Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Задава ли се криза с дизеловото гориво в Европа?

5 коментара
Задава ли се криза с дизеловото гориво в Европа?

Когато стане дума за енергийната криза в Европа, интересът е съсредоточен предимно върху високите цени на природния газ и на електричеството, но напоследък и дизелът все по-често е под светлината на прожекторите.

Дизеловото гориво е моторът на световната икономика. То се използва в транспорта, за отопление, в индустрията, което означава, че повишаването на цените му може да доведе до увеличение на почти всичко - от стоки и услуги до отопление на домове и обществени сгради.

"На макроикономическо равнище, по високите цени на горивата увеличават инфлацията и ограничават икономическия растеж", коментира Марк Уилямс, анализатор на петролните пазари в консултантската компания "Ууд Маккензи" (Wood Mackenzie), цитиран от Блумбърг.

С поскъпването на дизеловото гориво се повишават и цените на редица стоки и услуги, което пряко се отразява на потребителите, отбелязва Уилямс.

Поради това повишаващите се цени на дизеловото гориво засягат всеки, тъй като те директно участват при формирането на цените на транспортните услуги, при разходите за отопление на сградите, както и на продукцията на редица индустрии.

Как ще се отрази частичното петролно ембарго срещу Русия?

Камионите буквално "гълтат" дизел, докато разнасят различни товари, десетки милиони автомобили на Стария континент са с дизелови двигатели, а в много заводи го използват, за да задвижват тежкото си оборудване. На този фон неговите цени се повишават в Европа седмици преди настъпването на зимата. Ситуацията се усложнява, тъй като се очаква сериозен срив на доставките.

Русия е най-големият му износител за европейските страни. През февруари 2023 г. ще влязат в сила санкциите на Европейския съюз върху доставките по море на руски петролни продукти, (след като от декември тази година се налага подобна забрана за вноса на суров петрол от Русия), в отговор на войната на Кремъл срещу Украйна.

На този фон през миналия месец европейските страни са внесли 40 процента от дизеловото си гориво от Русия. Москва продължава да реализира в Европа около 80 на сто от всичките си петролни доставки, информира Блумбърг.

На 3 юни тази година Европейският съюз одобри окончателно правото на България временно да не участва в частичното петролно ембарго срещу Русия.

ЕС посочи, че България получава временна отсрочка, което ѝ дава право да не е част от страните, които забраняват вноса на руски суров петрол по море.

Проблеми и в страните от ЕС

Към настоящия момент и други фактори оказват въздействие върху европейския пазар на дизел.

През последните седмици разликата между цената на суровия петрол, който се доставя в петролните рафинерии и на петролните продукти, които се получават при преработката му, достига в Европа най-високите си исторически нива, пише Ройтерс.

Това става на фона на продължаващите седмици наред стачки на служители в петролния сектор във Франция, които блокираха над 50 процента от продукцията на петролните ѝ рафинерии и предизвикаха остър недостиг на горива на някои бензиностанции в страната.

Поради това цените на дизеловото гориво във Франция се повишиха, а страната е принудена да увеличи вноса му.

Стачките засягат предимно петролни рафинерии и депа на френската корпорация "Тотал енержи" (TotalEnergies), но и съоръжения на местното подразделение на американския гигант "Ексън мобил" (ExxonMobil).

Все пак се забелязва известна светлина в края на тунела. В края на миналата седмица работници във френското подразделение на "Ексън мобил" спряха трудовия протест, но голяма петролна рафинерия на "Тотал енержи" в Нормандия, в северозападната част на Франция, остава блокирана поради стачката.

В най-голямата петролна рафинерия в Европа, която се намира в Нидерландия и се управлява от енергийния гигант "Шел" (Shell), през миналата седмица е настъпил "малък технически проблем", който обаче предизвика притеснения на пазара на горива, отбелязва Блумбърг.

Освен това в част от петролните рафинерии в Европа се извършват планови ремонти, което ограничава доставките на горива.

В допълнение, запасите от дизелово гориво в хъба за търговия с петролни продукти в Амстердам, Ротердам и Антверпен (ARA), който е ключов за Европа, са на най-ниското си равнище през тази част на годината от 2007 г. насам, по данни на компанията за проучвания на петролните пазари "Инсайтс глобал" (Insights Global).

