Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Българите търсят да купят жилище до 50 000 евро

1 коментар
Българите търсят да купят жилище до 50 000 евро

Двустаен апартамент до 50 000 евро на хубаво място и качествено построен. Такова жилище биха искали да си купят българите от София и големите градове, за да живеят в него. Те биха теглили заем до 40 хил. евро, който ще изплатят до 15 години. Това показва проучване на "Сосиете Женерал Експресбанк" за обществените нагласи на пазара на имоти и ипотечните кредити.

Всеки десети признава, че би изтеглил кредит за да купи жилище за децата си.

74% от потенциалните купувачи биха инвестирали в имот до 50 000 евро, което е с 10% повече в сравнение с проучване на банката от 2013 г.  Нараства и процентът на хората, които искат да инвестират в едностайни и двустайни жилища (съответно с 5% и 8%). Търсенето на тристайни жилища се запазва, за сметка на търсенето на по-големи апартаменти и къщи, където е отчетен спад с 13%.

Хората се чувстват все по-уверени в доходите си и само 5% споделят, че не биха теглили заем за нов дом. За сравнение през 2013 делът им е бил 28%.

Увеличава се и размерът на тегления заем. Близо половината от запитаните са отговорили, че биха теглили кредит между 20 000 и 40 000 евро, което е с 22% повече спрямо 2013 г. Една трета предпочитат да платят кредита в срок между 10 и 15 години. Също толкова смятат, че ще върнат заема между 15 и 20 години. Само 7% от българите нямат ясна представа за срока на погасяване.

"Освен количествените тенденции за пазара, проучването очертава и повишаващите се очаквания на българите към банките. Те гледат на тях не само като на финансираща институция, но и като консултант относно специфики в процеса за покупка на жилище. Всеки трети очаква помощ в търсенето на имот", коментира Радой Стоянов, ръководител отдел "Маркетинг и дигитално банкиране" в "Сосиете Женерал Експресбанк".

Според вида си, набелязаните имоти от българските граждани са двустайни (38%), тристайни (34%), едностайни (8%), а едва 3% искат многостаен апартамент. Къщите са търсени от 16% от планиращите да закупят имот в следващата година, което е най-драстичният спад в сравнение с 2013 г. – почти двойно, когато 29% от запитаните са търсели къщи.

Водещите фактори при избор на жилище са мястото (84%), цената (80%), качественото строителство (54%) и лесния достъп и удобентранспорт (42%). Видът на строителството има значение за 38% от анкетираните, етажът и гледката са важни за съответно 32% и 26%, а за 13% от участвалите в проучването има значение и централното отопление.

Запитани за причините да купят имот, планиращите да го направят в следващата година посочват на първо място за живот (80%), следвана от покупка за дом на децата (12%), за отдаване под наем (4%), като инвестиция (2%) и ваканционен имот (1%).

Проучването на банката е направено чрез 543 онлайн интервюта с хора от София и големите областни градове на възраст между 25 и 65 години.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Братухчо Братухчев
    #1

    "Двустаен апартамент до 50 000 евро на хубаво място и качествено построен". Може би става дума за един много мъничък двустаен апартамент, нещо около 35 квадрата.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.