Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Жп стачка блокира за час 48 експресни и бързи влакове

0 коментара

79 влака бяха спрени в цялата страна от едночасовата ефективна стачка на жп диспечерите, която се проведе от 9 до 10 ч. тази сутрин. Това съобщи стачният комитет на Национална компания "Железопътна инфраструктура". Стачката се организира от жп синдиката на КНСБ.

Според данните на комитета, в стачката са взели участие 3892 души в цялата страна, които в момента са били на смяна. Стачката е била подкрепена със символични действия на работниците и служителите на БДЖ - ЕАД и от синдиката на локомотивния персонал.

Стачката е заради неизплатени пари за храна и облекло. По време на едночасовия ефективен протест не са допуснати аварии или произшествия, съобщиха още протестиращите.

По информация на централния диспечерски пункт на БДЖ, при днешната стачка са били спрени от движение 48 експресни и бързи влакове, 25% от жп трафика в часовете между 9 и 10 ч. е бил блокиран. В ранния следобед, средното закъснение в разписанието на влаковете заради стачката беше между 50 минути и час и половина. Информацията на Централна гара София сочеше, че бързият влак от Русе закъснява с 50 минути, със същото закъснение се движи бързият влак от Бургас. За Бургас с 1 час закъснява експресът от София. С час и 10 минути закъснява за гара Варна експресът от Пловдив.

От стачния комитет съобщиха още, че опити за локаут са били направени в Шумен, Търговище, Калофер и Илиенци.

Стачката на възловата гара Бойчиновци се е провалила след отказ на ръководителя на движението да се присъедини към протеста. Между 9 и 10 ч. тази сутрин там трябваше да бъдат задържани бързите влакове за Мездра и Видин. Според синдикалисти, служителите на гара Бойчиновци са били заплашени с уволнение от ръководството на фирма "ЖП инфраструктура" - Враца.

Над 100 жп работници са се включили в стачката в района на Димитровград, а колегите им от БДЖ са ги подкрепили символично, съобщи местният синдикален лидер на КНСБ. Три товарни композиции са били спрени между 9 и 10 ч. в района. По време на едночасовата предупредителна стачка по разписание не са преминавали пътнически и международни влакове, нито композиции със специално предназначение.

По време на едночасовата стачка на железничарите, на гарата в Сливен не пристигна пътническия влак от гара Зимница. Композицията е задържана от стачкуващите на гара Зимница.

Заместникът на Петров сезира прокуратурата

Пред БНР председателят на съюза на железничарите към КНСБ Любомир Богданов коментира пред БНР, че стачката е законна. Точно обратно е мнението на транспортното министерство.

Заместник- министър Любомил Иванов съобщи, че министерството е сезирало още вчера Софийски градски съд за подготвяната от синдикатите стачка на работници от Националната компания "Железопътна инфраструктура". Цитиран от БТА, Иванов каза, че съдът днес ще бъде сезиран отново, за да обяви за незаконосъобразни ефективните стачни действия. Мотивите на ведомството са, че не са спазени Законът за уреждане на колективните трудови спорове и Законът за железопътния транспорт.

Сезирали сме и прокуратурата, тъй като съгласно член 342, ал.2 от Наказателния кодекс нарушението на правилата по експлоатация е престъпление, съобщи Любомил Иванов. Уведомена е и Инспекцията по труда, с което органите, от които транспортното министерство ще поиска защита, са общо три.

По предварителни данни загубите от едночасовата стачка са между 3 и 5 млн.лева.

Малко преди това, на брифинг пред медиите министър Пламен Петров определи БДЖ като компанията, която трябва да си потърси загубите и заяви, че стачката само ще влоши финансовото състояние на фирмата за жп инфраструктура, което може да доведе до неритмично изплащане на следващите заплати.

Пламен Петров потвърди верността на твърденията на стачниците, че не са им изплащани парите за работно облекло и храна, но контрира, че заплатите се плащат редовно. "Нека се има предвид и да се отчете коректно, че всеки месец ние вадим 18 млн.лв. за фонд "Работна заплата" в железниците и това не е шегаджийска цифра", каза Пламен Петров.

Упражнения, дирижирани от лични амбиции, нарече стачните действия министър Петров и добави, че определени среди подвеждат железничарите.

По думите на Петров, за година и нещо за българските железничари е направено изключително много. Заплатите им са доста по-високи от тези на учителите или лекарите, изтъкна министърът. "Не само че изплащаме заплатите, но сме успели да сложим в джобовете на железничарите над 20 млн. лева за една година", каза той.

КНСБ и Подкрепа плашат с безсрочен блокаж на жп транспорта

Следващата ни среща със сигурност ще бъде в съда, където ще си потърсим правата, защото "това дрънкане на оръжия, вече започва да става досадно", каза днес още Любомил Иванов.

Малко по-късно стана ясно, че синдикатите засилват "дрънкането" на оръжията. Двете профсъюзни централи КНСБ и КТ "Подкрепа" разпространиха съвместно отворено писмо до председателя на парламента, премиера, транспортния министър и др.институции, в което определят днешната едночасова предупредителна стачка като "жълт семафор" за това, което може да се случи, ако напрежението ескалира.

Синдикатите настояват за спешни преговори и постигане на споразумение в двете жп компании - инфраструктура и БДЖ, като правителството да поеме ангажимент да изплати всички дължими средства до края на тази година. Двете централи настояват за увеличаване на субсидиите за жп транспорта от бюджет 2003, за да се изпълнят социалните функции, възложени от държавата на БДЖ. КНСБ и Подкрепа плашат с безсрочни ефективни протести в железниците, ако тези проблеми не се решат.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.