Шведският автомобилен производител "Сааб" обяви банкрут, съобщи шведски съд, цитиран от информационните агенции. С това се слага край на двегодишните усилия за спасяването на известната компания.
Последните отчаяни усилия за получаване на помощ в Китай бяха възпрени от "Дженерал Мотърс" заради проблеми с лицензите. "Те бяха тук тази сутрин и внесоха документи с искане за обявяване на фалит", съобщи служител на областния съд в град Венершбори. Той допълни, че в момента съдът разглежда иска.
В комюнике на сайта на съда се казва, че три компании на "Сааб" са внесли иск за обявяване на фалит - SAAB Automobile Aktiebolag, Saab Automobile Tools AB и Saab Automobile Powertrain. "Съдът смята да разгледа иска и да назначи бързо ликвидатор", се казва още в съобщението.
Генералният директор на "Сааб" Виктор Мюлер трябва да се яви в съда още днес, когато съдиите трябва да решат дали да отменят или да удължат тримесечната защита от банкрут на "Сааб". Концернът беше поставен под защита, докато се опитваше да постигне споразумение за спасяването си.
Мюлер опитваше да постигне споразумение за спасяването на "Сааб" от банкрут, като през последните месеци преговаряше с две китайски компании - концерна Youngman и компанията за продажба на коли Pang Da. Бившият собственик на шведския автомобилен производител "Дженеръл Мотърс" неколкократно заяви, че няма да се съгласи да прехвърли необходимите технически лицензи на китайските компании.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
13 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Жалко за марката, аз я харесвах като алтернатива на тенденциозните марки. Добро изпълнение на общо взето поносима цена и старите поне бяха доста изрдръжливи.
Най-добре е ликвидаторите на Сааб да не бързат с ликвидацията, а да поизчакат няколко месеца. След Нова година Гриша Ганчев като пусне конвейра в Ловеч и малко се поосвободи, ще го навием да купи и Сааб, за да не попадне в китайски ръце, а да си остане европейски. Чарковете ще произвеждаме в България за по-евтино (плосък 10%), а в Швеция може да останат да се правят само ръководствата за шофьорите, понеже немаме нерви да ги пишем в такива подробности. Българите са техничари и се оправят и без ръководства, но шведите ... едва ли. Такъв е животът, трябва адашите да си помагаме. Иванчо Йотата, България
"СААБ" ПРИКЛЮЧИ ЮРИДИЧЕСКИ
Току-що първоинстанционният съд във Веннершборйе удовлетвори молбата на "Сааб" за обявяването на предприятието във фалит и е твърде невероятно някой да обжалва решението му. С това почти сигурно "Сааб" приключи като производител на леки автомобили (остават "само" авиационният концерн, тежкоавтомобилният и автобусният концерн, оръжейният концерн и други стабилни шведски предприятия), ако и бъдещият ликвидаторът не успее да намери инвеститор за автомобилното предприятие …
"Сааб" извън Китай, каквито иначе имаше и има доста.
Конкретната причина за фалита на "Сааб" е отказът на "Дженерал Мотърс" да приеме продажбата на "Сааб" на китайски инвеститори с продължаващо право на производство на сегашните произвеждани модели на "Сааб", в които са намесени няколко лицензи на патенти на "Дженерал Мотърс" с право на вето за прелицензиране на нови собственици. Без "Сааб" да може да произвежда няколко години днешните си относително нови модели, за да си получи парите от огромните инвестиции за тях, "Сааб" няма огромни нови средства за да премине след две години към фабричното производство на показаните с голям интерес и успех на няколко световни автомобилни салони бъдещи готови конструирани модели, изцяло, основани на само собствени авангардни технологии без зависимост от чужди патентни лицензи. Отказът на "Дженерал Мотърс" да допусне продажба с прелицензиране на патентите си у "Сааб" на китайски инвеститор с очевидни намерения да продава "Сааб" и в Китай, са търговски разбираеми и издържани, както бяха открито обяснени от "Дженерал Мотърс" - днес "Дженерал Мотърс" има в Китай ключовия си китайски партньор "Шанхай" и продава в Китай повече автомобили, отколкото в целия свят извън Китай - последното което е желано от "Дженерал Мотърс", е да допринесе за установяване на "Сааб" като свой и на партньора си "Шанхай" конкурент в Китай.
