Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

За железниците и ефективността на разходите

21 коментара

През седмицата Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) поиска 106 милиона лева от правителството. Според компанията сумата е необходима за възстановяване на железопътната инфраструктура в страната след пороите в периода 3-13 юли. За възстановяване на движението по релсовия път са нужни около 10 млн. лв. За окончателното възстановяване на техническото състояние на железопътната инфраструктура трябват близо 88 млн. За трайното възстановяване на енергозахранващите съоръжения, осигурителни инсталации и телекомуникации необходимите средства са около 8 млн. лв.

Постоянната комисия за защита на населението при бедствия, аварии и катастрофи отпусна миналата седмица на Националната компания "Железопътна инфраструктура" 200 хил. лв. за възстановяване на аварирал участък от ж.п. линията София – Варна. От компанията обаче твърдят, че тези средства са недостатъчни и че “не разполагат с нужните средства за ремонтни дейности и държавата сега трябва да реши дали има нужда от железници”.

Дешифрирано на нормален език посланието на железопътната компания е “държавата има нужда от железници и затова трябва да ни даде толкова пари колкото поискаме”. Вярно ли е това, обаче?

В една пазарна икономика не държавата определя дали има нужда от една или друга дейност, а потребителите – чрез готовността си да плащат за нея или липсата на такава готовност. Дали има нужда от железници, колко и какви ж.п. линии да има се определя от това какво е търсенето на услугата превоз от страна на граждани и компании.

Ако приходите на компанията от продажба на свободния пазар са достатъчни, за да покрият нейните разходи, то от тази компания има нужда. Ако приходите не покриват разходите, това означава, че компанията трябва сериозно да се преструктурира и реформира, да се увеличат приходите, да се премахнат неефективните разходи и съответно да се достигне до печалба.

Какво трябва да се направи, когато се случи събитие, което предизвиква разрушаване на част от инфраструктурата на една компания? Очевидно, ръководството на Националната компания "Железопътна инфраструктура" смята, че най-нормалното нещо е да поиска пари от правителството. Може би,  защото е държавна компания, може би защото е монополист и може да изнудва правителството с постоянни искания.

Нормално би било, обаче, нещо съвсем различно – компанията сама да осигури финансиране за своите разходи. Това може да стане чрез получаване на пари от застрахователните компании, собствени приходи или вземане на средства на кредит.

Когато една компания е благоразумна, няма огромен свободен паричен ресурс и не иска да поема огромни рискове, тя сключва застраховка и прехвърля риска върху застрахователни компании, които са достатъчно големи и финансово стабилни и могат да го поемат. Това важи с особена сила за държавните компании, които имат тенденцията в такива моменти да посягат към парите на данъкоплатците. Когато имуществото на компанията е застраховано, при реализиране на застрахователно събитие тази компания може без проблеми да възстанови повреденото имущество и да продължи работа.

Разбира се, възможно е застрахователите да поемат само част от щетите, а останалото да се покрие от компанията – от нейните собствени средства или от кредит. За компании, които действат ефективно и извършват ценени от хората услуги, не е трудно да си осигурят финансиране, за да могат да продължат да извършват тези услуги.

За последните 4 години железниците са получили държавна помощ за над половин милиард лева. За сравнение ще посочим, че намалението на данъка върху печалбата от 19.5% до 15% през 2005 година “струва” на бюджета около 160 милиона лева. С други думи, изглежда, че покриването на загубите на железниците е по-важно от цялата останала икономика – само така можем да си обясним факта, че всички отрасли плащат по-високи данъци, за да се субсидират железниците.

Таблица 1: Държавна помощ за железниците

2001-2004

Сума /млн. лв./

Обща субсидия

270

Социална субсидия, помощи и опростени данъци

177

Субсидия за инфраструктурата

80

Общо

527

Източник: Министерство на финансите, Институт за пазарна икономика

Виждаме, че и в “нормални” години, без порои и свлачища железниците се нуждаят от държавни пари, т.е. от пари на данъкоплатците. Очевидно докато железниците са държавни и действат като бюрократични структури, няма да могат да покриват разходите си сами. Следователно е необходимо да се търси по-радикално решение, което да създаде по-силни стимули за повишаване ефективността.

Такова решение би могло да бъде приватизацията на железниците. Това ще осигури нарастване на ефективните инвестиции, увеличение на производителността на труда и реализиране на печалби.

