Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

2.7 Разузнаване и разследване

0 коментара

2.7.1 Aктуално състояние

Разузнаване

Въпреки че се признава, че във връзка с наркотрафика българската Агенция Митници участва в съвместни разузнавателни дейности с други агенции на международно ниво, при нейната същностна дейност - събирането на приходите - разузнавателната дейност е едва в зачатък.

Служителите, които не се занимават с наркотици, имат други функции, наред със събирането, проверката и анализа на информация, така че да я превръщат в разузнавателна оперативна информация, която да разпространяват до съответните оперативни групи. Разузнавателната дейност, която в момента се извършва от Агенция Митницие е част от разследващата функция.

Българското законодателство ограничава областите на дейност за събиране на разузнавателна информация, която могат да извършват организации извън МВР. Възможно е обаче да се увеличи значително степента на използване на информация, която Агенция Митници законно да предоставя, и от търговски източници, за да се създаде ефективно оперативно разузнаване чрез по-нататъшно развитие на аналитичните умения във връзка с базата данни на БИМИС и публикуваните статистики.

Има инструкция за "сътрудничество" между МВР и митническата агенция, въпреки че ние нямаме данни, за да покажем степента, до която тази директива се изпълнява всъщност. Не сме запознати с подобна "инструкция" във връзка с данъчното управление. На практика изглежда, че няма съгласувана структура за съвместна работа в областта на разузнаването. Примери за съвместна работа при разузнавателна дейност могат да бъдат намерени сред страни членки на Европейския съюз и други страни. Подобна активност може да бъде открита и в ЕС и на международно ниво.

В момента компютъризираната разузнавателна система съществува под формата на елементарна база данни, именно регистър на нарушителите, нарушенията, стоките и транспорта, който се използва. Тази база данни не е достатъчно обширна, защото не съдържа всички нарушители, само тези, които в момента интересуват следователите. Няма база данни за заподозрени лица.

Получената информация и докладите за умишлени нарушения за административни глоби или предварителни разследвания представляват основен материал за три бази данни, а именно хора, транспорт и стоки. Данните се вкарват от следователите.

Няма официална проверка и анализ на тези данни, нито превръщане на такива данни във форма на използваема разузнавателна информация. Непосредствен достъп до тези данни изглежда че има само персоналът в директорат "Митническо разузнаване и разследване" в София. Разпространението зависи и от решението на индивидуалните следователи или ръководителите, вследствие на което достъпът и разпространението на събраната информация са непланомерни. Във всяка система за разузнаване ефективното разпространение на оперативната разузнавателна информация е основна дейност.

Ограниченият достъп обаче, поради съображения за сигурност, би трябвало да бъде неделима част от системата, но той трябва да бъде организиран и спазван по такъв начин, че да насърчава тези, на които е необходима информцията, да извършат допитване до системата. Когато е правилно контролиран, достъп може да бъде предоставен на по-ниски оперативни нива по такъв начин, че да направи разузнавателната система неделима част от всекидневната работна практика, както и да кара по-голям брой от персонала да участва в анализ и разпространение на оперативната информация.

Предаването на оперативните данни би трябвало при идеалните обстоятелства да бъде поето от сигурни компютърни връзки, тъй като те позволяват точно проследяване на връзката, което помага при идентификацията и разследването на случаи на неправилен достъп, както и за опазването на общата сигурност на данните. Процедурата в момента е да се разпространява информацията по телефона или факса от единствената самостоятелна база данни в София.

Въпреки че се признава, че в българската Агенция Митници започна процес на събиране и складиране на информация, създаването на стратегия за митнически контрол, базирана на риск и оперативна информация, изисква значително професионално развитие в тази област. Първоначалните дискусии с персонала на БМА показват, че има значителна подкрепа за такъв подход сред агенцията и нейното ръководство.

Разследване

Дирекция "Митническо разузнаване и разследване" има пет отдела. Те отговарят за разузнаването и разследването на незаконен трафик на наркотици, митнически измами, оръжие и стоки с двойна употреба, предварително разследване и административни глоби.

