Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

БДЖ ухажва "Дойче бан" за общи товарни превози

5 коментара
БДЖ ухажва "Дойче бан" за общи товарни превози

Изпадналите в тежко финансово състояние "Български държавни железници" (БДЖ) се опитват да привлекат най-голямата европейска жп компания "Дойче бан" в създаването на съвместно дружество за товарни превози, но успехът им е спорен. В същото време държавата всяка седмица гласува отпускането на милиони за железопътните дружества, за да предотврати пълния им фалит и протести на служители, чийто заплати се бавят.

Идеята за пълна или частична приватизация на железопътните товарни превози е от години. През ноември зам.-министърът по транспорта Камен Кичев каза пред Mediapool, че се работи по привличането на стратегически инвеститор в областта на товарните превози, който да е някоя от най-големите европейски компании за жп превози. В последствие стана ясно, че това са германските железници "Дойче бан".

Миналата седмица зам.-министър Кичев беше в Германия за среща с ръководството на "Дойче бан", но до споразумение за създаването на съвместно дружество за товарни превози, каквото е желанието на българската страна, не се е стигнало.

"Конкретни параметри на това споразумение ще има след януари, когато очакваме посещение на ръководството на "Дойче бан" у нас.", каза във вторник транспортният министър Александър Цветков.

За първи път от години товарните превози са на загуба заради икономическата криза и заради прекратената дейност на металургичния комбинат "Кремиковци".

БДЖ е най-големият клиент на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) и заради намалелите си приходи завлича и тях с дългове. В резултат двете железопътни компании изпаднаха в тежка финансова криза с десетки милиони дългове към кредитори, доставчици и за заплати на служителите.

В няколко последователни седмици правителството гласува отпускането на различни суми, за да измъкне железниците от ситуацията. НКЖИ взе 7 млн. от капиталовата си програма, за да плати заплати, след това още 16 млн. лева, които дойдоха от отмененото 10-процентно съкращение на разходите на ведомствата. БДЖ взе 17 млн. лева от отмененото съкращение на разходите за заплати и покриване на дългове. До Нова година забавените заплати на железничарите ще бъдат изчистени, заяви Цветков.

По думите му "Дойче бан" са заинтересовани от партньорство с българската страна, заради стратегическото ни разположение. Министърът каза още, че една от съвместните инициативи на нашите и германските железници може да е въвеждането на ро-ла превози – транспортиране на ТИР-ове с вагони.

От интерес за "Дойче бан" може да е и жп връзката с ферибота Варна – Кавказ. На пристанище Кавказ вече работи митнически пункт и това позволява превозването на акцизни стоки като алкохол и тютюневи изделия от България към Русия, съобщи Цветков.

Според публикации в германската преса обаче "Дойче бан" е замразил всичките си инвестиции в чужбина за неопределен период от време. Това означава, че българското предложение за съвместна дейност е със съмнителен краен резултат.

От 2006 г. насам между германските и българските железници действа меморандум за сътрудничество, според който "Дойче бан" консултира БДЖ за превръщането им в печелившо дружество.

През ноември "Дойче бан" спечели поръчка за изграждането на жп мрежа в Катар на стойност 17 млрд. евро.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. АНА
    #7

    съм си прост човек, но пътническите превози на Дойче Бан са върха на цивилизацията, предполагам ,че и товарните не отстъпват.Наште вождове не се споразумяват за "пътничките", щото ще прецакат несигурните, неудобни автобусни превози, а 100% лобитата на частниците в товарните ще ги откажат.Ще си тънем в блатната нега до края на света.

  2. Пеню
    #6

    Кой го измисли да отдели НКЖИ от БДЖ?И какво се произвежда в България дето да има нужда от вагонен превоз?Жепето е изпята песен.Колкото се може да се съкратява агонията!

  3. майкъл
    #5

    ж.п. връзки като крайморски железен път- ще осъществи надеждна комуникация във всички сезонои, ще облекчи трафика- икономически изгоден и нужен път!

  4. maria
    #3

    Дойче бан очаква ли БДЖ-то да отидат и да им направят нови връзки, да им създадат работни места и изобщо да им осигурят живота?! Или по друг начин казано, защо в БГ винаги някой очаква някого "да му оправи живота". И поради какви причини се очаква ДБ да дойдат, да налеят един куп пари и да ни оправят железницата?! Защото българите са едни много платежоспособни клиенти или ДБ изведнъж са решили да станат благотворително дружество?

  5. milen
    #2

    as rabotq v bdj za6to se prodaljava s lajite 4e ni ispla6tat zaplatite nqmame zaplata nito avans tozi mesec kakvi praznici iskate da karame gospoda opravlqva6ti .

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.