БДЖ пробва нова система за заплащане на железничарите

Нова система за изчисляване на заплатите на железничарите са разработили и тестват Български държавни железници. Това ще позволи на всеки служител да се плаща според качеството на работа, обясни пред Mediapool изпълнителният директор на дружеството Наско Цанев, след като в петък Съюзът на железничарите към КНСБ алармира медиите, че БДЖ въвежда нови критерии за сформиране на трудовите възнаграждения, които ще намалят заплатите на хората.

Никой на никого не иска да намалява заплатата, заяви Цанев. Просто оптимизираме начините на изчислението ѝ, допълни той. По думите му в момента новата система се захранва с досегашните данни за работата на всеки един служител в БДЖ, според професията му. По тези показатели ше се изчисли примерна сума за заплатата, която би получил, ако работи както досега. Всеки служител на БДЖ ще бъде запознат с примерното си възнаграждение, както и с критериите, по които е сформирано то и ще може да изрази своето становище.

Всеки ще трябва да отбележи дали е съгласен с конкретните критерии, а ако не е - да посочи аргументите си и предложенията си, обясни шефът на БДЖ. Няма да приема просто едно написано "не", заяви Цанев.

След като се съберат мненията на всички служители, ще се направи анализ на информацията и ще се прецени какво в експерименталната система за заплащане евентуално да се промени. После, в периода юли-септември 2005 г. отново ще се пусне пробно и чак тогава ще се прецени дали въобще да се въвежда.

Дотогава всички ще си получават заплатите според досегашните критерии за изчисляването им, успокои железничарите Цанев. Новите показатели също ще включват дневни пари за храна, почасова ставка за труд, включително нощен и извънреден и за километраж, както е и в момента. Но например, машинистите, които са спазвали разписанието, пределно разрешените скорости, спестили са разход на гориво и са предали след смяната си локомотивите без повреди, ще получават по-високи заплати. Бонуси ще има и за останалите професии в системата на БДЖ, ако си вършат съвестно работата и донасят ползи за дружеството, обеща Наско Цанев.

Той заяви, че базовата сума от 150 лв., колкото е минималната работна заплата, е включена в системата за изчисление за заплатите в участъците, където служителите на БДЖ изпълняват само технологична поддръжка и работата им е много малка по обем и по време. Като се прибавят към тази сума дневните за храна и останалите ставки, заплатата им става от порядъка на 300-330 лв., коментира шефът на железниците. Той допълни, че предстои да се преразгледат някои от ставките за заплащане, но в никакъв случай това няма да е в посока надолу. Цанев обаче не можа да се ангажира по-конкретно с промяната, като отбеляза, че не може да се очаква особено голямо увеличение на ставките, някои от които са десетки пъти по-високи от заложените в Кодекса на труда.

Споделяне
Още от България