Биопродуктите влизат, но само "на хартия", в менюто на училищата и градините

Директори: Скъпи са, няма как да ги покрива цената на купона. Има шанс да се продават в лавките

Биопродуктите влизат, но само "на хартия", в менюто на училищата и градините

Биопродуктите влизат "на хартия" в менюто на децата в училище и детска градина. Това става ясно от проект на наредба за изисквания за качеството на храните предлагани в столовете и лавките на територията на школата и градините, разработен от Министерство на земеделието. Допитване на Mediapool до директори на столични училища обаче показа, че поради факта, че тези продукти са около 1.5-2 пъти с по-високи цени от традиционните, е изключено да влезат в менюто на децата.

Отделно от това цената на купона за хранене е фиксирана за години напред и няма как да се повиши заради новите продукти. Има шанс обаче те да са появяват в училищните бюфети, ако преди това родителите бъдат убедени в ползите от тях.

Земеделието: Съвременните родители предпочитат биопродуктите, не предизвикват алергии

"Ползата от биологичните храни както за възрастните, така и за децата е всеизвестна. Съвременните родители все повече предпочитат да хранят децата си с биологични продукти, тъй като те са най-безопасни и най-полезни за детето", посочва в мотивите на проекта аграрният зам.-министър д-р Янко Иванов.

Той добавя, че предимствата на биологичните продукти в храненето на децата са лесна усвояемост дори при особено чувствителни деца, пълната липса на остатъчни вещества, които могат да се съдържат в конвенционалната селскостопанска продукция и да причинят лоша поносимост или алергии.

Зам-министърът уточнява и че биопродуктите се добавят към менюто в училищните столове и обектите за търговия на дребно там, а също и сред храните, предлагани при организирани мероприятия за деца и ученици, и храните, предлагани в извънучилищни педагогически заведения за деца и заради изискване по брюкселски еврорегламент.

От Министерство на земеделието посочват още, че редица направени през последните години изследвания показват необичайни за ранната възраст сериозни здравни проблеми – увеличаване на броя на децата с различни степени на затлъстяване, диабет, алергии и други. На първо място, като причини се изтъкват ниската двигателна активност, нездравословното хранене и всекидневно консумираните от децата храни и напитки.

Оттам уточяват, че за една голяма част от децата в детската градина или училището се случват някои от най-важните хранения през деня – закуска и обяд. Това се отнася за около 75–80 % от децата на възраст до седем години, посещаващи детски ясли или детски градини. Задължителната тригодишна подготовка на децата преди първи клас увеличава обхвата на децата до 85-90%.

Директори: Няма как по-скъпите биохраните да влязат в столовете, има шанс в лавките

"Най-вероятно биопродуктите няма да влязат в столовото хранене, въпреки че ще станат допустими, защото цената на купона е константна за години напред със спечелване на договора на наемателя на стола. Тя си остава непроменена от момента на сключване на договора за период от 3 до 5 години. Цената на купона и в момента е социално ниска, при нас тя е 3.31 лева за първо, второ, трето, направено само с продукти по БДС с много високи изисквания. Няма как да се добави и още една компонента да бъдат биопродукти, защото само цената на едно малко био кисело мляко на щанда на един магазин е около 1.50 лева.", коментира пред Mediapool, Диян Стаматов, директор на столичното 119-о училище "Академик Михаил Арнаудов".

Биохраните може да станат част от асортимента на продажбите в училищните бюфети и лавки. Стаматов обаче подчерта, че за да се купуват в лавките био продуктите се нуждаят от информационна кампания сред родителите.

"Трябва да се проведе сериозна информационна кампания точно от хората, които биха желали биопродуктите да се продават в учебните заведения, защото обикновено това, което се случва е, че се прави нещо много хубаво и информационната кампания се прехвърля на самото образование. Истината е, че не ние не можем да правим всички възможни информационни кампании, тъй като те не са лесна работа", каза още той.

Директорът отбеляза факта, че за всеки родител е ясно, че децата обичат нездравословни храни, а всичко, което се предлага в момента в бюфети и столове е изключително здравословно, изключително качествено, отговарящо по БДС.

"И в един момент децата, като се приберат по домовете си стандартът се променя в съвсем друга посока", каза още Стаматов.

Той подчерта, че биопродуктите са скъпи, но при добър диалог с децата и при информирани родители, те биха се купували", заключи той.

Друг зам.-директор на столично училище, пожелал анонимност, посочи, че в момента био плодове и био мляко вече се предлагат в училищата, но не като част от столовото меню, а кампанийно по европрограмите "Училищно мляко" и "Училен плод". Той също е на мнение, че биопродуктите все още са твърде скъпи, за да могат да са в училищното меню.

Брюксел готви 40 млн. евро за реклама на биопродукти

40 млн. евро за именно за реклама на биопродукти и информационни кампании за потребителите в ЕС готви Брюксел за 2021 година, стана ясно през септември от съобщение на Европейската комисия. Това са първи стъпки за постигане на заложената цел в стратегията "От фермата до трапезата" за ръст на площите с биоземеделие в ЕС с 25% до 2030 година.

Данните на ЕК специално за България посочват, че тя е на дъното по площи с това производство в ЕС.

"Делът на биологичното земеделие значително се различава между държавите-членки. В Ирландия, България, Румъния и Малта е под 3 на сто, докато Австрия, Естония и Швеция е повече от 20 на сто", пише в публикуваната пътна карта към постигане на целта по евростратегията.

Споделяне

Още от България