За 2 дни 9 произшествия на "обезопасеното" кръстовище при Бяла

За 2 дни 9 произшествия на "обезопасеното" кръстовище при Бяла

Украински ТИР катастрофира и премаза полицейска кола на току що изграденото кръгово кръстовище край град Бяла до моста на Янтра на пътя Велико Търново-Русе. За щастие патрулните полицаи не са пострадали сериозно при инцидента, станал рано сутринта малко след 6 часа в понеделник. Единият от тях има порезна рана.

Тежкотоварният автомобил с украинска регистрация блъснал движещия се пред него автомобил "Мазда", също с украинска регистрация, преобърнал се и паднал върху полицейския автомобил "Опел Астра".

От ТИР-а, управляван от 56-годишен украински гражданин, е разпиляно голямо количество прахообразно вещество, поради което пътят бе затворен часове наред и движението се отклоняваше по обходен маршрут гара Бяла - Ценово - Обретеник.

Кръстовището беше отворено за движение на 19 ноември, като полицейската статистика сочи, че само за два дни там са станали осем леки пътни произшествия, без да се брои днешната катастрофа.

Изграждането на кръговото кръстовище беше част от мерките, предприети за нова организация на движението след катастрофата на моста при Бяла на 7 декември 2006 година, при която загинаха 19 души. От тогава досега участъкът е "погълнал" около 10 млн. лева.

През 2007 г. започва разширение на моста над Янтра, възложено от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) без конкурс на италианската фирма "Со.Ко.Джен". Договорът с нея е за 1.3 млн. евро. Според одит на Сметната палата за дейността на агенцията в периода от 1 януари 2007 г. до 30 юни 2009 г. договорът е незаконосъобразен, подправяни са документи и т.н.

Фирмата изпълнява поръчката като към двете съществуващи платна са добавени още две. Това обаче прави участъкът още по-опасен, защото след разширението пътят отново се стеснява до две платна и се получава фуния, а колите трябва да се изчакват на моста, за да продължат. Затова допълнителните платна на моста дълго време останаха затворени.

Италианците и пътната агенция влизат в спор за 800 хил. лева, които били за допълнително възложени дейности, но фирмата така и не си ги получила.

Новите обезопасителни дейности са за други 6.6 млн. лева, като в тях влиза цената за кръгово кръстовище – 3.5 млн. лв. Проектът е изпълнен от консорциум "Пътно поддържане", Русе. Първата му копка бе направена лично от регионалния министър на 25 август.

В петък от агенция "Пътна инфраструктура" обявиха, че е "напълно възстановен за движение участъкът на първокласния път при моста на река Янтра в района на град Бяла".

Шефът на пътната агенция Божидар Йотов категорично отказа коментар за ефективността на ремонта на участъка, а от пресцентъра на агенцията заявиха, че "ако тирове карат с бясна скорост, ние не сме виновни". "Никакви мерки за обезопасяване не могат да предотвратят пътни инциденти, ако правилата за движение по пътищата не се спазват", беше официалният отговор на АПИ. От там уточниха, че организацията на движението, ограничението на скоростта и последващия контрол са в правомощията на пътна полиция, а не на АПИ.

Минчо Минчев, шеф на пътното управление в Русе обясни, че кръговото кръстовище било единствения вариант да се "убие" скоростта на автомобилите, които стигат до моста след 4 километра спускане по стръмен участък. По думите му проблемът ще бъде разрешен едва след изграждането на нов 4-лентов участък между Русе и Велико Търново, който тепърва ще се проектира и ще извежда трафика между двата града извън Бяла.

Споделяне

Още по темата

Още от България