Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

БДЖ ще вози 35 млн. пътници с над 600 влака догодина

3 коментара
БДЖ ще вози 35 млн. пътници с над 600 влака догодина

Нов график на движение на влаковете готви държавният превозвач БДЖ, съобщиха във вторник от компанията. БДЖ са поискали разрешение от компанията, която стопанисва инфраструктурата, да им позволи да пътуват по новото разписание от 11 декември.

Държавният железопътен превозвач е планирал през следващата година 413 товарни влака да се движат ежедневно на територията на страната. По прогнозните данни те ще превозят около 21 млн. тона товари. Ежедневно по националната жп мрежа ще се движат и 610 влака за превоз на пътници. Според предварителните изчисления на железопътната компания, през следващата година БДЖ ще превози около 35 милиона пътници.

Голямата част от влаковете за превоз на пасажери са пътнически влакове – общо 494 за цялата територия на страната. От 11 декември ще се движат ежедневно 14 от бившите експресни влакове, които сега железопътната компания класифицира като “ускорени бързи” и 1 влак от тази категория, който ще се движи само през лятото.

Общо 26 международни влака ще включва разписанието на БДЖ, като 14 от тях ще са ежедневни, а 12 ще се движат само през лятото. Ежедневно до различните точки на България ще се движат и 75 бързи влака.

След разделянето на Националната компания “БДЖ” на две държавни фирми – превозвачи и инфраструктура - всяка година фирмата превозвач БДЖ прави заявка за километрите от жп мрежата, които ще използва. Превозвачът ще плаща такси за ползване на жп пътя през годината на базата на заявените в този годишен план брой километри.

Още щом пое ръководството на БДЖ преди близо година, последният директор на компанията Олег Петков поиска таксите, които плаща превозвачът, да са обвързани с качеството на услугата, която предлага държавната компания “Железопътна инфраструктура”. Той съобщи, че превозвачът не може да спазва разписанието за пътническите превози и предварително обявените срокове за товарите, защото железният път е в много лошо състояние.

При последните промени в Закона за железопътния транспорт, които депутатите одобриха в комисията по транспорт и телекомуникации, беше предложено Министерският съвет да определи рамката на сумите (горна и долна граница), които железопътните превозвачи да заплащат за ползване на инфраструктурата, а всеки превозвач да сключва индивидуален договор със стопанина на жп пътя. 

Министерството на транспорта се опитва да събере парите на двете железопътни фирми – БДЖ и “Железопътна инфраструктура” в една структура, но все още се обмисля вариантът, по който това да се направи, съобщиха за Mediapool източници от железницата.

Проблемът е, че финансовото обединение трудно ще мине през одобрението на Брюксел. Политиката, която Европейският съюз води, е да отдели търговската дейност на железницата - превоза на пътници и товари - от ангажимента на държавата за безопасността на движението, която в голямата си част зависи от доброто състояние на пътя, коментираха експертите.

Експертите твърдят още, че българската администрация много разчита на опита, който имат германските железници, и на направените успешни опити от “Дойче Бан”. Според специалистите, германските железници са “диктаторите в модата на жп транспорта” и Брюксел им разрешава свобода, която едва ли допуснат за българската железница.

В работната група, която обсъжда създаването на напълно нов закон за железопътния транспорт, влизат бившият шеф на НК “БДЖ” Ангел Димитров, и двама бивши министри на транспорта, които обаче също са пряко свързани с железницата – Стамен Стаменов и Кирил Ерменков.

Ще се отчита кой какво изпълнява и как го изпълнява. Ще има и отговорност и финансова стабилност на тези големи предприятия, част от двете големи компании, които ще бъдат обединени в една нова структура за независима, но ефективна експлоатация.

На този етап идеята на работната група към транспортното ведомство, която работи над новия проектозакон за железопътната структура, е финансовите потоци на двете държавни дружества да влизат в структура, която да е независима от преките им ръководства и да е под прякото ръководство на транспортното министерство.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Жепеец
    #3

    БДЖ = Излишен персонал, допотопна енергоемка техника, мудност, социализъм и ЯКО крадене! И разбира се, поне 10-тина като Вальо Топлото (подставени като пионки-източвачи в полза на различни партии и партийни крила)Време е за експресна приватизация на борсата, ако не искаме до 2-3 години неописуем "изненадващ" фалит , съпроводен с масови стачки и безредици, причинени от оскотелите от глад работници, невземали по 1 година заплати (сетете се за картините от поемата "Септември" на Гео Милев)!

  2. rusofob
    #2

    Толкова години и толкова мъка да задвижим нещата напред, и сега пак тръгнахме назад. Гадни комунисти! Само знаят да "окрупняват" и да национализират!Моментална приватизация на БДЖ и никакво сливане с инфраструктурата! Поощряване на конкурентни ЖП фирми. БДЖ като БТК! Да видят какво е бизнес и какво е конкуренция! Стига сме плащали за гладните социалистически гиганти!

  3. испанец от Лом
    #1

    като Севиля - Мадрид, ще знам че сме влезли в Европа.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.