Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

БДЖ спира финансирането на пътническите превози с пари от товари

3 коментара
БДЖ спира финансирането на пътническите превози с пари от товари

Държавният железопътен превозвач БДЖ слага край на кръстосаното субсидиране между товарните и пътническите превози, съобщи изпълнителният директор Олег Попов във вторник при представяне на мерките за оздравяването на дружеството. Пътническите превози вече ще трябва да се самоиздържат, без да получават допълнително средства от реализираната при товарните превози печалба.

Транспортният министър Петър Мутафчиев уточни, че промените в Закона за железопътния транспорт, чрез които ще се прокара новата структурна реформа в железниците, ще бъдат отложени за края на годината.  Той уточни, че първо ще се анализира ефекта от работата на дружествата след промените.

В края на 2005 г. БДЖ отчита натрупана загуба от 118 млн. лв. от 2002 г., когато дружеството заработи като национална компания само за жп превози. От тази сума обаче големият процент – 101 млн. лв. са средства, които държавата не е превела на железницата за изпълняване на социалната услуга за превоз на пътници.

Така ако държавата продължава да не плаща субсидията на пътнически превози, може да се стигне до техния фалит, вместо както сега да се доплаща с пари от жп товарите.

Товарните превози ще бъдат отделени, защото иначе БДЖ ще загуби конкуренцията с останалите два лицензирани жп превозвача, коментира директорът Олег Попов. През миналата година са превозени общо 88 хил. т товари, което прави с 0,4% по-малко в сравнение с 2004 година.

Ръководството на БДЖ прехвърли вината за намаляването на товарните превози в другото държавно предприятие “Железопътна инфраструктура”. Влошеният релсов път намалил скоростите за превоз, което се отразило на качеството на услугата. Директорът на БДЖ Олег Попов дори посочи ремонта на линиите, по които се движат основните товаропотоци, като част от мерките за оптимизиране на работата на дружеството.

Директорът на национална компания “Железопътна инфраструктура” Димитър Гайдаров не скри, че състоянието на компанията не е “цветущо”. Гайдаров посочи, че е наясно, че ако не изпълни задачите, които се спускат “отгоре надолу”, именно той ще понесе санкцията. Предварителната прогноза за загуби на НК “Железопътна инфраструктура” в размер на над 30,6 млн. лв. за 2005 г. набъбна до окончателния отрицателен резултат от 76,3 млн. лв. загуба.

От НК ”Железопътна инфраструктура” уточниха, че основната причина за увеличените загуби е промяната в методиката за изчисление на таксите за превоз на товари. Ставките са били диференцирани в зависимост от количеството пълни и празни вагони (изразено в оскилометри) в състава на една композиция. В резултат на тази промяна, през 2005 година държавното дружество е получило 17,4 млн.лв. по-малко, въпреки че били запазени същите обеми на превоз.

Директорът на БДЖ Олег Попов призна във вторник, че са получили искане за извършване на ро-ла превози от Турция до Австрия. След материал на Mediapool за желанието на “Райл Карго Австрия” и турската фирма “Туркон” през наша територия да мине експериментална композиция по железницата от типа “ТИР върху влак”, от БДЖ изпратиха опровержение. В него се съобщаваше, че “представените в публикацията факти не отговарят на истината”. На отговор на журналистически въпрос днес обаче стана ясно, че такова искане има отправено до БДЖ и че железопътния превозвач ще продължи преговорите с австрийската и турската фирма и се надяват, че ще може да реализира първата у нас ро-ла линия. Това обаче не е ясно дали ще стане до поставения от чуждите фирми срок – до края на април.

Малко след като пое поста директор на “БДЖ” ЕАД Олег Попов поиска да се променят събираните инфраструктурни такси. При представянето на необходимите мерки за оздравяване на железопътния превозвач във вторник той заяви, че не може повече да се плаща инфраструктурна такса на база направените разходи от една държавна фирма, а е необходимо събираната от превозвачите такса да се формира според обемите, които те превозват и качеството на услугата, която им предлага компанията “Железопътна инфраструктура”.

Реално ако се въведе този принцип за определяне тарифата за ползване на железния път, инфраструктурното дружество ще има стимул да ремонтира и да отделя повече средства за линиите, по които има най-голям товаро и пътникопоток.

Има много възможности за спестяване на разходи, които са приложили железниците в европейските страни, коментираха шефовете на двете жп дружества. Те обясниха, че ще приложат на практика у нас опита на “Дойче Бан” и ще обединят сегашните енергийни дирекции на двете фирми в едно дружество, което ще кандидатства за лиценз енергоразпределително дружество (ЕРП).

За целта те трябва да подадат заявление в Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) и да заплатят съответната такса. Придобиването на такова разрешително обаче ще позволи на железниците да оптимизират разходите си за електроенергия и дори да купуват електроенергия директно от централите. Като голям потребител на ток бъдещото дружество ще ползва преференциални цени на либерализирания енергиен пазар, който в момента важи за определени квоти, но от юли 2007 г. се отваря напълно. Лицензът за ЕРП обаче няма да позволява на БДЖ да продава ток на други потребители, уточниха за Mediapool от ДКЕВР.

И двете държавни фирми планират спешно освобождаване от активите, които не ползват за извършване на пряката дейност, която извършват. Директорът на БДЖ Олег Попов уточни, че железницата смята да продаде недвижими имоти в София и Банкя, оценени на около 13 млн. лв. и други неоперативни разходи за още около 10 млн. лв. Шефът на “Железопътната инфраструктура” Димитър Гайдаров допълни, че ще продава през 2006 г. терени и сгради, оценени на около 44 млн. лв., а догодина имоти за около 43 млн. лв.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Наблюдател
    #3

    ...буквата Д му пречи. И докато е в абревиатуратa му, няма да прокопса. Изобщо, както казват сърбите - "само к_рец у чужди руки растне, сичко друго гасне".

  2. Бързам, ЧАДО !
    #2

    Що не се качиш във влака -Бързам, ЧАДО, казала жената.Честит 8 март и СПОЛУКА .

  3. Държавна работа
    #1

    Каквото старото Кремиковци, Плама, Химко и Радомир - таков сегашното БДЖ. Или както е рекъл народът - държавно ли е - тури му пепел!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.