Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Западни компании инвестират в Румъния и България заради разширяването на ЕС

0 коментара

До неотдавна повечето румънци не изпитваха силна привързаност към родните коли Дачия, превърнали се в символ на всичко сбъркано по време на комунистическия режим, коментира агенция Блумбърг.

Днес обаче компания Рено - вторият производител на автомобили във Франция харчи 350 милиона евро (432 милиона долара), за да промени външността на Дачия и да спечели предна позиция в един от най-бедните, но с най-динамичен растеж район в Европа, след като изминаха над 10 години от падането на Желязната завеса.

През тази година Румъния, България и други страни от Югоизточна Европа, в която живеят близо 60 милиона души, привлече близо половината от инвестициите, направени в Централна Европа. Районът включва осем от страните, присъединяващи се догодина към Европейския съюз, с население 75 милиона души.

Между 1990 и 2002 г. Югоизточна Европа получи близо една пета от капиталовложенията в Централна Европа. Балканските страни са облагодетелствани от факта, че в страните, които ще влязат в ЕС на 1 май 2004 г., разходите се увеличават и стандартът на живот се повишава - особено в държави като Полша.

Средната работна заплата в Румъния е 130 долара месечно, докато в Полша тя е 597 долара и близо 3000 долара в Германия, както сочат официални статистически данни. Румъния и България работят и, за да укрепят правните си системи, така че да гарантират правото на собственост и да намалят бюрокрацията, като част от усилията им за присъединяване към ЕС - най-големия търговски блок в света през 2007 година.

Икономическият растеж в тези страни е сред най-динамичните в Европа. Нарастването на брутния вътрешен продуктна Румъния бе 4,9 процента през миналата година, на България - 4,8 на сто, а на Хърватия - 5,3 процента. В сравнение с 1,1 на сто икономически растеж в Европейския съюз, отбелязва агенция Блумбърг.

Когато падна Желязната завеса, на България и Румъния се гледаше като на бедните братовчеди дори в сравнение с Полша, Унгария и Чехословакия, която по-късно се раздели на Чехия и Словакия.

Компании като Континентъл - четвъртият в света производител на автомобилни гуми и Фолксваген - лидерът в европейското автомобилостроене се насочиха към Унгария, Чехия и Словакия, за да се възползват от по-ниските разходи там и да подсилят продажбите си, тъй като тези страни започнаха да се подготвят за влизането си в ЕС.

Сега Континентъл, който си поставя целта да произвежда над 50 на сто от автомобилните си гуми в Източна Европа, разширява производствените си мощности в Румъния, допълва Блумбърг.

България рекламираше акциите на тютюневия монополист в продължение на повече от пет години и на няколко пъти отменяше продажбата. През март законодателите отхвърлиха продажбата на Булгартабак на група, оглавявана от Дойче Банк, припомня Блумбърг.

По БТА

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.