93% от събраните отпадъци в специализирани контейнери се краде

93% от събраните отпадъци в специализирани контейнери се краде

От разделно събраните отпадъци в специализираните контейнери се краде 93 на сто от съдържанието, съобщи в четвъртък Тодор Бургуджиев, изпълнителният директор на "Екопак" - една от големите организации за оползотворяване на отпадъците от опаковки у нас.

В първия месец след преминаване от контейнери тип "ракла" към контейнери тип "иглу", резултатите бяха страхотни - в тях се събираше 70-80 процента рециклируем материал, защото клошарите още не бяха намерили начин да крадат, отбеляза Бургуджиев. По думите му за месец те са установили графика на събиране от камионите и отивайки преди тях, събаряли контейнерите, отваряли дъното, изпразвали ги и оставал едва 7 на сто рециклируем материал.

Затова от организацията настояват да се вземе политическо решение за ограничаване на изкупуването на пластмаса и хартия от пунктове в населените места. Проблемът не е социален, това не са бедни и нуждаещи се от прехрана хора, а организиран бизнес, с ръководители и територии. Каруците вече намаляха, те натрупаха капитал и крадат с бусове, добави Бургуджиев. Щом се спрат пунктовете, ще се спрат и клошарите, защото няма да има къде да предават, смята той.

Според него друга подходяща мярка е въвеждане на регистрация за предаващите полезна смет, която ще показва колко и какво предават, за да им се търси отговорност откъде са се сдобили с него.

В европейските страни такива посегателства се инкриминират, налагат се и глоби, но у нас не може да се наказва за нещо, което не е забранено, отбеляза Бургуджиев.

Според него и сега общините имат три възможности да изградят специализирани пунктове за полезна смет - да ги създадат сами, да апортират земя и инвеститор да ги изгради или да обявят конкурс и не трябва да си търсят извинения за забавянето в изпълнението на това изискване. Срокът за него е до края на годината.

По думите на Бургуджиев в момента у нас цената на пластмасата е 650 лева на тон, а на хартията - около 200 лева на тон. Масово специализираните контейнери се обирали в Сърбия, България, Румъния, Македония и Турция.

Още от Бизнес