БНТ временно изолира руската фирма като рекламен посредник

Управителният съвет на БНТ временно изолира като единствен посредник руската фирма "Видео интернешънъл" (ВИ), с която генералният директор Кирил Гоцев еднолично сключи договор за посредничество при набирането на реклами. На извънредно заседание в петък Управителният съвет одобри пакета от правилата и новите тарифи за реклама в БНТ, след което той бе изпратен на всички рекламни агенции в България. С това на практика пропада договореното от Гоцев с "Видео интернешънъл" ексклузивно представителство на БНТ пред рекламодателите чрез руската фирма.

Мотивът на Управителния съвет да приложи досегашната практика са скандалите и неяснотите около сключените от Кирил Гоцев договори. От нотариална покана преди два дни се оказа, че освен с руската фирма, Гоцев е сключил аналогичен договор за ексклузивно търговско представителство и с българската "Пиеро 97", сред чиито собственици е Красимир Гергов. Гоцев твърди, че този договор е сключен под натиск и със заплахи за живота му. От "Пиеро 97" пък отричат изобщо да са сключвали подобен контракт, макар че това личи от изпратената от самите тях нотариална покана, показана преди три дни пред парламентарната медийна комисия.

Докато не завършат проверките и не стане ясно кой е и има ли изобщо валиден договор за посредничество в продажбата на рекламното време на БНТ, телевизията ще го договаря по досегашната си практика.

Също в петък Съветът за електронни медии реши да сезира прокуратурата, Сметната палата и държавният финансов контрол да проверят и двата договора, сключени от Гоцев. Преди ден генералният директор на БНТ обяви, че сам е пратил споразумението с руската фирма за проверка от финансовия контрол.

Медийният регулаторен орган ще анализира фактите около скандалните договори на Гоцев от гледна точка на Закона за радио и телевизия, се казва в съобщението.

В понеделник СЕМ се събира на поредното си заседание, на което се очаква да бъде обсъден мениджърския контракт на генералния директор на БНТ. Вчера и.д. председателят на СЕМ Райчо Райков и Маргарита Пешева поискаха оставката на Кирил Гоцев, но други двама членове на съвета - Стефан Димитров и Мария Стефанова, нарекоха искането им преувеличено.

Пред БНР днес Гоцев отново обясни, че договорът с Видео интернешънъл не е за реклама, а за търговско представителство. ВИ ще се занимава с това да намира рекламодатели, които да сключват договори с БНТ.

Кирил Гоцев за пореден път заяви, че в споразумението с руската фирма няма и намек за ексклузивност. Освен че това бе опровергано от шефа на българския клон на Видео интернешънъл при официалното представяна на фирмата, наличието на ексклузивност в текстовете на договора бе потвърдено и от членове от СЕМ.

Самият Гоцев също се изпусна пред БНР, обяснявайки за любимия му напоследък румънски челен опит. "Там видях, че може една държавна телевизия да намери някой (бел.ред. - а не някои), който да се занимава да ѝ търси реклама и тя да не прави нищо поне по тази линия, което е много добре", заяви шефът на телевизията, сключил договора с Видео интернешънъл без конкурс.

В опит да се защити Гоцев напомни, че договорът с ВИ не пречи по никакъв начин на БНТ директно да сключва договор с който и да е рекламодател и дори ги призова да заповядат на "Сан Стефано"29. Генералният директор на държавната телевизия "спести" малката подробност, че директните договори за реклама излизат доста по-скъпи на рекламодателите, отколкото договорите, сключвани чрез медиа-шоповете, които купуват на едро рекламно време от медиите и ползват големи отстъпки, затова могат да предложат по-изгодни тарифи и на самите рекламодатели.

Също пред БНР шефът на "Пиеро 97" Иво Цеков отрече фирмата му да е сключвала договор за търговско представителство с БНТ. Това обаче излиза от нотариалната покана, която самата фирма изпрати до Гоцев и Управителния съвет и която беше показана на заседанието на парламентарната медийна комисия в сряда.

Цеков заяви, че това било питане чрез покана до ръководството на БНТ за това какви договори ще има през тази година.

По думите му, от края на 2003-та "Пиеро 97" се опитва да установи някакви договорни отношения с БНТ, както е ставало през последните 4-5 години. Но заради разигралите се събития с "Видео интернешънъл" до договор не се е стигнало. Затова и от "Пиеро" изпратили питането - нотариална покана, опита се да обясни Цеков.

Той потвърди, че едва днес следобед по електронната поща в офиса на "Пиеро 97" са пристигнали стандартните предложения от БНТ за рекламни договори, каквито получават от години.

Още от България

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?