Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Boeing, пази се!...

0 коментара

Airbus отнема от пазарния дял на Boeing, но дали може да печели по този начин? През тези дни има лоши новини в сектора на производителите на граждански самолети, но повечето от тях, както изглежда, идват от Boeing Co. Поръчките за самолети Боинг са спаднали наполовина през тази година.

Профсъюзите в Boeing са вдигнати "на оръжие", тъй като компанията намалява производството наполовина и съкращава 30 000 работни места от общо 93 000-та работна сила, която произвежда граждански самолети. На 16 октомври Boeing обяви понижение с 42 % на печалбите за третото тримесечие - до 372 млн. долара, като продажбите на граждански самолети са спаднали с 25 % в сравнение със същия период на миналата година - до 1,6 млрд. долара.

"Спадът е жесток", каза председателят и главен изпълнителен директор на Boeing Филип Кондит. И докато Boeing лекува раните си, неговият най-голям съперник - Airbus напредва. На 14 октомври Airbus обяви, че британската авиокомпания за евтини пътувания easyJet Airline Co., която преди бе лоялен клиент на Boeing, ще купи 120 самолета Еърбъс А319 с опция за покупката на още 120.

"Тъжно ни е, че изгубихме този клиент", признава представител на Boeing. Със сделката с easyJet броят на поръчките за Airbus през тази година достигна 276 в сравнение със 186 за Boeing. Повечето специалисти очакват през тази година Airbus да достави общо близо 300 самолета, като изпревари с малко Boeing.

Само преди 3 години Airbus доставяше по-малко от половината от самолетите, доставяни от неговия американски съперник. Airbus също страда. Очаква се през тази година продажбите да спаднат с 5 % - до 19,2 млрд. долара, а оперативната печалба да се понижи с около 30 % - до 1,1 млрд. долара.

Но, за разлика от масираните съкращения на работни места в Boeing, през тази година в Airbus бяха уволнени едва неколкостотин служители. И нищо не смущава атмосферата на вълнение в щабквартирата на Airbus в Тулуза /Франция/, където строителните екипи работят здраво по изграждането на завода, където ще се създават най-новите самолети Еърбъс - 555-местните суперджъмбо А380.

Производствените линии би трябвало да заработят през 2006 г., като сложат край на господството на Boeing на пазара на най-големите самолети. Всичко това, разбира се, е в бъдещето. Точно сега сделката с easyJet дава на Airbus толкова желания билет за пазара на евтини пътувания със самолети, на който Boeing господстваше със своите ефикасни самолети Боинг 737.

Междувременно, през миналата година Airbus продаде 54 от своите средно големи модели А330 и А340 - не кой знае колко по-малко от 69-те поръчки за конкурентните Боинг 767 и Боинг 777. "Ние успешно атакувахме трите бастиона на нашия конкурент", казва главният изпълнителен директор на Airbus Ноел Форжар. Явно е, че Airbus "набира височина" спрямо Boeing. Но на каква цена?

Сделката с easyJet, описана като "смайваща" от главния изпълнителен директор на британската компания Рей Уебстър, отново повдигна въпроса за това дали Airbus не жертва печалбата си заради пазарния дял. Въпреки че условията не бяха оповестени, много специалисти смятат, че Airbus е намалила поне с 40 % каталожната цена на Еърбъс А319, която е 50 млн. долара, и е добавила и други "подсладители" - като обещание за покриване на всякакви допълнителни оперативни разходи, причинени от преминаването към самолети Еърбъс.

Тези отстъпки могат да натежат на Airbus, ако авиокомпаниите не се измъкнат от спада скоро, и ако други клиенти решат да анулират или да отложат поръчките си. Обаче Airbus желаеше изключително много тази сделка, защото досега компанията бе извън бизнеса с европейските авиокомпании за евтини пътувания.

Само преди няколко месеца Boeing предложи щедри отстъпки, за да спечели поръчка за до 150 самолета от страна на ирландската авиокомпания Ryanair. Но още по-голямата сделка с easyJet, заедно с по-раншната продажба за американската авиокомпания JetBlue Airways Corp. дават право на Airbus да се хвали и от двете страни на Атлантика.