НА АНДРЕШКО """ Анонимен 15:37 | 19.12.2011 Иване , требвЕ да вдигнат още данъците.Много ниски са в шведско,иначе лошо ... """ Хич. Данъците в Швеция отдавна са съобразени с нуждите на хората в Швеция. След три дни на обичайната дата служителите и работниците на "Сааб" си получават поредните заплати от държавните фондове за случай на фалит, предплатени от данъци и няма да гладуват за Коледа. Да му мислят българските железничари, че ако БДЖ фалира, заплати от данъчни фондове няма да видят, а ще трябва да дъвчат и преживят стари фишове от заплати с написани на тях (ама нискокалорични) ниски данъци от по 10% и 5% !
НА АНОНИМЕН """ Анонимен 15:19 | 19.12.2011 ... Турбогенераторът е изобретен от швейцарецът Алфред Бюхи през 1905 г., а първите серийни леки автомобили с турбогенератор са модели на Шевролет и Олдсмобил. """ Възможно е, но в ново време "турбо"-то беше въведено като стандатно в автомобилите на "Сааб" преди да се разпространи сред другите марки. Това разбира се не намалява дългия списък от значими нововъведения и подобрения на "Сааб" в автомобилните технологии (като аеродинамичността на каросерията, предното предаване на движещите колела, спирачки, революционни елементи на сигурност при катастрофа, безопасна климатизация и други).
Иване , требвЕ да вдигнат още данъците.Много ниски са в шведско,иначе лошо....
Г-н Иванов, Уважавам сантиментите Ви спрямо СААБ, но по отношение на "турбо"-то не сте съвсем прав. Турбогенераторът е изобретен от швейцарецът Алфред Бюхи през 1905 г., а първите серийни леки автомобили с турбогенератор са модели на Шевролет и Олдсмобил.
ЛОГИЧЕН ЗАВЪРШЕК
""" Шведският автомобилен производител "Сааб" обяви банкрут ... """
Неумолимата логика на свободната пазарна икономика си каза тежката дума. Право на съществуване има само това, което е необходимо на хората и за което те са готови да заплатят.
Автомобилната фирма "Сааб", отделена като част от авиационния концерн "Сааб" след края на Втората световна война, когато пазарът за военни самолети намаля, никога не можа да стане търговски печеливша. Стана пионер на изключителни технически …
идеи и изобретения в световната автомобилна технология (като аеродинамичността на каросерията, предното предаване на движещите колела, "турбо" устройството и други), "наследени" от авиацонния му произход. Стана производител на авангардни автомобили, ценени от технически ценители, за съжаление твърде малко на брой, за да могат продажбите да покриват огромните изследователски и конструкторски разходи на предприятието. "Сааб" не можеше да съществува и не съществуваше като самостоятелно предприятие, а единствено като предприятие в концерн (авиационен, автомобилен), който да използва изключителните качества на автомобилите на "Сааб" за реклама и престиж на концерна и срещу това да покрива загубите от продажбата на твърде малко твърде скъпи за констуиране и производство автомобили. Без такава конструкция съществуването на "Сааб" като стандартен производител и продавач на автомобили, но с изключително висока себестойност на конструиране и производство, бе немислима. За нещастие "Сааб" попадна у "Дженерал Мотърс", концерн-мераклия да има "Сааб" като технически престижна марка, обаче масов производител без опит от стопанисване на нишови марки, освен това сам попаднал в тежка криза преди няколко години. Алтернативата беше преминаване на "Сааб" към обикновени евтини масови автомобили без нищо технически уникално или към ограничено поръчково производство на технически водещи уникални автомобили за ценители с безгранични банкови сметки. При пренаситеността днес на света от предприятия и от първата, и от втората категория, логично бе да няма инвеститори-мераклии за трансформация на "Сааб". Отчаян опит направи един холандец-етнусиаст, почитател на "Сааб", сам производител на поръчковите автомобили "Спайк", но днес сутринта бе принуден да признае обективната невъзможност техническа брилянтност да надживее търговска нерентабилност..
Разбира се и след фалита на автомобилно-производствената част на "Сааб", най-ценното и печелившото на "Сааб" - автомобилните конструкторски бюра, конструкторските бюра за производствени и инструментални технологии за автомобилната индустрия, използвани от множество други производители в света, ще продължат съществуването си под една или друга форма. Същото важи и за предприятието за производство на резервни части за автомобилите "Сааб".
Я! Другарят Кокошков си е взел хапчето социалистическа виагра и пак е на линия! Бравос!