БДЖ преговаря за товари от гръцки пристанища и Иран

За пръв път от десет години холдингът е на печалба, макар и със силно свит дял при товарите

БДЖ преговаря за товари от гръцки пристанища и Иран

"Българските държавни железници" (БДЖ) за пръв път от десет години приключват на печалба, независимо че пазарният им дял при товарите продължава да намалява, става ясно от разпространена от холдинга в петък справка за състоянието му през 2016 г. спрямо 2009 г. Отчетеният период обхваща двете правителства на ГЕРБ и данните се изнасят в деня, в който и вторият кабинет на Бойко Борисов остана в историята след подадена оставка.

От БДЖ не посочват с каква печалба приключват 2016 г., но според обявените от холдинга данни за деветмесечието нетната печалба е 4.5 млн. лв.

Компанията посочва, че в отчитания осемгодишен период пазарният ѝ дял се е свил от 80 процента на 44 на сто, като само за последната година превозените товари като обеми са намалели с 26 на сто, а като тонкилометри - с 10 процента. Дружеството обяснява това с голямата конкуренция на частните превозвачи, които вече са 14 на брой, пет от които са изключително активни и на практика отнемат товарите на БДЖ.

Държавният холдинг обаче смята да запази сегашния си пазарен дял с увеличени превози от Турция и Гърция и дори от Иран. Надеждите са обосновани от сключен от БДЖ договор с третата по-големина в света контейнерна компания "Коско" (Cosco), както и водените в момента преговори за стартирането на редовна блок-влакова услуга от гръцките пристанища до София, както и транзит през България за Централна Европа. Разглеждат се опции и за превози до и от Иран, допълниха от БДЖ.

Компанията разчита да подпише скоро споразумение за присъединяване на дъщерното ѝ дружество "БДЖ – Товарни превози” ЕООД към Координационния комитет за развитие на Транскаспийския маршрут, в който влизат жп оператори от Китай, Казахстан, Азербайджан и Грузия.

Като свое основно преимущество холдингът посочва, че е единственият оператор на фериботен комплекс Варна, който обслужва железопътно-фериботните връзки Варна – Кавказ (Русия), Варна – Иличевск (Украйна) и Варна – Поти/ Батуми (Грузия) – Иличевск (Украйна).

Ръководството на компанията, което не е ясно дали ще остане начело след идването на служебния кабинет, отчита още, че е оптимизирало всички звена и процеси в дружеството и е намален празният пробег на вагоните. Персоналът е 18 % по-малък и е наложен абсолютен контрол върху разходите, посочва се в доклада на БДЖ.

Отчетът на жп превозвача за деветмесечието на 2016 г. сочи още, че превозените пътници са с над 800 хил. по-малко и приходите от тази дейност са спаднали с над 2 млн. лв. Също така се посочва, че компанията има задължения за 251 млн. лв. към финансови институции и 101 млн. лв. - към доставчици и бизнес партньори.

Холдингът обаче разчита да уреди борчовете си с приходите от еднократното плащане по концесията за летище София, които трябва да са минимум 660 млн. лв., но за да ги получи железницата трябва разрешението на Европейската комисия за предоставяне на държавна помощ. Освен това не се знае дали удължената за четвърти път до 21 май процедура за столичното летище няма да бъде прекратена от следващия редовен кабинет, ако той бъде съставен от БСП, които са против да има частен оператор на аерогарата.

Споделяне
Още от Бизнес