Бизнесът: След глобата на "Хиполенд" промоциите стават невъзможни

КЗК уврежда конкуренцията, вместо да я защитава, смятат най-големите търговски вериги

Сн. БГНЕС

Наложената от антимонополната комисия глоба на "Хиполенд" с твърдение за "заблуждаваща реклама" поставя неизпълними изисквания към провеждането на промоционални кампании. Това алармира в сряда Сдружението за модерна търговия (СМТ), което обединява 12-те най-големи търговски вериги в страната. Те смятат, че ограниченията на регулатора са незаконни, не защитават конкуренцията, а я увреждат. Посочват, че "неоснователно се ограничава рекламата и предлагането на стоки в интерес на потребителите".

Веригата за детски играчки "Хиполенд" бе санкционира от регулатора с 124 590 лв. след сигнал на "случаен клиент", който посетил един от магазините на веригата, е заявил, че в него имало само пет от общо шест Lego артикули, обявени на промоцията. Собственикът на веригата Мариян Колев нашумя през септември, когато се обяви против насилието над протестиращи по време на демонстрациите на "Великото народно въстание", като "благодари" на полицията за пуснатия сълзотворен газ, който засегна и сина му. Впоследствие четири държавни контролни органи се изсипаха да проверяват веригата за детски играчки.

КЗК налага куп ограничения

Покрай санкцията на "Хиполенд" стана ясно, че занапред бизнесът ще трябва да се съобразява с цял куп изисквания за провеждане на рекламни кампании.

Първо, количествените ограничения, приложими към предлаганите продукти, да бъдат посочени в абсолютно всички рекламни материали, независимо дали техните формат и характеристики позволяват това.

Второ, да бъде осигурена и гарантирана с цената на последващо налагане на санкции наличност на всички рекламирани продукти във всички търговски обекти или онлайн платформи за продажба за целия срок на кампанията, посочват от СМТ.

Трето, зейва правна несигурност.

"Решението на КЗК поставя търговците в пълна неизвестност и липса на правна сигурност дори при изпълнение на непосилните изисквания за всестранна и изчерпателна търговска комуникация", казват от СМТ и задават риторично въпросите как ще бъдат тълкувани от надзорния орган направените послания към потребителите и дали разбирането им няма да е едностранчиво и в услуга на определена преследвана цел – налагане на санкция на определен търговец.

"Подобни изисквания не произтичат от закона и поставят търговците в невъзможност дори и при най-добро планиране да рекламират намаление на цените без риск от санкции. Така конкуренцията не се защитава, а се уврежда, тъй като неоснователно се ограничава рекламата и предлагането на стоки в интерес на потребителите", посочават още от там.

Защо КЗК, а не КЗП? Създават се предпоставки за произвол

От СМТ добавят, че практиката за самосезиране на КЗК по сигнал от потребител е изключително спорна, тъй като потребителските казуси нямат пряко отношение към конкуренцията на пазара и следва да се разглеждат от друг държавен орган - Комисията за защита на потребителите.

"Смесването или дори изземването на компетентности води до това, че КЗК е в състояние да наложи тежки наказания за практики, срещу които дори няма оплакване от конкурент и които засягат само отношенията между потребител и търговец", подчертават от сдружението.

Сигналите от потребител също така дават възможност за почти анонимно сезиране на КЗК, което не би трябвало да е възможно, тъй като създава предпоставки за произвол.

"СМТ вече е повдигало въпроса за налагането на глоби, измерващи се в проценти от годишния оборот, за несъществени нарушения, които в повечето европейски държави дори не подлежат на разследване от орган по защита на конкуренцията. В България за "заблуждаваща реклама" се използва същият санкционен механизъм, както за несравнимо по-тежките нарушения картелиране и злоупотреба с монопол, което е явно несправедливо и трябва да бъде променено", добавят още от там.

Предстоят обжалвания

Всеизвестен факт е, че шефът на Комисията за защита на конкуренцията Юлия Ненкова е майка на депутата от ГЕРБ Александър Ненков.

Собственикът на "Хиполенд" Мариян Колев заяви във вторник пред Mediapool, че ще обжалва решението на антимонополната комисия пред съда. Той отбеляза, че "разбира се, всичко това е случайно събитие от случаен клиент", докато всички се досещаме за отговора на въпроса защо му е наложена тази глоба.

Проверката на КЗК по сигнала на "случайния" клиент е от преди началото на протестите и не е свързана с тях. Тогава той е посетен в офиса от жена, представяща се за близка до двама известни бизнесмени. Предлага той да прехвърли половината от бизнеса си на определен човек и да направят монопол на пазара. След отказа на Колев се появява "случайният" клиент и тръгва проверката на КЗК.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Как смятате да прекарате Коледа и Нова година?