Не е маловажно и че по този начин ще се спестят значителни средства на данъкоплатците, които могат да се насочат към по-оправдани от икономическа гледна точка дейности от това да се субсидира губеща компания. Например, с тези пари може да се намали данъчната и осигурителната тежест, което да насърчи икономическото развитие. Това ще е от полза за всички, включително и за железниците, тъй като повече производство и по-богати граждани означава повече превози на товари и пътници.

www.ime-bg.org

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

21 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. RAN
    #21

    Само от заглавието и автора разбрах какво ще пише в статията. ИПИ знае и има рецепти за всичко - за железници, за отбрана, за образование и т.н., разбира се от хиперлиберална и монетарна гледна точка. Тяхно право. Само, че дъблоко се съмнявам в тяхната евроинтеграционна почтеност? За европейските железници ЕС има няколко пакета директиви, които могат да се обобщат с думата "ревитализация" или на БГ - съживяване,възраждане. Инструменти:Държавна закрила, пълна прозрачност, държ.помощи, защита от нелоялна конкуренция на другите видове транспорт и др....Пита се ИПИ за европейски или американски модел на железниците са?

  2. Идиот
    #20

    Да се описват проблемите просто е чудесно, само дето сложните проблеми не подлежат на просто описание. Противно на мечтите на недочелите гении от ИПИ, в икономиката гениалните идеи не са прости, а простите не са верни. Така че тази песен, дето са я назубрили, само в техните уши (евентуално) звучи добре. След като намаляването на данъците и държавната намеса е панацея за всички икономически, социални, политически, емоционални и екзистенциални проблеми, защо ли не се практикува масово? Вероятно светът

  3. student
    #19

    http://www.libertarium.net/members.php?idm=3

  4. Всезнайковците
    #18

    Та на Г. Ангелов и физиономията ви пречи!!!Това, че се описват проблемите просто и ясно е предимство, а не недостатък. Вие какво искате? Железниците да се управляват БЕЗСТОПАНСТВЕНО и това да им се полага едва ли не по закон!!! Защото този, който не може да си прави сметка и да излиза на печалба или поне да си плаща разходите не може да стопанисва.Та значи си искате социализма. Искайте си го де, ама как ще го получите???

  5. pinkoto
    #17

    "Казва се, че в Англия приватизацията е съсипала железниците, а в Германия субсидиите осигуряват качествени железници. Но Англия има висок икономически растеж, докато Германия има рецесия и безработица."Значи според вас причината за рецесията и безработицата в Германия се дължи на огромните държавни инвестиции в инфраструктура и в перфектните немски аутобани и железници, а причината за английския растеж се дължи на приватизацията на железниците? Подобна теза бих нарекъл "ексцентрична", но само защото

  6. Буги
    #16

    Ние какво искаме - субсидирани железници и високи данъци, които спъват икономическото развитие или ефективни железници и ниски данъци, които насърчават икономическото развитие?

  7. АЗ
    #15

    Моля всички, които имат отношение към анализите на въпросния "специалист", да се разровят за негова снимка във в."Пари", където има негови коментари. След като видите колко ужасяващо изглежда, ще разберете защо и коментарите му са на такъв хал.

  8. Student
    #14

    Iskam da se prisaedinia kam mneniata na Sando i pinkoto. Jeleznicite trqbwa da badat na darjawno finansirane, ako iskame izobsto da ima jelezopaten transport. Ako badat priwatizirani, rezultat ste bade, che za da bade pecheliwsho chastnoto predpriqtie, mnogo ot liniite ste badat spreni ot dwijenie i zenite na uslugite ste pokachat. Tochno tuk ste se zadejstwat prinzipite na pazarnata ikonomkia, i wsichko drugo, koeto pishe gospodin Angelow w statiata si. Samo che tarsneto zawisi ot zenata, kakto wsichki mnogo dobre znaem, i mojem togawa da si otgoworim na waprosa koi ot ste patuwa s wlak, kogato zenata na bileta Sofia- Plowdiw stane 20 lv.Za primer: Detsche Bahn, nali Sando?pozdraw

  9. Буги
    #13

    Защо всички привърженици на субсидиите в този форум твърдят, че те са жизнено необходими за железниците и за икономическото развитие. А примерите, които дават показват обратното. Казва се, че в Англия приватизацията е съсипала железниците, а в Германия субсидиите осигуряват качествени железници. Но Англия има висок икономически растеж, докато Германия има рецесия и безработица.

  10. Чукалото
    #12

    Простотия до шия и пълна бъркотия и неразбория!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.