Автоинструктури са против повече часове за кормуване

Обучители видяха корупционна схема във въвеждането на GPS контрола

Автоинструктури са против повече часове за кормуване

Автоинструктори се обявиха против предложението на образователното и транспортно министерство да се увеличи обучението по кормуване от 31 на 42 часа. Те видяха корупционна схема в предложението да се въведе GPS система за контрол на практическото обучение, заради плащането на частна фирма.

Ако не бъдат чути исканията им, ще излязат на национален протест, предупредиха на пресконференция четири организации на автоинструктури.

Те са събрали и около 1000 подписа под искането им да не се вдигат часовете по кормуване, макар че то би им донесло около 20 млн. лв. допълнителни приходи от обучаваните ежегодно около 100 000 курсисти.

Според инструкторите проблемът не е в това как се обучава кандидат-шофьорът, а в това как и при кого си взима изпита и именно там трябват промени.

С въвеждането на GPS система за контрол, обучителят и курсистът ще заплащат такса на частна фирма, която ще прави бизнес от това, въпреки че контролът на обучението е възложен на автомобилната администрация, каза Стефан Малковски, председател на Националния автоинструктурски съюз. Според него това е "абсолютна корупция", която ще натовари допълнително обучаващите се и инструкторите.

Автоинструктурите питат при какви условия автомобилната администрация е сключила договор с частна фирма да разработи концепция за реализирането на идеята, без още да е взето окончателното решение за промени в учебната документация. Фирмата е собственост на девойка и е регистрирана на адреса, на който е и седалището на областният отдел на ИА "Автомобилна администрация" в Благоевград, отбелязаха инструктори.

"Предупредихме още в работната група, че не сме съгласни. Сега ако не ни чуят, 1500 автомобила ще ги изкараме на площада", закани се Стефан Малковски.

Анализът на данните показва, че около 60-70% от кандидат-шофьорите си взимат изпита от първия път. Тези, които не се справят от раз, взимат допълнителни часове.

Никъде в Европа няма изискване за повече от 35 часа практическо обучение, каза Малинка Бондаренко, заместник-председател на Съюза на българските автомобилисти.

Стоян Ефтимов, заместник-председател на "Български автоинструкторски съюз", разви тезата, че целта е ново преразпределение на пазара.

"Един добър преподавател в момента може да обучи 70-80 човека, а когато тези часове се увеличат, ще може да обучи около 50. Когато часовете се увеличат, ще има недостиг на преподаватели. Това ще доведе до ускорени курсове, при които всеки ще може да стане преподавател по практика без добра подготовка и няма да може да предаде необходимите знания на кандидат-водачите. Всички 20 човека, които няма да бъдат обучени от добър преподавател, ще отидат в ръцете на колеги, които не си вършат добронамерено работата", обясни Стоян Ефтимов.

Споделяне

Още от Бизнес