Наказателният закон определя процедурите за разследване на митнически нарушения, включително криминални деяния, и идентифицира случаите, в които митническото нарушение се превръща в криминално. При всички случаи на подсъдни действия е необходимо документите да се изпратят до прокуратурата за прокурорски нареждания. Митническите действия в тези случаи са ограничени до предварителни разследвания, което засяга само тези въпроси, които са неотложни. Сериозни отклонения от приходите или незаконен внос, включително на забранени или ограничени стоки, почти винаги се счита за "криминално престъпление" и трябва да бъде поет за разследване от следователи или прокуратура, определени в закона.

В случаите на разследване на наркотици е отбелязано, че Агенция Митници е задължена да представи случая на вниманието на органите на предварителното следствие, които са част от съдебната система, а не в МВР. Тези компетентни власти по въпросите на наркотрафика са познатите Специализирана следствена служба в София и регионалните следствени служби към Прокуратурата в цялата страна.

Действителността показва, че всяко първоначално разследване на криминален случай е в ръцете на МВР. Това включва оперативни въпроси и вътрешни въпроси като корупцията. Краун Ейджънтс са обезпокоени от факта, че митниците не поемат отговорност по тези въпроси. Оттук идва и загубата на мотивация и неефективното събиране на разузнавателна информация.

В наказателните действия има ограничени правомощия за митническите служители да разпитват подозрителни лица и да проверяват стоки, транспорт или документи извън първоначалното разследване. Малко вероятно е това да бъде променено скоро, но ефективната съвместна работа би била полезна за всички засегнати ведомства.

От практическа гледна точка липсата на пълномощия за митниците да задържат и разпитват заподозрените и да обискират помещения означава, че тази работа е поета от служителите на МВР.

2.7.2 Препоръки за реформи

Трябва да се направи преглед на законодателството, за да се открият недостатъците в съществуващите закони и да се изготвят препоръки за подобряването им. Този преглед трябва да даде основания за даване на права на българските митници, подобни на тези в член 162 от Закона за МВР.

Обща политика за разследване и разузнаване трябва да бъде изготвена и разпространена до целия съответен персонал.

Усъвършенствана разузнавателна и информационна система трябва да бъде въведена, развивана и постоянно осъвременявана.

Трябва да бъде изработена ясна политика, която да показва кой има достъп до разузнавателната информация и до нейното разпространение.

Трябва да бъдат създадени специализирани разузнавателни групи, които да бъдат отговорни за събирането, анализа и разпространението на информация и да насочват данните до следователите и оперативните работници.

Качеството на разузнавателната информация трябва да бъде завишено чрез разработването на усъвършенствани източници на информация и аналитични умения в разузнавателната работа.

Всички действия на БИМИС трябва да бъдат анализирани и разпространени с цел по-ефективен контрол на базата на анализ на риска, което ще допринесе за ефективната работа на мобилните екипи и за разкриването на потенциални измами, а също и за нередности, извършени от персонала.

Трябва да бъдат създадени специални следствени екипи, които да ръководят правоприлагащи акции, и според правомощията, които дава законът, да извършват такива акции.

Трябва да бъде изградена функцията одит на разследване (investigation audit).

Съществуващите условия за приемане и събиране на информация трябва да бъдат преразгледани, за да се осигури тяхното ефективно и правилно използване.

Подобряването на сътрудничеството със съседните и стратегически важните страни трябва да се подпомогне чрез прилагането на по-нататъшни меморандуми за разбирателство и договори за взаимопомощ.

Мерки за подобряване на сътрудничеството трябва да бъдат разработени с прокуратурата, съда и други правоприлагащи ведомства, включително чрез организиране на редовни срещи. Трябва да се обсъжда идеята за изграждане на съвместни разузнавателни групи, обхващащи митниците, полицията и други съответни правоприлагащи ведомства.

Трябва да бъдат разработени системи, които да гарантират, че предаването на разузнавателните данни ще бъде извършено от сигурни компютърни връзки, тъй като гарантират възможност за проследяване (audit trail), което помага при разкриване и разследване на случаи на неправилен достъп, както и за запазването на общата сигурност на данните.

Трябва да бъдат разработени специализирани програми за обучение за разследващия и разузнавателния персонал.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.