Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Застрахователите ще плащат символични глоби заради подвеждащи реклами и бонуси

1 коментар

Комисията за защита на конкуренцията наложи глоби на десет застрахователни компании и на едно печатно издание заради нелоялни или неразрешени похвати в предлагането на задължителната полица “Гражданска отговорност” в началото на годината, както и за заблуждаващи реклами в кампаниите за застраховката, съобщиха във вторник от антимонополното ведомство.

Глобата е по 8 хил. лв. за всяка от компаниите, като само ЗПАД “Алианц – България” има наложени две глоби по 8 хил. лв. и за двата типа нарушения – нелоялна конкуренция и заблуждаваща реклама. Другите санкционирани дружества по едно от двете нарушения са ЗД “Евро Инс”, ЗК “Лев Инс”,  “ДЗИ - Общо Застраховане”, “ЗД “Бул Инс”, ЗК “Орел”, ЗК “Юпитер”, ЗАД “Армеец”, ЗАД “Виктория” и “Общинска застрахователна компания”.

Същата глоба е наложена и на седмичника в. “Кеш”.

Размерът на имуществената санкция е в пъти по-малък от облагите, които наказаните компании са реализирали от неправомерни действия на пазара, но това са предвидените наказания по Закона за защита на конкуренцията. Наказанието може да се обжалва.

В края на миналата година и в началото на тази потребителите бяха свидетели на небивалата кампания на застрахователните дружества за привличане на клиенти за задължителната застраховка “Гражданска отговорност”. Компаниите приложиха похвати, забранени от закона, и пуснаха в ход заблуждаващи реклами с цел да си докарат повече клиенти. Те предлагаха и полици под минимално разрешената цена.

Най-разпространената “примамка” за клиентите бе заедно с полицата да се предлага и безплатен годишен технически преглед на колата, талони за безплатни количества бензин и масла или като допълнение безплатни други застраховки.

При рекламата основният трик бе обявяването на цена на застраховка, без пояснението, че тя важи само за три месеца, а не за цяла година, което е класически пример за подвеждане на клиентите. Такива реклами течаха както по телевизиите, така и в печатните издания и бяха в разрез с официалните разяснения на оторизираните държавни органи как се предлага и сключва полица “Гражданска отговорност”.

Комисията по конкуренция се самосезира за заблуждаваща реклама и нелоялната конкуренция по сигнали на няколко застрахователни дружества, както и по жалби на Съюза на застрахованите, фирми и частни лица.

Проверката на антимонополната комисия е установила, че компаниите, които не се предлагали бонуси и не са провеждали активна рекламна кампания, са сключили значително по-малко застраховки от другите. Подвеждащата реклама пък е допринесла за още по-голямо изкривяване на пазара.

Според изрична наредба на Комисията за финансов надзор (КФН) за предлагане на задължителната застраховка “Гражданска отговорност”, всякакви бонуси и отстъпки към полицата са забранени, както и обявяване на цена под минимално допустимата, посочена от комисията.

Още когато се появиха сигналите за нарушенията на дружествата в публичното пространство, се оказа, че КФН не може да наложи санкции на нарушителите, защото няма назначен заместник-председател, отговарящ за застраховането. Само той има правомощия за такива заповеди.

Вакантното място бе заето почти в края на мандата на 39-тото Народно събрание, когато за заместник-председател на КФН с ресор застраховане бе избрана Ралица Агайн. По това време масираните кампании на застрахователните дружества по “Гражданска отговорност” вече бяха стихнали.

КЗК е наложила глоба и на в. “Кеш”, защото изданието е предлагало сключване на “Гражданска отговорност” към ЗК “Орел” с подарък безплатен абонамент. Проверката е установила, че печатната медия няма договор със застрахователната компания, което може да увреди добрата му търговска практика и да подбие името му на пазара.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. chicho skruch
    #1

    най -голямата рекламнна измама правят банките всеки ден по телевизия ,радио,билбордове,градски транспорт и кьде ли още не?Всеки ден посещавам служебно поне две различни банки и не мога да прегльтна погнусата си от пладнешката кражба на гражданите от страна на банките.Наглост и цинизьм е на входа на банка да видиш реклама на влог с лихва от 7,5%та даже 9%на известна банка -(продадоха я преди една седмица)и срещу тази реклама другакредит от 5,75%.да не говорим за кредитните и дебитни карти и там нещата

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.