Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Брюксел обмисля коридор 4 да заобиколи Дунав мост 2, според немски евродепутат

33 коментара

България и Румъния трябва много да внимават с новата транспортна политика, предлагана от Европейската комисия, защото тя изцяло променя трасето на коридор №4, изключвайки от него Румъния, Дунав мост 2 и северната част на България. Това предупреди немският евродепутат Маркус Фебер, цитиран от ДПА и румънските вестници Котидианул и Гъндул. Фебер е председател на парламентарната група на германския Християнсоциален съюз в Европейския парламент.

През лятото на тази година Европейската комисия създаде нова агенция, която ще следи за ускоряване на реализирането на трансевропейските инфраструктурни проекти.  

По думите на Фебер, новата инфраструктурна стратегия, предлагана от Брюксел, предвижда на мястото на коридор №4 да се създаде нова ос, която преминава от Будапеща през Белград и Ниш към София, а след това се раздвоява към Гърция и Турция.

Немският евродепутат определя като опасна подобна промяна на стратегията, защото за реализирането на коридорите бяха инвестирани много пари – и европейски, и от националните бюджети на София и Букурещ, както и средства на Световната банка. Би било нормално да финализираме започнатите проекти, преди да създаваме нови трасета, посочи пред ДПА Фебер.

Той допълва, че е недопустимо от 30-те уточнени приоритетни проекта на Европейската комисия само пет да преминат към изпълнение. Към тях спада и вариантът за отклоняване на коридор 4.

Стойността на 30-те главни пътни проекта на общността, които трябва да приключат до 2020 г., достига 225 млрд. евро, напомня в. Гъндул и отбелязва, че тази сума поставя под съмнение едновременното им изпълнение. Европейската комисия отпусна 20 млрд. евро за пет приоритетни трасета и създаде нова агенция, която ще се занимава с тях. Номинира и шестима специални координатори. Според Фебер, който е против намесата на Брюксел при реализирането на трансевропейските пътни артерии, новата бюрократическа структура не прави нищо друго освен да предлага синекурни длъжности на бивши европейски комисари. По думите му, специалните координатори ще проектират нови трасета, без да се съобразяват нито със старите паневропейски коридори, нито за вече инвестираните огромни суми.

Фебер заявява, че коридор 4 е също толкова важен, колкото и коридорите 1 и 6, които в момента стават приоритет. Той изтъкна, че в бюджета на ЕС са отделени финансови средства за Румъния и България за финализирането на изграждането на коридора.

В. Котидианул цитира пресслужбата на румънското транспортно министерство, според която няма промяна в трасетата на паневропейските коридори.

Подобна бе и реакцията на София. Пред Mediapool зам.финансовият министър Любомир Дацов заяви, че в министерството, което е координатор по програма ИСПА, откъдето се финансира Дунав мост 2, не е пристигал нито един европейски документ, в който да се споменава дори като идея за промяна на трасето на коридор 4. Дацов напомни, че Дунав мост 2, както и отсечките от коридор 4 в Северна България са включени в приоритетните транспортни проекти на Европейската комисия до 2010 г., като тези приоритети са препотвърдени от новите европейски комисари.

Той предположи, че ако се обмисля някаква промяна, тя може да касае единствено проектите, планирани за времето 2010 – 2015 г. Сред тях обаче попада строежа на отделни отсечки от магистралите в Румъния и ако тяхното финансиране мине на заден план, коридорът няма да се довърши.

От пресофиса на делегацията на Европейската комисия в Букурещ са обещали днес да дадат информация по проблема. В София пресофисът на Делегацията е в отпуска.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

33 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Циганолюб
    #35

    Промяната се прави с цел да се избегнат циганите в Румъния. Има вероятност още да се промени за да се избегнат и циганите в България.

  2. Помнещ
    #34

    Ами румънците бавиха поне 2 петилетки този проект с техните цигании. Отдавна можеше да работи. От логистична гледна точка трасето през Сърбия е било винаги за предпочитане, само дивотиите на Милошевич го бяха блокирали за известно време.

  3. данъкоплатец
    #33

    Най-сетне погледнаха географската карта тези чиновници. То не бяха лакардии за най-безсмисления коридор по най-трудното трасе - Арад-Турну Северин-Видин-София.Дано това поускори магистралата Ниш-София!

  4. бай ганю
    #32

    То кото че ли нашата е по малка

  5. иван
    #31

    Как така няма да се прави "Дунав мост"-2Ами нали като избирахме оня пръдлю Бакарджиев то ни го обеща.....

  6. ceco
    #30

    nakrai na nekoi chinovnici im doide akala v glavata. patia e po hubav, po- lesen, po-udoben za balgaria i se izbiagva rumanskata prostotia - BRAVO!

  7. Златко
    #29

    Това е ясен знак къмБГ и към Румъния, че ЕС няма намерение да ни чака да се натуткаме с реформите!

  8. Вуте
    #28

    През наше село че минат!!Така я замислял прадедо ми като се е заселил тукаКеф им през Влашко кеф им през Српско!На прадедовия че додат

  9. Pesho
    #27

    Kakvo zaobikalyane na BG kato magistralata minava prez Sofia i v BG se razklonyava kam GR i TU? Tova sa rumanski problemi koito povtaryate bez da mislite. Koy bg driver she tragne za EU prez RU? Osobeno ako se napravi Sofia - Nis. Ako tezi prioriteti se osashtestvyat tova zashtitava napalno interesa na BG. Dunav most 2 e prosto rezerva, koyato tryabva da stane no ne za smetka na nay-prekiya pat prez YU.

  10. пак същия
    #26

    Няма да си даваме моста! Ако румънците не щат, ще го построим по наш, български вариант - като в "Тримата глупаци" - между българския и българския бряг!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.