Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ако икономиката попадне в клопката на дефлацията

0 коментара

Седем авторитетни европейски икономисти подписаха призив до Европейската централна банка /ЕЦБ/, разтревожени от факта, че"Германия е на ръба на дефлацията": официално цените нарастват с 1 на сто, но в действителност вече са под нулата. На екраните на световната икономика светна тревогата от голямото Д /дефлацията/. Да си припомним 30-те години, когато общият спад на цените беше другото лице на депресията.

След срива на Уолстрийт през 1929 г. бяха нужни осем години на икономиката, за да се възстанови, а в най-критичния момент безработицата достигна 25 на сто от активното население. В Япония обаче дефлацията не е толкова далечен спомен, там тя е ежедневие от години. През 2001 г. японската зараза се разпространи в цяла Азия. В Китай, Сингапур, Хонконг и Тайван общото равнище на цените спадна. В Африка и Латинска Америка щетите от дефлацията се отразиха на най-бедните страни, обеднели поради спадането на цените на суровините, съставляващи основата на техния износ.

Дефлацията е положително явление, когато е плод на технологични нововъведения, позволяващи създаването на нови продукти с по-ниска себестойност. Тя се харесва на потребителите, защото им създава чувството, че стават по-богати. Тя обаче може да стане и много опасна, когато е признак за някакво неравновесие, например прекалената производителност, която остава без пазарна реализация. Някои технологични сектори вече се намират в това положение.

Такива са телекомуникациите, които инвестираха огромни капитали в оптичните кабели, но успяват да използват едва 2 на сто от капацитета си в целия свят. Автомобилната индустрия в САЩ се опита да компенсира свръхпроизводителността си, въвеждайки отстъпки, които достигнаха до 10 на сто от цената при много от моделите и по този начин допринесе за дефлацията. Потребителите купуваха само докато траеха отстъпките и сега са в очакване на нови. В други сектори и доста големите отстъпки не успяха да насърчат потреблението: в периода от декември 2000 г. до декември 2001 г. продажбите на персонални компютри спаднаха с 33 на сто.

През януари потреблението в САЩ спадна с 0,2 на сто, в Япония с 4,4 на сто, а в Германия - с 4,1 на сто. Слабото търсене е и една от причините за дефлацията. След това следва обедняването на спестителите и обезценяването на "реалното богатство" на населението, предизвикано от падането на цената на предприятията.

Борсата е капризен и ирационален индикатор, но е единственият, с който разполагаме. Тя ни показва, че в Америка спукването на интернет-балона предизвика загуби от 5 млрд. долара поради падането на стойността на акциите. Явлението не се отнася само до Насдак и новата икономика. В последните 12 месеца един италианец, притежаващ акции от Fiat е загубил 44 на сто от вложенията си, а един акционер на застрахователната компания Generali е загубил 30 на сто. И това са исторически имена в италианската икономика.

Самото падане на акциите потиска предприятията и им пречи да инвестират. Телекомуникационните компании, които закупиха лицензи за мобилните телефони от третото поколение, плащайки солидни суми на търговете преди две години, в действителност инвестираха в една дейност, която днес струва една трета от това, което е струвала тогава. Спукването на балона на борсата може да засегне и недвижимите имоти. В този сектор Америка успя да удържи положението и се опита да запази спестяванията на семействата. В момента обаче в Манхатън 11 на сто от помещенията за офиси останаха без наематели, в Лос Анджелес те са 17 на сто, а в Далас 30 на сто от небостъргачите са празни. Така започна голямата криза в Япония преди 10 години: първо имаше спад на борсата, а после и в сделките с недвижими имоти.

Лошото на дефлацията е това, че ако си внушим, че ще продължи дълго, то по-добре е да не правим нищо и да държим парите си в наличност, защото утре тяхната стойност ще е по-висока, отколкото днес. Ако обаче всички започнат да се държат по този начин, икономиката ще замре. Това е и "клопката на ликвидността", която Кейнс откри през 30-те години. Когато този синдром се разпространи, всички средства са безсилни: безсмислено е да се намаляват лихвите, тъй като, колкото и ниски да са те, не могат да насърчат инвестициите. Това се случва в момента в Япония.

Поради своята гъвкавост, американската икономика е на противоположния полюс на японската. Следователно, малко вероятно е с нея да се случи същото. Някои елементи на дефлация обаче се наблюдават и в САЩ. Потребителските цени се покачиха с 1,6 на сто за последната година, исторически минимум от 40 години. За някои месеци, този индекс е отрицателен. Много експерти смятат, че официалните статистики пренебрегват отражението на ценовите намаления, които напоследък станаха систематични /коледните намаления започнаха още в началото на декември/.

Ако потребителите имаха същите доходи, както преди, тяхната покупателна способност би нараснала значително. Нещата обаче не стоят така. Много американски предприятия замразиха заплатите при първите признаци на рецесията и премахнаха премиите в края на годината. За да успеят да балансират бюджетите си, работодателите започнаха да съкращават здравните и пенсионните осигуровки.

Друга отрицателна последица от дефлацията е финансовата илюзия, създадена от ниската себестойност на парите. При официалната лихва на Управлението за федерален резерв, която беше намалена на 1,75 на сто, всички останали лихви паднаха. Банковите заеми и кредитите по кредитните карти изглеждат като подарък. В резултат на това хората правят все повече дългове и утежняват финансовото си положение. Средното американско семейство вече трябва да заделя 14 на сто от доходите се, само за да обслужва лихвите по заемите си /без главницата/.

Дълговете на много предприятия станаха невъзможни за плащане и Уолстрийт се опасява от нови фалити след този на компанията Enron. Това не е само американски проблем, тъй като японските дългове, както и германските, преминаха психологическия праг. Докато високата инфлация работи в полза на кредиторите, тъй като се намалява реалната стойност на техните вземания, дефлацията прави обратното: колкото и да е ниска лихвата, реалната стойност на задълженията нараства и колкото са по-големи задълженията, толкова обедняването е по-голямо.

Това правило важи с пълна сила за Америка. Американският икономически бум от 90-те години беше финансиран от притока на чужди капитали. САЩ внасяха много повече, отколкото изнасяха. Те натрупаха външен дълг в размер на 2,5 милиарда долара. При наличието на дефлационен климат, стойността на външния дълг ставаше все по-висока.

Не само ние, гражданите, сме забравили колко опасна може да се окаже дефлацията. От 60-те години насам много централни банки свикнаха да се борят с един единствен враг: инфлацията. Тревожният призив на седемте експерти, който се съдържа в първия годишен доклад на European Economic Advisory Group, е насочен директно към ЕЦБ. Икономистите напомнят на институцията, че "дефлацията е вредна по много причини" и я предупреждават да не предприема действия, които могат да подтикнат в тази посока много страни от еврозоната. Тази опасност беше усетена най-напред от главния банкер на САЩ, Алън Грийнспън.

Нобеловият лауреат за икономика, Милтън Фрийдмън подчертава, че освен резките лихвени съкращения, УФР под ръководството на Алън Грийспън постигна още нещо: заля американската икономика със свободни капитали, в резултат на което паричната маса се увеличи с 10 на сто. Въпреки че Грийнспън никога не би признал това, той всъщност направи опит да "произведе" инфлация, за да намали реалната тежест на задълженията и да победи призрака на голямото Д. Грийнспън явно си дава сметка откъде трябва да очакваме истинската опасност. Не ни остава нищо друго, освен да му пожелаем успех.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.