Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Защо Украйна иска от Запада военни самолети?

13 коментара
Защо Украйна иска от Запада военни самолети?

През уикенда в частен видео разговор с американски законодатели украинският президент Володимир Зеленски отправи "отчаяна" молба към САЩ да помогнат на Киев с още бойни самолети за борбата му с руската инвазия и запазването на контрол върху въздушното му пространство. Държавният секретар на САЩ Антъни Блинкън каза, че Вашингтон е дал "зелена светлина" на идеята и понастоящем "много, много активно" обсъжда предложението, съгласно което съседната на Украйна Полша ще достави на Киев няколко изтребителя съветско производство, като в замяна получи американски Ф-16, за да компенсира липсите.

Обаче около това предложение има много неясни неща и Полша в публичните си изяви съвсем не е ентусиазирана, главно защото Русия предупреди, че Москва ще възприеме подкрепата за ВВС на Украйна като намеса в конфликта и този, който оказва такава помощ, ще стане обект на ответен удар. Официалните коментари от НАТО и членката на ЕС Полша само потвърждават, че преговорите по темата продължават.

ЗАЩО УКРАЙНА СЕ НУЖДАЕ ОТ ВОЕННИ САМОЛЕТИ?

Военновъздушните сили на Украйна използват съветските изтребители МиГ-29 и Су, за да бранят своето небе и територия от започналото на 24 февруари военно нашествие на Русия и призовават за още самолети, за да могат да продължат дългосрочно мисията си. Украинските военновъздушни сили са далеч по-малочислени от мощните руски ВВС, но украинските пилоти продължават да извършват бойни полети и твърдят, че нанасят поражения въпреки повтарящите руските военни заявления, че са потиснали въздушната мощ и и противовъздушната отбрана на Украйна.

ЗАЩО БОЙНИТЕ САМОЛЕТИ ДА НЕ СА ОТ САЩ?

Военните пилоти в Украйна не са обучавани да летят на американски изтребители, но би било лесно да се справят с МиГ-29, които в момента са на въоръжение в членките на НАТО Полша, България и Словакия.

Украински пилоти ще могат веднага да полетят с руските самолети Миг, но Полша не е склонна да се раздели със значително количество от самолетите си, без да е получила нови, с които да ги замени. Произвежданите в САЩ Ф-16 са основата на ВВС на Полша, която сега модернизира въоръжените си сили.

КАКЪВ Е ОТГОВОРЪТ НА ПОЛША?

Блинкън каза, че има "зелена светлина" Полша да прати самолети в Украйна. Обаче полската реакция е сдържана. "Що се отнася до изпращането на самолети, мога само да повторя, че не са взети решения по този въпрос", каза правителственият говорител Пьотър Мюлер. Той отхвърли твърденията, че Полша може да допусне украински военни самолети на свои летища. Русия твърди, че Румъния и някои други неназовани страни приемат бойни самолети на Украйна.

Същевременно Полша подкрепя Украйна както политически, така и нейната териториална цялост и суверенитет, а също и в хуманитарно отношение, като отваря границите си за бежанци от държави извън ЕС.

ЗАЩО ПОЛША НЕ ПОЕМА ТВЪРД АНГАЖИМЕНТ?

Въпреки подкрепата си за борбата на Украйна Варшава е изправена пред ключово и трудно решение дали да предостави свои самолети на Украйна. Русия предупреди съседите на Украйна да не приемат нейни военни самолети на своя територия и казва, че Москва може да възприема това като "намеса във въоръжения конфликт". А това може да означава започване на военни действия. Думите на Русия може да бъдат смятани за по-общо предупреждение да не се оказва помощ на украинските ВВС.

Освен това Полша граничи с руски ексклав Калининград и има дълга граница с руския съюзник Беларус. Отношенията между Варшава и Москва са в ниска точка, откакто през 2015 г. на власт в Полша дойде дясно правителство.

ДРУГИ СЪОБРАЖЕНИЯ

Един от главните проблеми е къде ще бъдат базирани тези МиГ-ове, ако бъдат предоставени, защото те не могат да бъдат на територията на НАТО. Не е ясно също дали Украйна ще е в състояние да ги съхранява и обслужва в продължителен период от време предвид военните действия на нейна територия.