"Доставките на пазара на дизелово вече са ограничени. Много лесно можем да се окажем притиснати през зимата", отбелязва Хелге Мартинсен, старши анализатор на петролните пазари в норвежката финансова институция Ди Ен Би (DNB Bank ASA).

Подобни проблеми са рядкост в Европа, тъй като петролните рафинерии на Стария континент не произвеждат достатъчно дизелово гориво, за да задоволят вътрешното търсене, поради което обичайно европейските страни внасят съществена част от него от САЩ, както и от Азия, пише Ройтерс.

Поради високите цени на дизеловото гориво в Европа доставки се пренасочват към Стария континент от държави в Близкия изток и от други страни в Азия, но това не е достатъчно, за да бъде задоволено изцяло търсенето му.

То се увеличава, тъй като някои европейски индустрии започват да използват нафта при производствените си процеси вместо природен газ, който поскъпна драстично след началото на руската военна агресия в Украйна.

Редица страни, сред които Швеция и Германия, предупредиха за увеличено потребление на петрол и петролни продукти в опит да бъде заменено скъпото синьо гориво.

Какво следва?

Вносът на дизелово гориво от САЩ в Европа се увеличава през последните месеци на фона на намаляване на запасите и зад Океана, което води до неговото поскъпване.

Повишаването на цените на дизеловото гориво в САЩ е поредната лоша новина за редица европейски страни, които са изправени пред най-високите нива на инфлация от десетилетия.

Техните правителства се опитват да предотвратят навлизането на икономиките им в рецесия на фона на нарастващите опасения, че природният газ и електроенергията ще поскъпнат още повече през предстоящата зима.

Ако и цените на дизеловото гориво останат високи, то ситуацията и за управляващите, и за потребителите в много държави в Европа ще се усложни още повече, отбелязва Блумбърг.

Ключови думи

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Мунчо Велики
    #5

    Ей, тъпи чугунени глави! Точно такива като вас викаха едно време "КПСС-БКП", "Слава на СССР!" и "Всяка крива линия, успоредна на Априлската е права." и донасяхте на Държавна сигурност за всеки, който се осмели да каже, че другаря Тодор Живков е един дребен селски тарикат, а България се управлява от малоумници. Много бързо и успешно се преквалифицирахте. Всяка критика тогава беше "гнусна пропаганда на загниващия капитализъм", а сега стана "руска партенка". И щом лепнете такъв етикет, то няма какво да четем по-нататък. НО аз пак ще ви попитам: КЪДЕ ВИ Е ЕКОДИЗЕЛЪТ, КОЙТО ПРОИЗВЕЖДАТЕ ВЕЧЕ 20 ГОДИНИ ?!?!?

  2. BOKOEIZMET
    #4
    Отговор на коментар #1

    ОК човеко на миналото .. бъди си сигурен и на топло с отвратителните ТЕЦ-ове .. Бъдещето е идвало там където има риск и някой си е слагал главата в торбата за да започне нещо ново. Интересно ми е след 300 години, когато ще можем да добиваме водород от спътника ни Луна, тогава закостенелите какво ще говорят - "нищо не може да бие соларния панел и вятърната енергия, Европа се управлява зле, Луната е твърде далеч, добивайте с панели енергия, иначе идва путин да ви продава от неговата, бла бла бла бла" ... Стегни се бро

  3. BOKOEIZMET
    #3

    Време е хората най-накрая да се сдобият с електрическо возило и да се отрекат от фосилните горива!

  4. обикновен
    #2

    Това писание е класически пример на вмирисана партенка от рашистката сергия за тъпа пропаганда и масова дезинформация. Банална хибридка срещу Европа.

  5. Мунчо Велики
    #1

    Нали съм си идиот по рождение, пак нещо не можах да разбера: - Нали Европа произвежда "екодизел". Нали затова милиони декари с полезни земеделски култури бяха насадени с рапица, за да се прави от нея "екодизел". Разбира се, тези полезни култури трябваше да бъдат засадени някъде другаде и затова се изсекоха милиони декари тропически гори в Бразилия. - И каква стана тя накрая?!? - Стана същата, каквато ще стане и с вятърната и със слънчевата енергия през задаващата се зима. Пак ще го кажа: - В момента Европа се управлява от идиоти. Това трябва да спре, ако искаме да ни има. Иначе идва Путин. (много благодаря, ама - НЕ!)

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.