Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Антимонополният регулатор увеличи умерено тавана за рекламните игри

2 коментара

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) увеличи допустимия максимален размер на наградите в промоционалните акции на фирмите, свързани с продажбата на стоки.

Според досегашното тълкуване на КЗК, стойността на наградата не трябваше да надвишава 10 пъти цената на продавания продукт, а при по-скъпите стоки не биваше да надхвърля 5 минимални работни заплати. Според новото тълкуване на антимонополния регулаторен орган, таванът на наградите при промоционалните игри се вдига на 100 пъти стойността на продаваната стока или 10 минимални работни заплати, без да се прави разграничение дали продуктът е скъп или евтин.

Решението на комисията идва след срещата на регулатора с едрия бизнес, който постави този проблем. На 20 април Българската международна стопанска асоциация (БИБА) поиска от КЗК да промени механизма за определяне на допустимата стойност на промоционалните награди и да фиксира твърд максимален размер.

Днес комисията реши да промени критериите, но няма да въвежда точна сума като горна граница, тъй като смята, че трябва да се запази подхода за съотношение между цената на продаваната стока и стойността на наградата.

Масовите случаи, разследвани от комисията до момента, засягат най-често стоки за бърза консумация, които се потребяват регулярно и има голямо разнообразие в предлагането - хранителни стоки, напитки, препарати за бита. Затова, според КЗК, именно при тях потребителското мнение може да бъде най-лесно манипулирано чрез предлагането на награди и да се стигне до изкривяване на пазара.

Комисията е установила, че предимно големите и мощни фирми, които могат да си позволят скъпи награди – автомобил, екскурзия в чужбина, апартамент, прилагат агресивно рекламно поведение при евтините и бързооборотни стоки. При това те ползват този подход не при навлизането си на пазара, за да се утвърдят, а след като вече са утвърдени. Според КЗК, тези фирми планират в бюджетите си не само разходите за промоционалните игри, но и санкциите, които след това плащат за нарушението на антимонополния закон.

Затова КЗК либерализира отчасти ограниченията на закона, но ще продължи да прилага практиката си на високи санкции за подобни нарушения. Според комисията, така ще се даде шанс на по-малки или финансово по-слаби фирми също да се опитат равнопоставено да наложат своите продукти чрез рекламни промоции с обещаване на награди, без да се изкривява конкурентната среда или да се вреди на интересите на потребителите.

Според КЗК, сравнително слабото увеличение на максималния размер на наградите защитава интересите на потребителя. Досегашната практика сочи, че най-често се обещава една скъпа награда, която привлича вниманието, но шансът за спечелването ѝ е много по-малък, отколкото ако има повече награди на по-ниска стойност. Затова КЗК ще поощрява предлагането на сравними награди при рекламните промоции, независимо от мащабите на фирмите.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ВУТЕ
    #3

    БРАТЯ БЪЛГАРИ, ДА ГЛАСУВАМЕ ЗАЕДНО ЗА СОБСТВЕНОТО СИ БЪДЕЩЕ! УБЕДЕТЕ И БЛИЗКИТЕ СИ ДА ДОЙДАТ! МНОГО СМЕ, А ЗАЕДНО ЩЕ СТАНЕМ ПОВЕЧЕ!

  2. ВУТЕ
    #2

    БРАТЯ, БЪЛГАРИ, ЕЛАТЕ ДО ЕДИН ДА ГЛАСУВАМЕ! САМО ТАКА ЩЕ СПРЕМ МАФИЯТА И ПРЕСТЪПНОСТТА! УБЕДЕТЕ И БЛИЗКИТЕ СИ ДА ДОЙДАТ!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.