисията е при получаване на подобни сигнали да се направи среща с потребителите и с търговците. В над 70 на сто от случаите, когато търговците не са прави, те удовлетворяват желанията на потребителите с някаква отстъпка или компенсация.

От комисията обаче отчитат, че между 10 и 20 на сто са случаите, когато потребителите неоснователно се оплакват, защото са получили надлежно предварителната информация и са се съгласили с всички условия на договорите, които са подписали.

От средата на годината инспекторите от КЗП и от помирителните комисии ще работят по нов наръчник по медиация, който ще ускори решаването на споровете при жалби, свързани с потребителската защита и конкретно с туризма. И сега към комисията има помирителни комисии, в които споровете се решават безплатно.

С въвеждането на наръчника се очаква да се опрости процедурата за решаването им. Средно около месец-месец и половина в момента става решаването на потребителските спорове. Наръчникът се подготвя по проект, в който освен България, участват също Унгария, Португалия, Испания и Кипър, и е на обща стойност около 100 000 евро. След елементите на наръчника са и критерии за инспекторите, по които да събират информация за предлагана туристическа услуга.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.