Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Нито Русия, нито Турция са се интересували от приватизацията на БДЖ

31 коментара
Нито Русия, нито Турция са се интересували от приватизацията на БДЖ

Нито Русия, нито Турция са заявявали интерес към приватизацията на “БДЖ Товарни превози”, заяви изпълнителният директор на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол (АПСК) Емил Караниколов.

В агенцията са постъпили запитвания от австрийски, испански и италиански инвеститори, а неофициални питания има от консултанти и юридически кантори, чиито клиенти не са ни известни, каза Караниколов в четвъртък пред БНР. По думите му процедурата по раздържавяване на “БДЖ Товарни превози” може да започне следващата седмица, тъй като в понеделник Надзорният съвет на АПСК ще гласува документацията за сделката.

Коментарът на Караниколов е по повод информация в медиите от сряда, че руската железопътна компания “Российские железние дороги” (РЖД) има сериозен интерес към българския жп превозвач и са водени разговори на високо правителствено ниво. Интересът на Русия е породен от факта, че РЖД вече преговаря за жп мрежата на южната ни съседка Гърция. В надпреварата можело да се включат и турските железници. Според руското електронно издание “ИнфраНюз” РЖД няма никаква полза от “БДЖ Товарни превози”.

В материал на изданието от четвъртък се посочва, че в България почти няма превози на контейнери и масови товарни превози. Следователно, ако има сделка, годишният оборот от българския оператор може да е по-малък от оборота на РЖД за ден, коментира “ИнфраНюз”. За Русия това е неизгодно, защото дневният приход на РЖД може да достигне 3 млрд. рубли (над 100 млн. долара).

Българската компания изпитва значителни финансови трудности, коментира още “ИнфраНюз” и припомня, че през 2011 г. ръководството на БДЖ започна реформа, съкрати броя на пътуванията и 2 хил. души персонал. “Въпреки това компанията е на ръба на банкрут. За разлика от пътническия оператор, “БДЖ Товарни превози“ продължава да носи приходи”, пише изданието.

“Пътят през България не води доникъде – държавата е малка, затова административните разходи от поглъщането, дори без да броим комисионните, ще изядат всичките възможни приходи от близките 10 години”, коментира руското издание.

Според неофициална информация кандидати за “БДЖ Товарни превози” са и румънската Grup Feroviar Roman (GFR), която у нас държи мажоритарен дял в най-големия конкурент на БДЖ -  "Българска железопътна компания". GFR работи в Румъния, Унгария и Сърбия. За друг кандидат се сочи също така френската SNCF. Като потенциални купувачи се завъртяха и имената на Първа инвестиционна банка (ПИБ), която финансира покупката на "Кремиковци" от дружество на фирмата за скрап "Надин", както и на Корпоративна търговска банка (КТБ). Тя може да играе заедно с руската ВТБ. Двете финансови институции вече наддават заедно за мобилния оператор "Виваком".

От БДЖ се надяват поделението за товарни превози да се продаде за над 200 млн. лв., но по - реалистично е да се постигне двойно по-ниска цена.

От думите на Караниколов стана ясно още, че освен документацията за БДЖ, надзорът може да одобри в понеделник и процедурите за високото тяло на ИПК "Родина" на бул. “Цариградско шосе”, както и за дружеството “Техноекспортстрой” - за втори път. За ИПК "Родина" имало заявен интерес от азиатски и чешки инвеститори. Приватизацията на АДИС може да започне само след оценка на дружеството за дипломатически имоти, тъй като последната е от 2002 г. и е за 80 млн. лева.

До една-две седмици агенцията ще внесе в Комисията за финансов надзор проспекта за продажбата на миноритарния дял на държавата в ЧЕЗ, каза още Караниколов.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

31 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #31

    Доста ще се налапат тези, които продадат товарните БДЖ.Защото в момента върви изграждането на жп маршрут от Северен Китай до Испания, което ще конкурира сериозно морското карго.Нашите ще се налапкат добре- ама частно.Никой дори и не коментира, че жп мрежата е част от реалната нац. сигурност и не трябва да се дава на други.

  2. Анонимен
    #30

    Пътят през България води до пристанище Росенец. И до гръцките пристанища.

  3. Анонимен
    #29

    Аз мисля ,че когато турците пуснат тунела под Босфора, “БДЖ Товарни превози”ще стои от страни и ще гледа как преминават влаковете по първа линия -Драгоман-Свиленград с чужди локомотиви и бригади-слизат едни а се качват други отпочинали машинисти,те няма да са българчета.Ще си направят разписанието така че за 6-7 часа максимум -8 Драгоман-Капъ куле.С БДЖ"ТП" е така:Никой -ги не ще ама те се продава

  4. Анонимен
    #28

    жп тунела под Босфора е за суперметрополитен на мегаполиса Истанбул. До сега няма информация дали ще се пускат товарни влакове през малките часове, които по принцип се ползват за профилактика. Към 21 - става дума за БДЖ-товарни превози. И да се продаде, държавните пътническите превози при това управление ще са на същия хал.

  5. Анонимен
    #27

    Когато турците пуснат тунела под Босфора, струва ми се че “БДЖ Товарни превози” ще бъде доста привлекателна инвестиция.

  6. Анонимен
    #26

    Предприятието има прекалено много задължения, за да бъде изцяло поето от чуждестранен инвеститор. Очакванията на РДЖ са прекалено големи, те искат и бърза възвращаемост, което в този случай не е възможно. КТБ би била добър избор за този конкурс!!!

  7. Анонимен
    #25

    Дано по-скоро да стане ясно кой ще е новия собственик на предприятието. Хората, които работят там ще са по-спокойни за бъдещето и заплатите си. Българските кандидати са много сериозни. КТБ може да се справи с растящите задължения на компанията.

  8. adi adelina
    #24

    Няма спор, показателите на КТБ за финансова стабилност са достатъчно красноречиви. С дългосрочен рейтинг ВВВ- и краткосрочен A-3 , положителните перспективи са повече от сигурни. Затова и по ред други показатели, свидетелстващи за сигурността, именно тази банка е предпочитан от много стани стратегически инвеститор.

  9. Анонимен
    #23

    Толкова по-добре. Значи железниците ще останат в български ръце, което е важното в случая.

  10. Анонимен
    #22

    Аз бих гласувала доверие само на КТБ, защото това е най-добре развиващата се търговска банка у нас към момента. Виден показател за стабилност е прогресивно растящият ѝ инвестиционен рейтинг. КТБ е единствената българска банка, която в периода 2009-2011 г. удвоява размера на активите си, в резултат на което застава на второ място по размер на актива във втора група на банковата система (седмо място в банковата система като цяло).

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.