Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Бизнесът в света е нахъсан за двуцифрен ръст

Смята да постигне това с иновации и мултиталанти, но точно квалифицираният персонал не достига, както и финансирането

1 коментар
Бизнесът в света е нахъсан за двуцифрен ръст

На фона на дигитализацията и секторното сближаване, които допринасят за трансформацията и растежа на бизнеса в световен мащаб, ръководителите на средно големите компании през 2018 г. си поставят амбициозни цели дори за двуцифрен ръст през следващата година. Смятат да постигнат това чрез внедряване на най-нови технологии и изкуствения интелект, реорганизация и оптимизация на работата си, завладяване на чужди пазари и наемане на мултифункционални талантливи работници. В същото време обаче пред тях стоят предизвикателствата на недостатъчния паричен поток, достъпа до кредитно финансиране и недостига точно на квалифициран персонал.

Спрямо миналата година средно големите компании по целия свят са значително по-оптимистични за условията и възможностите за правене на бизнес, сочат резултатите от годишния Барометър на растежа 2018 на консултантската компания "Ърнст и Янг" (EY). В него се отчита, че  прогнозите за растеж на всички големи икономики за 2018 г. се подобряват, след като Международният валутен фонд прогнозира 3.9% растеж на БВП за годината.

Ежегодното проучване на EY сред 2766 мениджъри на средно големи компании в 21 държави и девет ключови сектора на икономиката показва, че доверието в растежа на бизнеса в глобален план се е засилило през последните 12 месеца.

Цел да постигнат растеж между 6–10%  през следващата година си поставят 60 процента от анкетираните компании, докато година по-рано такива планове са имали едва 34 на сто от фирмите. 27% от мениджърите са още по-амбициозни – те търсят ръст над 10%. Това обаче е спад – макар и пренебрежимо малък, спрямо 2017 г., когато 30% от компаниите са се целили в тази висока зона на растеж. Нито една от анкетираните компании не очаква спад в нивата на растежа през 2018 г., докато през 2017 г. 5% са прогнозирали спад, сочи проучването.

"Свидетели сме на рядко синхронизиране на растежа във всички големи световни икономики и най-вече на тези от азиатско-тихоокеанския регион, което засилва увереността на мениджърите. За първи път ръководителите на средноголеми компании на пазара се изправят пред промените и оформят своя бизнес чрез инвестиции, разширяване и приоритизиране, за да се възползват от вълната от възможности", коментира единият от авторите на доклада Анет Кимит.

Амбицията за ръст е най-висока сред компаниите от Азиатско-тихоокеанския регион, тъй като широко прогнозираният опит за изпреварване на Запада се превръща в реалност. Четири от 10 компании в Китай, Югоизточна Азия и Австралия имат за цел двуцифрен растеж, като значително надвишават средното глобално ниво от 6%.

Четвърт от европейските фирми планират международна експанзия

Средно големите компании в Европа не само приемат, но и изпреварват промяната - те инвестират и разширяват дейността на компаниите си, внедряват развиващите се технологии и се стремят към привличане на многообразие от таланти. Ключовите резултати сочат, че 86% от европейските средно големи компании планират растеж на приходите от над 6% през следващите 12 месеца. Освен това, 25% от европейските средно големи компании планират международно разширяване. Най-значимият риск за развитие, остава бавният или еднообразен растеж на глобалната икономика.

Изкуственият интелект става реалност в бизнеса

Интелигентната автоматизация и машинното обучение вече заемат централно място сред факторите за растеж на средноголемите компании навсякъде по света, сочи още анализът. Нагласите към новите технологии са променени светкавично. Докато преди година 74% от мениджърите са заявявали, че никога не биха приели автоматизацията на роботизирани процеси, сега почти също толкова – 73 на сто от тях, твърдят, че вече внедряват изкуствен интелект в дейността на фирмите или смятат да сторят това до две години.

Авторите на Барометъра на растежа на EY обаче предупреждават, че в желанието си да приемат революционни нови технологии и да включат изкуствен интелект в своя бизнес, ръководствата на компаниите могат да подценят кибер заплахите. Едва 7% планират да инвестират в технологии за намаляване на риска от кибер атаки през следващата година и едва 6% считат кибер заплахите като предизвикателство за растежа.

