Емил Караниколов, директор на Агенцията за приватизация:

Нито Русия, нито Турция са се интересували от приватизацията на БДЖ

Нито Русия, нито Турция са се интересували от приватизацията на БДЖ

Нито Русия, нито Турция са заявявали интерес към приватизацията на “БДЖ Товарни превози”, заяви изпълнителният директор на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол (АПСК) Емил Караниколов.

В агенцията са постъпили запитвания от австрийски, испански и италиански инвеститори, а неофициални питания има от консултанти и юридически кантори, чиито клиенти не са ни известни, каза Караниколов в четвъртък пред БНР. По думите му процедурата по раздържавяване на “БДЖ Товарни превози” може да започне следващата седмица, тъй като в понеделник Надзорният съвет на АПСК ще гласува документацията за сделката.

Коментарът на Караниколов е по повод информация в медиите от сряда, че руската железопътна компания “Российские железние дороги” (РЖД) има сериозен интерес към българския жп превозвач и са водени разговори на високо правителствено ниво. Интересът на Русия е породен от факта, че РЖД вече преговаря за жп мрежата на южната ни съседка Гърция. В надпреварата можело да се включат и турските железници. Според руското електронно издание “ИнфраНюз” РЖД няма никаква полза от “БДЖ Товарни превози”.

В материал на изданието от четвъртък се посочва, че в България почти няма превози на контейнери и масови товарни превози. Следователно, ако има сделка, годишният оборот от българския оператор може да е по-малък от оборота на РЖД за ден, коментира “ИнфраНюз”. За Русия това е неизгодно, защото дневният приход на РЖД може да достигне 3 млрд. рубли (над 100 млн. долара).

Българската компания изпитва значителни финансови трудности, коментира още “ИнфраНюз” и припомня, че през 2011 г. ръководството на БДЖ започна реформа, съкрати броя на пътуванията и 2 хил. души персонал. “Въпреки това компанията е на ръба на банкрут. За разлика от пътническия оператор, “БДЖ Товарни превози“ продължава да носи приходи”, пише изданието.

“Пътят през България не води доникъде – държавата е малка, затова административните разходи от поглъщането, дори без да броим комисионните, ще изядат всичките възможни приходи от близките 10 години”, коментира руското издание.

Според неофициална информация кандидати за “БДЖ Товарни превози” са и румънската Grup Feroviar Roman (GFR), която у нас държи мажоритарен дял в най-големия конкурент на БДЖ -  "Българска железопътна компания". GFR работи в Румъния, Унгария и Сърбия. За друг кандидат се сочи също така френската SNCF. Като потенциални купувачи се завъртяха и имената на Първа инвестиционна банка (ПИБ), която финансира покупката на "Кремиковци" от дружество на фирмата за скрап "Надин", както и на Корпоративна търговска банка (КТБ). Тя може да играе заедно с руската ВТБ. Двете финансови институции вече наддават заедно за мобилния оператор "Виваком".

От БДЖ се надяват поделението за товарни превози да се продаде за над 200 млн. лв., но по - реалистично е да се постигне двойно по-ниска цена.

От думите на Караниколов стана ясно още, че освен документацията за БДЖ, надзорът може да одобри в понеделник и процедурите за високото тяло на ИПК "Родина" на бул. “Цариградско шосе”, както и за дружеството “Техноекспортстрой” - за втори път. За ИПК "Родина" имало заявен интерес от азиатски и чешки инвеститори. Приватизацията на АДИС може да започне само след оценка на дружеството за дипломатически имоти, тъй като последната е от 2002 г. и е за 80 млн. лева.

До една-две седмици агенцията ще внесе в Комисията за финансов надзор проспекта за продажбата на миноритарния дял на държавата в ЧЕЗ, каза още Караниколов.

Още по темата
Още от Бизнес