За десет дни предизборната партийна реклама глътна над милион

За десет дни предизборната партийна реклама глътна над милион

Десет дни след началото на предизборната кампания партиите са похарчили 1 162 000 лева за отразяване на проявите им.  Това сочи мониторингът на Института за развитие на публичната среда (ИРПС), публикуван на страницата "Отворен парламент"

Съгласно Изборния кодекс медиите, които отразяват предизборната кампания на кандидатите, трябва да публикуват сключените договори с тях в тридневен срок след подписването им и да ги премахнат не по-рано от обявяване на резултатите от изборите. В мониторинга на ИРПС са включени 11 регистрирани за парламентарните избори политически партии и 9 коалиции. Наблюдението обхваща сайтовете на 44 медии – електронни и печатни – 10 телевизии, 3 радиостанции, 17 вестника и 14 информационни сайтове и агенции.

Според публикуваните данни за договори в 27-те медии, десет от регистрираните в кампанията субекта не са изразходвали средства за медийна кампания. Това са, както следва: ПП ДРОМ, ПП Движение за радикална промяна Българската пролет, ПП Движение Напред България, ПП Български Демократичен Център – БДЦ, Партия на ЗЕЛЕНИТЕ, ПП Възраждане, КП Движение Да България (Зелените, ДЕОС), КП КОЙ – Българската левица и Зелена партия, ПП Национална Републиканска Партия и ПП Българско национално обединение.

В мониторинга е отбелязано, че  четири от тези формации – Движение за радикална промяна Българската пролет, партия Възраждане, коалицията  КОЙ – Българската левица и Зелена партия и партия Българско национално обединение имат сключени договори за безвъзмездно отразяване с ТВ Евроком.

Останалите 10 формации са сключили договори за общо 1 161 959.82 лв. (без ДДС). Сумата покрива политическата реклама на кандидатите до 5 март, отбелязват от ИРПС. 

Най-много средства за отразяването на предизборната кампания са вложили от щаба на ГЕРБ – 509 183.50 лв. (без ДДС) – това е почти половината от всички похарчени средства в кампанията до момента. На второ място по отделени средства в предизборната кампания е коалиция БСП за България – 216 150.64 лв., а на трето – КП Обединени Патриоти – НФСБ, "Атака" и ВМРО – 106 781. 06 лв..

От публикуваните до този момент договори става ясно, че бТВ e привлякла най-много средства (178 418.10 лв. без ДДС) за отразяване на кампанията, следвана от БНТ (145 646.67 лв. без ДДС) и в. 24 часа (109 166.66 лв. без ДДС). На четвърто място по получени средства за политическа реклама е Канал 3 с договорени 102 000 лева до 5 март.  Следват Нова телевизия с 94 425 лева и партийната телевизия СКАТ – с над 81 000 лева. 

В бТВ най-много средства са инвестирали БСП за България – над 140 000 лева, а в Нова телевизия основният рекламиращ е ГЕРБ – с 83 000 лева. В Канал 3 ГЕРБ са инвестирали 54 000 лева, БСП за България – 25 000. Веднага след тях в телевизията се нарежда РБ с 12 500 лева, а 10 000 лева са платили Обединените патриоти. 


Справка с регистъра за даренията в Сметната палата показва, че само 5 от 20-те политически субекта са декларирали получаването на парични дарения – коалиция АБВ-Движение 21, коалиция БСП за България, коалиция Движение "Да, България" (Зелените, ДЕОС), партия Движение за радикална промяна българската пролет и коалиция Реформаторски блок – Глас народен.

Към този момент най-много дарения за кампанията си са привлекли от коалиция АБВ-Движение 21 – 72 550 лв. В допълнение към тази сума, 41 800 лв. са дарили и самите кандидати за депутати.

Споделяне
Още от България

Смятате ли, че президентът е "сготвил" премиера със снимките от спалнята?