Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

БДЖ чака разрешение от Брюксел за държавно гарантиран кредит

3 коментара
БДЖ чака разрешение от Брюксел за държавно гарантиран кредит

Правителството разреши на транспортното министерство държавно гарантиран кредит от 70 млн. лв. за “БДЖ” ЕАД, но целта е необходимо и съгласието на Брюксел, тъй като по същество кредитът представлява държавна помощ. Това съобщи в среда министърът на транспорта Петър Мутафчиев (БСП). Заемът ще се използва за закупуване на товарни вагони.

При положителен отговор дружеството ще получи парите най-рано през юни 2007 г., а докато тече одобрението в Европейската комисия, железопътният превозвач обмисля и друг вариант за кредитиране от европейските жп фондове. Министър Мутафчиев уточни, че превозвачът може да тегли до 20 млн.лв. дългосрочен кредит при ниски лихви за обновяване на подвижния състав.

По официални данни дългът на БДЖ е 160 млн. лв.

Криза заради недостига на товарни вагони

Сериозен проблем с товарните вагони поставя под въпрос оцеляването на железопътния транспорт, съобщиха в сряда представителите на големите компании – товародатели на БДЖ от химическата и металургичната промишленост. На срещата в Българска стопанска камара (БСК) големите товародатели и ръководството на железницата одобриха спешни мерки за изход от кризата. Големите фирми като “Стомана индъстри”, “Лукойл България”, “Кремиковци”, “КЦМ”, “Стилмет”, “Каолин”, ТЕЦ “Бобов дол” заявиха, че искат спешно да се отпуснат 145 млн.лв. от излишъка в бюджета за ремонт на товарни вагони.

Крупните товародатели на БДЖ са заявили, че през следващата година ще превозят около 25 млн. тона товари. Това е с над 4 млн.тона повече спрямо тази година. За да задоволи нуждите на големите фирми, фирмата превозвач се нуждае допълнително от  2 903 вагона, съобщи председателят на БСК Божидар Данев.

От БДЖ са изчислили, че за купуването им са нужни близо 75,5 млн.лв. Директорът на железопътния превозвач Олег Петков уточни, че на европейския пазар в момента трудно ще се намерят и товарни вагони втора ръка, защото няма предлагане. Това принудило държавното дружество да търси спешно пари за ремонт на вагонния парк, с който разполага.

Бизнесът стимулиран да ползва собствени вагони

Одобрената тарифна политика на дружеството за превоз на товари, която ще влезе в сила през следващата година, също ще стимулира товародателите, които ползват собствени вагони. Те ще ползват преференциални цени за превоз. Олег Петков отказа да съобщи повече информация за новите тарифи, защото били търговска тайна. Но уточни, че като цяло цените за превоз се качват и в тях е включени увеличените експлоатационни разходи на дружеството и предвидената инфлация за 2007 г.

Преференциалните цени за товародателите със собствени вагони съществуваха и досега. Разликата обаче не е голяма и не стимулира фирмите да работят със собствен парк. Единствено липсата на вагони в БДЖ е причината те да купуват или наемат вагони от други превозвачи, за да не спрат да работят, коментираха представители на бизнеса. 

Ще се наложи да пристъпим към продажба на неоперативни активи като товарни гари и площи, които не са нужни за дейността по превоза на пътници и товари, коментира министър Мутафчиев. Кои ще са тези активи ще стане ясно след приемането на бюджета за следващата година.

Увеличеният бюджет на превозвача пак няма да стигне

Петър Мутафчиев уточни, че предвидените в бюджета средства за превозвача за следващата година ще са около 90 млн.лв. с ДДС. Предвидените за тази година 70 млн.лв.не стигнаха и в средата на годината правителството гласува допълнителни 20 млн.лв.  

В бюджета за тази година са предвидени и 20 млн.лв. за текущи разходи и ремонт на железния път. Това е сумата, с която ще се намали общата сума за инфраструктурни такси, която плаща БДЖ на компанията “Железопътна инфраструктура”. Годишно превозвачът плаща около 150 млн.лв. такива такси и това представлява около 75% от парите, с които се строи и ремонтира железния път, уточниха от ведомството.

