Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Авиоотряд 28 се връща към транспортното министерство

Вежди Рашидов го прати при културата, а Венцислав Лаков - при Патриаршията

2 коментара
Авиоотряд 28 се връща към транспортното министерство

Мнозинството в парламента върна Авиоотряд 28 към транспортното министерство и отхвърли искането на ГЕРБ да бъде зачислен към Министерството на отбраната. В мандата на ГЕРБ през 2010 г. правителственият авиоотряд бе прехвърлен от транспортното министерство към Министерския съвет, на пряко подчинение на премиера Бойко Борисов, но след серия скандали, свързани с полетите на властта, сега се възстановява старото положение.

 

Това стана чрез промяна в Закона за гражданското въздухоплаване, предложена от МС и приета от Народното събрание на първо четене със 100 гласа "за", 77  - "против" и 3 - "въздържал се".

 

Сред мотивите на вносителите са, че транспортният министър ръководи и контролира гражданското въздухоплаване и гражданските въздухоплавателни средства и съоръжения, а служителите на ведомството имат натрупан опит. Освен това Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията продължава да има правата и задълженията на лизингополучател по договора за доставка на лизинг на правителствения самолет. Застраховките на самолета също се подписват от министерството на транспорта.

 

ГЕРБ предложиха дебатът да се разшири и да се обсъди и вариант Авиоотряд 28 да премине към Министерството на отбраната, но БСП, ДПС и "Атака" не се съгласиха.

 

Споровете не бяха по същество, а очаквано се завъртяха около взаимни политически обвинения кой как е ползвал правителствените самолети. Бившият министър на културата Вежди Рашидов разведри атмосферата, като предложи звеното да мине към Министерството на културата, а Венцислав Лаков от "Атака" запита защо не към Патриаршията, след като Авиоотряд 28 е пренасял благодатния огън.

 

"Доколкото зная, г-н Орешарски е казал, че не иска авиоотрядът повече да му тежи и веднага трябва да бъде разкаран от Министерски съвет. Затова вие така бързо гледате да му намерите някъде място, за да не тежи той на г-н Орешарски. Не може без да има дебат, без да се посочат аргументи "за" или "против" да се взима решение", заяви депутатът от ГЕРБ Станислав Иванов.

 

Той допълни, че има положително становище от министерството на транспорта за това, че мястото на авиоотряда е в Министерството на отбраната.


Най-важно е Авиоотряд 28 да има добър стопанин, отвърна му Йордан Цонев от ДПС, но не уточни защо транспортното министерство ще е по-добър стопанин от МС.


"Това някакъв екзестенциален за държавата въпрос ли е, къде да бъде едно звено, което обслужва висшия държавен апарат. Важното е това звено да има принципал, да има правила, да е ясно кого вози, а не да се ползва като такси, така неидентифицирани обекти да пътуват. И да не се случват нещата, които се случиха в последните 4 години", каза Цонев.


Венцислав Лаков от “Атака, който оглавяваше анкетната парламентарна комисия коментира за полетите на властта при предишното правителство, обоснова прехвърлянето на Авиоотряд 28 именно с резултатите от проверката.

 

"До 2011 г., Авиоотряд 28 беше към министерството на транспорта. След което, по еднолично решение на тогавашния министър-председател г-н Бойко Борисов, беше променена тази ситуация и авиоотрядът мина към негово директно подчинение, за да може той да го ползва като бащиния. Най-важното, че трябва да се регламентира възможността, т.е. да се спре възможността да се извършват така наречените “търговски полети”", каза Лаков.

 

Предишната практика от последните 4 години показва, че бившият премиер Бойко Борисов е определял заплащането на ръководителя на Авиоотряд 28 Пенчо Пенчев по съседски, тъй като са били съседи по местоживеене, поясни депутатът от "Атака". Той настоя да се промени устройственият правилник на Авиоотряд 28, за да се упражнява по-строг контрол при ползването на машините.

