Зеленогорски: Споделеното пътуване е като споделено пиене на водка в Русия

Парламентарна комисия одобри промените в Закона за автомобилните превози

Зеленогорски: Споделеното пътуване е като споделено пиене на водка в Русия

Председателят на парламентарната комисия по регионална политика Найден Зеленогорски от ДБГ сравни споделеното пътуване със "споделено пиене на водка в Русия". Това стана при обсъждането на промените в Закона за автомобилните превози за първо четене, внесени от правителството.

С тях се дава право на Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" да прави проверки и на леките коли и да пита пътниците дали плащат за пътуването си, за да се установи дали то е споделено. В момента агенцията, която е известна със старото си име ДАИ, няма такива правомощия.

Парламентарната комисия по регионална политика одобри промените със седем гласа "за" и двама въздържали се. Тя обаче не е водеща при разглеждането на законопроекта. Предстои той да бъде обсъден и в парламентарната комисия по транспорт, преди да влезе в пленарната зала.

За споделено ще се приема пътуване, при което не се обявява цена предварително, но пътниците плащат. В противен случай това е организиран превоз, обясни изпълнителният директор на държавната агенция Красимир Калайджиев какво държавата ще разбира под споделено пътуване.

Според Зеленогорски всички форми на споделеното пътуване са нелоялна практика спрямо превозвачите, които работят на светло. Той сравни споделеното пътуване със "споделена вечеря" и "споделено пиене на водка, както го правят в Русия".

Промените в закона идват след като лицензираните превозвачи се оплакаха пред министъра на транспорта Ивайло Московски от споделеното пътуване и поискаха той да го забрани. Текстът беше обявен за лобистки от Българско либертарианско общество, което организира миналогодишните протести в подкрепа на "Юбер" (Uber).

В началото на юни Европейската комисия представи "Програма за икономика на споделянето", с която се насърчат практики като споделеното пътуване и се препоръча на страните членки да прибягват до регулации само в краен случай.

България е сред страните, които изостават с регламентирането на новата икономика на споделянето. По тази причина забрани и услугите на "Юбер". Този проблем ще става все по-голям предвид технологичната революция и само със забрани едва ли българското правителство ще постигне декларираното желание за растеж на икономиката.

С промените в Закона за автомобилните превози се затяга и режимът за издаване на лицензите на превозвачите. Те вече ще могат да получават по един лиценз за превоз на пътници и един за товари. В момента превозвачите могат да получават по два лиценза от всеки вид – един за територията на България и втори за целия ЕС. Дори и тази възможност обаче се заобикаля чрез свързани лица, затова с промените се затваря и тази вратичка, коментира Красимир Калайджиев.

Въвежда се и изискване за внедряване на т.нар. "интелигенти тахографи". Устройствата са свързани със спътник и автоматично ще регистрират разположението на пътните превозни средства. Превозвачите ще трябва да ги въведат от три години след влизането в сила на закона.

В законопроекта са определени също така задълженията на кметовете на общините при определянето на маршрутната мрежа за обществения транспорт и се въвежда изискването задължително да провеждат обществени поръчки при избор на фирми за обществения превоз, което в момента масово не се спазва, по думите на министъра на транспорта Ивайло Московски.

Ще има и санкции за неизпълнение на тези задължения, както и глоби за превозвачите, ако не издават билети с намаления, предвидени в нормативните актове. Все още има превозвачи, които не издават билети с намаление или безплатен билет за децата под 12 години.

Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?