Нещо повече, когато доставките за easyJet започнат през следващата година, Airbus ще може да се предпази от политически трудните съкращения на работни места. Тази перспектива е от голямо значение, тъй като авиационният сектор няма да започне да се възстановява преди края на 2004 г. Airbus очаква по около 300 доставки през всяка от следващите две години.

Според специалисти обаче, ако не се смята сделката с easyJet, броят на доставките ще спадне под 275 през 2004 г. "Явното отчаяно желание да се спечели този договор изглежда показателно за тежкото положение на сектора", казва анализаторът от Merrill Lynch&Co. Чарлз Армитидж. В Airbus настръхват от тази критичност.

"Договорът е печеливш", казва Форжар за сделката с easyJet. Той допълва, че Airbus е на път да увеличи оперативната си пачелба до 10 % до края на 2004 г., но повечето специалисти смятат, че компанията трудно ще постигне тази цел. Засега обаче пазарите възнаграждават Airbus за сделката с easyJet. Акциите на European Aeronautics Defense&Space Co., която притежава 80 % от нерегистрирания на борсата Airbus, скочиха с 11 % след споразумението.

Делът на Airbus в продажбите на EADS за миналата година, които са на стойност 30 млрд. долара, е 64 %. Инвеститорите се радват, че Airbus няма да предостави финансиране на easyJet и че авиокомпанията ще извърши относително щедро предварително плащане в размер на 20 %. Друг повод за тревога е Еърбъс А380. Airbus е регистрирал 95 поръчки за този модел, докато вероятно ще са нужни около 250.

Но разходите по разработването на А380 са твърде тежки за Airbus, тъй като повече от 1,2 млрд. долара са отделени за изследователска и развойна дейност през следващата година. В съчетание с отстъпката, направена на easyJet, това може да окаже силен натиск върху печалбите. Все пак, Airbus има поводи за оптимизъм. Неговото производство е изненадващо гъвкаво и се осъществява с малко хора, като работниците са едва 45 000 в сравнение с малко над 60 000, които ще останат в дивизията за граждански самолети на Boeing след съкращенията.

Airbus, за да избегне падането си в капана на много строгите европейски закони срещу уволненията, наема много временни работници, които представляват около 15 % от работната сила на компанията. По-рано през тази година компанията Airbus обяви, че е съкратила еквивалента на 5000 работни места, като се е отказала от временните работници и тези, които са на непълно работно време. Според доставчици Airbus дава на подизпълнители много повече работа, отколкото Boeing.

"Когато икономиката е в спад, уволненията стават в предприятията, които работят по договори", казва Жан Люмине, който оглавява европейските авиокосмически операции в Goodrich Corp. Производствената линия на Airbus също е силен елемент. Тъй като много от самолетите бяха въведени в експлоатация през 80-те и 90-те години, те се отличават с технологични предимства като дигитален контрол на полета и по-широки салони, които създават по-голямо удобство на пътниците.

Нещо повече, пилотските кабини и някои други характеристики на самолетите Еърбъс са стандартизирани, така че пилотите могат лесно да преминават от един модел Еърбъс на друг, а това дава на авиокомпаниите допълнителна гъвкавост при графиците на полетите и намалява времетраенето на обучението на пилотите. При асортимента от самолети на Boeing сходствата в дизайна са по-малко.

Една от най-неотложните задачи на Boeing е да съживи производствената си линия, като съкрати разходите. Компанията не успя да намери купувачи за уголемената версия на Боинг 747, която предложи в отговор на суперджъмбото на Еърбъс, а пък предложенията ѝ за високоскоростния Sonic Cruiser привлякоха толкова слаб интерес, че вероятно Boeing ще се откаже от този самолет.

Тъй като в момента приходите спадат, може би най-многото, което Boeing може да направи, е да изчака по-добри времена. "Те трябва да печелят пари с това, което са имали, и то въпреки намаляващия си пазарен дял", казва Ричард Абуфалиа, анализатор от базираната във Феарфакс Teal Group. Като че ли лошите новини не са свършили.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.