 

Говорим за едни 7-8 млн.лв. годишно за издръжка, която включва 5 летателни апарата и персонала по поддръжката им, поясни Венцислав Лаков. Дали авиоотрядът ще бъде към министерството на транспорта или към Министерството на отбраната не е важно, а по-същественият въпрос е как ще бъдат управлявани тези пари, посочи той. Нашата временна парламентарна комисия установи, че армията не може да контролира тази дейност, за разлика от Министерството на транспорта, каза Лаков.

 

Засегнат от подмятанията, че по времето на предишното управление Авиоотряд 28 е бил използван за кинопродукции, депутатът от ГЕРБ и бивш министър на културата Вежди Рашидов предложи авиоотрядът да мине на подчинение на Министерството на културата, тъй като, когато е бил ръководител на това ведомство, той е съдействал филмовата продукция "Под прикритие" да се ползва от него.

 

"Какво да прави Министерството на културата, един министър на културата, който не помогне на гилдията, какъв министър е? Какво искате вие – държавата да не подпомага институциите си? На всичкото отгоре са си платили”, коментира Рашидов.


В Европа всички авиоотряди са към министерствата на отбраната, с изключение на Гърция, Румъния и Холандия, заяви депутатът от ГЕРБ и бивш зам.-министър на отбраната Валентин Радев. Две трети от времето авиоотрядът е бил към въоръжените сили на България, ще има оперативно командване, ще получава задачи и от НСО, добави той. Не чух нито аргумент за това защо авиоотрядът трябва да бъде в транспортно министерство, каза Радев в подкрепа на предложението на ГЕРБ.

 

Идеята Авиоотряд 28 да е част от военновъздушните сили е абсурдна, защото функциите на авиоотряда са по анекс 2 - това са специални полети, които не се извършват за търговска дейност и нямат общо с военни коридори, отговори депутатът от БСП и бивш транспортен министър Петър Мутафчиев. Звеното не трябва да бъде военизирано, защото функциите му са различни, обясни той. Има само един плюс от прехвърляне на авиоотряда към военното министерство и той е, че самолетите ще могат да бъдат допълнително натоварвани за целева дейност на Министерството на отбраната, смята Мутафчиев.

 

Според председателя на парламентарната комисия по отбрана Янко Янков прехвърлянето на Авиоотряд 28 към :инистерството на отбраната ще донесе повече проблеми, отколкото ползи, тъй като щяло да се наложи летателните средства да се пререгистрират като военни.

 

Темата за Авиоотряд 28 бе попадна в центъра на общественото внимание миналата година, след като стана ясно, че услугите му се ползват от любителския футболен отбор Витоша - Бистрица, повече известен като Бистришките тигри, чиито цветове защитаваше тогавашният премиер Бойко Борисов. Новото управление се зае по спешност с въпроса и създаде временна комисия, която установи най-разнообразни факти – че Бойко Борисов е прелетял два пъти разстоянието до Луната с Авиоотряд 28, че е прекарал 37 денонощия във въздуха и обиколил 17 пъти екватора. Членовете на комисията изчисляваха включително и колко ядки са изяли пасажерите по време на правителствените полети, правиха догадки придружавани ли са от фолк певици и пр.

 

Окончателните данни от проверката  бяха предадени на прокуратурата.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #2

    В целия цивилизован свят за въздушния транспорт на държавните и правителствени ръководители отговарят ВВС, където са най-добрите пилоти на всяка държава, а и координацията при необходимост от ескорт от изтребители и други процедури са компетентност на ВВС. Освен това във военно време всичко е подчинено на ГЩ.

  2. Анонимен
    #1

    Що се занимават с глупости, като тяхната вицепремиерка Бобева през последните десет години е била физически на работното си място горе долу по сто дни в годината, и при напускането си от неизползвани отпуски е осребрила хилядеи левове, като през останалото време е навъртяла многократно обиколката на екватора по командировки уж по работа, но главно на шопинг турове из европата на държавна сметка

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.