Регулациите са героят при иновациите

Любопитен извод в документа е, че законодателните регулации са се превърнали в герой и нова сила за стимулиране на иновациите, според мениджърите, които само до преди година са ги считали за пречка. Лидерите от всички сектори и региони, с изключение на Северна Америка, считат, че законовите регулации са основен двигател на иновациите (25%). Само малко повече стимул за внедряването им – 27 на сто, се дължи за очакванията за приходи след прилагането на иновативни продукти. Тъй като правителствата използват политически лостове за ускоряване на социалните блага (например, намаленото количество захар в газираните напитки, както и по-малко токсични пестициди), ръководителите на компании улавят тези нови възможности на пазара за иновации и растеж, посочва се в доклада.

Ускорено сближаване на икономическите сектори

Конвергенцията или сближаването на секторите на икономиката е друга голяма сила по отношение на растежа. Почти една четвърт от световните бизнес лидери (23%) смятат, че то оказва най-голямо влияние върху бизнесите след демографските промени (33%). Сред американските лидери сближаването на секторите е най-силната причина за амбициите за растеж (31%).

"Онези гъвкави компании, които успеят да приспособят предлагането или бизнес модела си и ги адаптират спрямо променящата се потребителска среда, са тези, които ще процъфтяват", смята Кимит.

Мултиталантите – ключови за амбициите за ръст

В знак на увереност, че растежът е устойчив, 39% от фирмите планират да наемат повече таланти на пълен работен ден през следващите 12 месеца. Това е значително увеличение от 13% през 2017 г., сочат данните Освен това, само 1% от анкетираните се стремят да намалят своя персонал, което е спад от 9% спрямо преди година. Привличането на таланти с подходящи умения дори се счита за един от основните ускорители на растежа на бизнеса. Мениджърите го нареждат даже преди ефективността на процесите и новите технологии.

Многообразието се изкачва начело на дневния ред за подбор на персонал, като 41% от анкетираните го цитират като най-голям приоритет, сравнено с едва 11% през 2017 г. Барометърът на растежа на EY показва, че съществува силна връзка между изпълнителните директори, които отдават приоритетно значение на многообразието като цел за подбор на персонал и на тези с най-малко многообразие в екипите.

За онези компании, които вече са изградили многообразие в изпълнителното ръководство, фокусът пада върху талантите със силни дигитални умения, според Барометъра. 56% от ръководствата на компании се стремят да изградят дигитални компетенции чрез подбор на нов персонал.

Липсата на квалифицирани таланти обаче е основна причина за безпокойство. Дори в САЩ 20% от бизнес лидерите считат, че това е най-големият риск за растежа. Това представлява увеличение от осем процентни пункта от 2017 г.

Паричните потоци и финансирането остават проблем

Докато достъпът до кредитиране продължава да бъде проблем, през тази година ръководствата на компаниите изтъкват недостатъчните парични потоци като по-значително предизвикателство, а 35% го нареждат на първо място. Точно това пречи на плановете за внедряване на най-новите технологии и наемане на квалифицирани таланти.

Проблемът е най-остър в Европа, където 37% от анкетираните посочват проблемите с финансирането като най-големи, а 50% от френските изпълнителни директори го посочват като водеща грижа. Засегнати значително от липсата на финансиране са компаниите, ръководени от жени - 18% от тях посочват достъпа до капитал като основна пречка за растежа, в сравнение с 11% от компаниите, ръководени от мъже. 30% от компаниите, ръководени от жени, обаче се стремят към растеж от над 15% през следващите 12 месеца в сравнение със само 5% от компаниите, управлявани от мъже, въпреки че повече от половината от жените (52%) казват, че нямат достъп до външно финансиране.

"Финансирането е изключително важно - компаниите с висок потенциал за растеж, но без предварително осигурени ранни инвестиции могат да израснат по-трудно, а и в повечето случаи тези компании се ръководят от жени. Финансовата подкрепа за бизнесите, ръководени от жени, представлява основно предизвикателство", казва още Кимит.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #1

    Нека си спомним "растежа" на Япония?! Японците изкопираха американските технологични постижения /края на 20 век/ и започнаха да ги произвеждат и продават по целия свят. Това ги направи номер 1 за около десетилетие. Но американците се отдръпнаха, финансираха сектора си и създадоха ново поколение техника, свързана с Интернет и високи технологии. Така Япония изостана, отпаднаха касетофоните, фотоапаратите...,тя остана свързана с роботите, които имат ограничено приложение. Същото е и с Китай, Индонезия и Южна Корея. Тръмп ще създаде ново поколение компании и ще ги остави зад гърба си. Той търси пазар именно за новите технологии.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.