Председателят на БСК Божидар Данев уточни, че в страните от ЕС делът на инфраструктурните такси е 15 на сто, а останалото финансиране се поема от държавата. Като определя тарифите си за превоз на товари, БДЖ начислява тези такси и реално големите фирми субсидират развитието на железопътния транспорт, коментира Данев. За ремонт и строителство на железопътната инфраструктура през тази година държавата отпусна 60 млн.лв. с ДДС. Предишните години тази сума беше почти символична – в порядъка на 30 млн.лв.

Браншът поиска спешно и близо 50 млн.лв. от излишъка за ремонт на инфраструктурата и подмяната на елементи в най-критичните участъци.

Проблем с плащанията към “Сименс”

Освен липсата на вагони, голям проблем е и недостигът на локомотиви, съобщиха от БДЖ. Според източници на Mediapool дневно не достигат между 6 и 10 локомотива, които да возят товарните композиции. Според разчетите на БДЖ са им нужни около 70 млн.лв., с които да се ремонтират и купят локомотиви, за да обслужат заявените през следващата година товари.

Финансов проблем за БДЖ са плащанията към германската компания “Сименс”, която достави 25 дизелови мотриси на обща стойност 67 млн.евро. През 2007 г. се чакат още 25 електрически мотриси “Дезиро” за 106 млн.евро. По този договор БДЖ е заложила почивните си станции и има реален риск да ги загуби, ако не покрива редовно вноските си. Най-апетитни са двете морски станции на железницата в курортите Дружба и Приморско.

След осъществяване на новата структурна реформа, която в момента се готви в железницата, изплащането на кредита към “Сименс” ще се поеме само от пътническите превози, коментира Петър Мутафчиев. Той уточни, че решение за създаване на смесено дружество между “Сименс” и БДЖ за ремонт на мотрисите ще има, когато се изясни схемата за плащане на 25-те електрически мотриси. Според предварителните планове, смесеното предприятие трябваше да се учреди в началото на юни т.г. Германската компания планираше да вложи около 2 млн.евро в оборудване на завод за ремонт на пътническите влакове.

Ново предприятие “Движение” да осъществява връзката между двете държавни дружества в железопътния транспорт  БДЖ и “Железопътна инфраструктура”  е най-вероятният вариант, върху който ще се спре транспортно министерство при структурните промени в сектора, съобщи транспортният министър.

Преструктуриране на жп транспорта

Експерти в работната група за създаване на нов закон за железниците, в който ще залегне преструктурирането на действащите предприятия в системата на железопътния транспорт.

Именно към това ново предприятие ще се прехвърлят активите на гарите,  защото ако те се прехвърлят към превозвача БДЖ или останат в системата на “Железопътна инфраструктура” както е в момента, едно от дружествата ще е ощетено, коментира Петър Мутафчиев.

Министърът на транспорта уточни, че това са едва първите обсъдени варианти. В системата на “Железопътна инфраструктура” ще се обособят три предприятия, които условно са именувани  – “Железен път”, “ЕРП” и “Телекомуникации”. Ще се търсят форми за създаване на смесени дружества с частни фирми за тези три предприятия. Законът казва, че могат да се създават такива дружества между частен и публичен капитал, но не пояснява как точно да стане това, коментира министърът.

В БДЖ ще се обособят отделно пътническите превози, товарните превози, към които ще мине и сегашното дружество “БДЖ Спед” и локомотивно стопанство, поясни министър Петър Мутафчиев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. DJ kris
    #4

    Е,най накрая отпуснаха пари.

  2. kosio
    #2

    Абе, вие луди ли сте?? Да ме правите длъжник (целият народ, в същност) заради скапаното БДЖ?! Хайде оставете го тоя избушляк да си фалира най-после!

  3. данъкоплатец
    #1

    БДЖ = Плама Плевен на квадрат! Да ходи да се оправя с Кремиковци, Юмикор и пр.! Ако не може да прави пари от тях, тогава да мре там! Аман от губещи индустрии - то не беше тутун, то не беше въглища, то не беше България Еър... ебати комунярската държава!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.