Другият въпрос би бил как да бъдат изпратени самолетите в Украйна. Полските пилоти, които са и натовски пилоти, не могат да летят с тях до Украйна, без да рискуват да намесят НАТО в конфликта. А пристигането на украински пилоти в Полша, за да откарат самолетите, също може да създаде подобни проблеми.

Има и забавяне в производството на Ф-16, което означава, че страните, които евентуално ще се лишат от своите изтребители МиГ и Су ще трябва да чакат известно време, за да запълнят липсите. Сенаторът Марко Рубио обобщи ситуацията с думите: "Има усложнения покрай това. Не е толкова лесно те да бъдат предадени. Трябва да летят дотам. Трябва да бъдат дислоцирани някъде на земята. А руснаците изстреляха между осем и дванайсет ракети по летище в Западна Украйна. И това е просто част от стратегията да бъде премахната възможността от разполагане на тези самолети", каза републиканецът от Флорида.

По БТА

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. марин
    #13

    Христина Соловій - Українська Лють https://www.facebook.com/watch/?v=4937793522947900&t=96 преди срещу фашизма днес пак срещу фашиста путин/днешния хитлер/

  2. Bлaдo
    #12

    а пи3достанските ни троляци изведнъж престанаха да хвалят миг29-ките.... :-))) Опорката вече е друга - "хайде да не ги даваме, че шсе изложим с тия ... ковчег-дръндулети"...

  3. Liberal
    #11

    С дистанционни не става ли да ги преместят безпилотно? Мъск да измисли нещо!

  4. ktn
    #10

    Надникнах в Ленд-лийз: Товарни машини: 375883 Танкове: 12700 Летателни апарати: 22150 Радиолокатори: 445 Противолодочньх коаблей : 105 Продоволствие: 4 478 000 тона. и т.н.....

  5. Ощавен маркиз
    #9

    Чети внимателно бре, Жоре. "Локомотиви и вагони", локомотивите са 500, останалото - вагонЕ... Объл и путстриган акъль имате вий, рубльоедите "болгарски"!

  6. Георги Съдиев
    #8

    Ощавения, 500000 камиона, ти си луд.8000 локомотива? Луд на квадрат. Ти изобщо не си наясно с нещата.130 кораба. Луд на куб. Киро тъпия ряпа да яде.

  7. Георги Съдиев
    #7
    Отговор на коментар #6

    Ощавения, Ти твърдиш: За 77 години САЩ са загубили своята технологична мощ И СЕ ЗАТРУДНЯВАТ днес да произведат 10-20 самолета за Полша и България, КОИТО НЯМА ДА СВЪРШАТ НИКАКВА РАБОТА. Киро ПРОСТИЯ не е сам!!

  8. Ощавен маркиз
    #6

    Абсолютли си прав, Боре, к-нт 5. При тва раш-путлеристите май окончательно забравиха, че без "ленд-лийз" заема на Щатите, действал 1941-45 г., покрил "вземането под наем" на над 10 иляди танка, почти толкова, самальоти, над 500 иляди камиони и джипове, 8000 локомотиви и вагони, 130 товарни и военни кораби, 130 иляди картечници и прочката... октябърското сесеСЕРЕ щеше да бъде отнесено от Евразия као разлЮтен рогач-бръмбар при...пикана сламка. Мда. Стълбовете на Демокрацията и цивилизацията винаги

  9. Борис
    #5

    Украйна е суверенна и независма държава-членка на ООН, която сама определя къде ще кацат и излитат нейните самолети. Не е работа на мутрата в Кремъл да определя къде може да каца и излита украинските бойна авиация. Член 51, Глава VII от Устава на ООН не е отменен.

  10. Горскио
    #4
    Отговор на коментар #1

    Напълно съм съгласен.Това е идеална възможност за България да се сдобие на оърво време с няколко стари Ф-16 и да подпомогне борбата на Украинците.А страхливата и недостойна позиция на Пилша е доста разочароваща.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.