Ти си това, което четеш

През октомври ще се реши за трасето на "Струма" през Кресна

Регионалният министър ще проверява за измами в екоподписка срещу предпочитания маршрут
19:37 | 14 септември 2017 | 1 коментар

Очаква се през октомври министърът на околната среда и водите да се произнесе дали одобрява доклада за оценката за въздействие върху околната среда и окончателния вариант на трасето на автомагистрала "Струма" през Кресненското дефиле, за да може в съкратени срокове да минат обжалванията, да се обяви и избере изпълнител на участъка, за да може в началото на 2019 г. да започне и самият строеж. Това коментира министърът на регионалното развитие и благоустройство Николай Нанков пред журналисти в четвъртък, когато с шефа на пътната агенция Дончо Атанасов провериха как върви изграждането на трасето на "Струма" от Кресна до Сандански.

Свършеното досега по избора на трасето през Кресненското дефиле ще бъде представено от Нанков и министрите на околната среда Нино Димов и на туризма Николина Ангелкова пред еврокомисарите по регионално развитие Корина Крецу и околната среда Кармену Вела в Брюксел на 25 септември.

Двамата еврокомисари обаче са сезирани от екоорганизации за законовите промени, съкращаващи процедурата по обжалване на екооценки само пред една инстанция. Те бяха приети отново от парламента именно в четвъртък, като една от целите им е да се ускори именно строежът на "Струма" през дефилето, чието трасе се оспорва от природозащитниците

Нанков коментира, че тези поправки гарантират интерес на заинтересованите да обжалват екооценките, но също така ще съкрати сроковете по обжалването, за да може правителството да се вмести в графика за строеж на цялата магистрала, за да не загуби всички предоставени от еврофондовете средства.

Нашата глобална цел е през 2019 г. да започнем строителството на лот 3.2 Крупник – Кресна (пътят през дефилето), така че да не връщаме средства и до края на 2023 г. да имаме изцяло завършена магистрала "Струма“, заяви регионалният министър.

По думите му на проведените на 11 септемнри обществени обсъждания на екооценката и разгледаните в нея пет варианта на маршрут на лот 3.2 местните хора са се обединили около трасето с две отделни платна, който се предлага и от Агенция "Пътна инфраструктура" за одобрение от Висшия експертен екологичен съвет и екоминистъра.  Според Нанков той е добрият вариант, според финансово-икономическите и технологичните анализи и по отношение на срокове от гледна точка на пътна безопасност и екологични мерки. Той отново подчерта, че двете платна ще бъдат свързани със селищата по трасето чрез пет пътни възела.

Те ще позволят на селскостопанските производители да стигат до терените си, посочи министърът. Предвидени са места за тържища и четири паркинга, като два от тях са проектирани и включени са в ОВОС. Две подобни зони ще бъдат изградени и на територията на община Симитли, но в рамките на трасето от Благоевград до Крупник.

Нанков заяви, че по време на дискусията на екооценката са били малко хората, подкрепящи варианта за две платна на магистралата извън дефилето, на изток от Кресна.

Регионалният министър каза още, че ще поиска проверка за начина на събиране на подписите в подписката на екоорганизации в подкрепа на изцяло нов път на изток от Кресна. Обявено бе, че 1000 души застават зад това искане, но според Нанков има информация от хора, че са ги карали да се подписват като на присъствен лист на влизане в сградата на общинската администрация за общественото обсъждане. По думите на Нанков стана ясно, че хората са били измамени.

Има събрана подписка с над 5000 подписа в защита на източния вариант, заяви той.

Човешкият живот и максимално бързото изграждане на трасето през най-тежкия участък от гледна точка на пътна безопасност са най-важните аргументи за нас, отново обяви Ннаков при проверката на хода на строежа на лот 3.3 от Кресна до Сандански.

Според извършената проверка в този участък физически е извършена над 40 поцента от предвидената работа. Полагането на първите пластове асфалт ще започне до края на септември. Ако се работи със същия темп, и археолозите се справят, още до края на следващата година той може да бъде завършен, съобщи регионалният министър, цитиран от пресцентъра на ведомството му.

Към момента е завършено разчистването на площадката, изкопа на хумус. Работи се по насипи на директното трасе, пътен възел „Струмяни“, на две площадки за отдих и т. н., отчетоха от пътната агенция и ведомството

Завършени са мостовете над реките Злинска, Градешка и Потока, мостът на пътен възел "Струмяни“, както и 8 селскостопански подлеза и надлеза. Изпълнени са над 70 водостоци, съоръжения за животни и преминавания на отводнителни канали, армонасипни стени, завършена е реконструкцията на два газопровода.

Продължава работата на 11 съоръжения - на виадукт, на два моста над река Струма, на три моста над река Санданска Бистрица, на надлез над жп линията София - Кулата и др.

Изпълнител на лот 3.3 е Консорциум "Струма Лот 3.3“, в който участват "ГБС инфраструктурно строителство“ АД, "Пътстрой 92“ АД, "Главболгарстрой“ АД и "Геострой“ АД. Цената на строежа е над 234 млн. лв. без ДДС. Надзорник е "Пътинвестинженеринг“ АД срещу близо 3 млн. лв., припомнят от Министерството на регионалното развити е иблагоустройството.

Още от Бизнес