Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"Зелен билет" в София вече при по-малко прашен въздух

Заради тромава процедура в момента мярката може да "изпусне" замърсяването

1 коментар
"Зелен билет" в София вече при по-малко прашен въздух

"Зелен билет" в София ще се въвежда при по-малко замърсяване на въздуха с фини прахови частици. До момента това се случваше при измерени над 200 микрограма на кубичен метър, а занапред мярката ще се активира при над 150 микрограма. Остава обаче опасността до технологичното стартиране на "зеления билет" замърсяването реално да е отминало, защото отново ще се работи с данни от последните 24 часа, установи проверка на Mediapool. Това е заложено в нов Механизъм с оперативни мерки за намаляване на замърсяването на територията на Столична община, който предстои до дни да бъде пуснат за обществено обсъждане, а акценти от него разкри във фейсбук Симеон Ставрев, общински съветник от "Демократична България".

И занапред обаче столицата ще продължи да бори замърсяването предимно със спорно ефективни мерки като призиви към гражданите да ползват повече градски транспорт и споделено пътуване.

"Зеленият билет" може да изпусне замърсяването

Съществува реален риск и по новия механизъм "зеленият билет" да се въведе след като замърсяването е отминало, както вече се случва в София, посочи пред Mediapool Ставрев.

"И в новия механизъм, подобно на стария, "зелен билет" ще може да се активира, ако се установи замърсяване над нормите за последните 24 часа, измерено от поне две станции. Пример, данните идват в 16 часа в събота и посочват, че няма замърсяване, но ако то се случи в 17 часа в събота, ще бъде отчетено едва в 16 часа в неделя и така реално "зеленият билет" ще се приложи едва в понеделник. Дотогава замърсяването може да е отминало", мотивира се той.

Ставрев открои и стария проблем, че финните прахови частици се мерят само с 6 станции на Изпълнителната агенция по околна среда, като нито една от тях не е разположена в центъра на града, а една дори е във Витоша на "Копитото". На въпрос, няма ли да се промени това, на едно от последните съвещания му е отговорено, че станциите работят много добре, защото хванали пролетта замърсяването на въздуха с пясък от Сахара.

"На мой въпрос, защо не се използва гражданската мрежа на airsofia.info ми беше отговорено, че техните станции не са сертифицирани и "дават отклонения", разказа още Ставрев.

По време на проведените до момента дискусии по новия механизъм е станало още ясно, че предпочитан модел за стартирането на "зеления билет" са данните за последните 24 часа с доказано замърсяване, вместо прогноза, която може да не се случи и Центърът за градска мобилност необосновано да търпи щети.

"На хартия" прогнозата е вписана като опция в новия механизъм за старт на "зелен билет", но е спорно дали ще се прилага.

По принцип "зеленият билет" е на цена 1 лев за цялата градска мрежа. Прогнозата, която използва Столична община, е на НИМХ и се изпраща всеки ден сутрин и вечер до общината.

Призиви към гражданите да ползват метрото и споделено пътуване

Столична община ще се обръща с призиви към гражданите да оставят автомобилите си и да пътуват с градския транспорт или да осъществяват "споделено пътуване" при по-малко замърсяване на въздуха, става още ясно от проекта на механизъм.

В момента тези мерки се въвеждаха при замърсяване от 51 до 150 микрограма с фини прахови частици, а занапред се предлага този праг да се свие от 51 до 100 микрограма на кубичен метър.

На дискусиите е станало ясно, че за призивите не могат да се ползват електронните табла на спирките на градския транспорт или на метрото, защото софтуерът им не позволява. Той давал възможност да се изписват изречения само до 150 символа. При този праг на замърсяване ще стартират и призивите за преминаване "по възможност" от твърдо гориво на отопление към алтернативно. А също и ще започне допълнително миене и метене на улиците. Столичният инспекторат ще започва проверки по строителните обекти за замърсяване.

"И новият мехaнизъм ще е също толкова безсмислен, колкото старият, т.е. ще продължим да дишаме въздух, който просто мирише на белодробни заболявания, въпреки многото стари мерки, които са изброени в него", каза още Ставрев.

И безплатни паркинги при по-ниски нива

Безплатно паркиране на коли на буферните паркинги към станциите на метрото, така че те да не влизат в центъра на града ще стартира занапред при замърсяване с фини прахови частици от 100 до 150 микрограма на кубичен метър. Реално прагът се сваля, защото сегашният за старт на тази мярка бе от 151 до 200 микрограма.

При такова замърсяване Столичният инспекторат ще предприема и извънредни проверки за контрол на промишлени, транспортни и битови източници на замърсяване.

Симеон Ставрев посочва, че реални мерки могат да се постигнат, ако на всички граждани с цапащи печки бъдат сменени уредите за отопление с такива на ток, газ, парно, пелети или каквото и да е друго, което е екологично. "Трябва да има евтин, удобен и бърз градски транспорт, с който да стигаме по бързо от точка А до точка Б, отколкото с кола. Трябва да има свързана и много голяма мрежа от велоалеи. Трябва да се завърши околовръстното шосе, за да се изнесе трафикът извън града", заключи той.

По-късно от Столичния общински съвет уточниха пред Mediapool, че набелязаните мерки все още са ниво работна група и предстоят още разисквания. Те могат да претърпят промени и по време на предстоящото обществено обсъждане.

Трудната замяна на мръсните печки

Едва 5432 заявления бяха подадени в Столична община в кампанията за смяна на цапащите печки в София с такива на пелети, или чрез газифициране или връзка с топлофикация. Тя бе проведена през летните месеци, а срокът бе удължаван няколко пъти.

От Столична община многократно са посочили, че целта е да се подменят 1/3 от всички стари печки на дърва и въглища с екологични алтернативи. По данни на общината 55 000 домакинства се топлят на дърва и въглища, т.е. за изпълнение на целта трябва да се подадат поне 18 000 заявления. Финалните данни ясно показват, че Столична община е постигнала твърде малко по отношение на тази цел. На практика е изпълнена едва 30% от очакваната цел.

Смяната се осъществява по европроект за 57 млн. лева. Чрез него трябва да се купят новите уреди и да се плати за монтирането им.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Н
    #1

    Според мен първо трябва да се разясни какво точно предствлява замърсяването с тежки частици, защо са опасни тези неща и след това да се апелира за съзнателно ограничение на незадължителни с автомобил пътувания.
    Много хора не разбират, че това си е радиация- озона е изтънял и се сипят космически прашинки и натрупани частици от вредните емисии,правят фон и ако са в тялото в по-големи или специални количества активират вируси и мутагенни щамове.Това си е мое мнение, може и да съвпада с реалността.Дано

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.