Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Брюксел отказа пари за ремонт на “Тракия“ и 60 моста

Плевнелиев завидя на метрото, че просто слиза под земята и копае, а АПИ се занимава с имоти, тръби, курници и гущери

24 коментара

Брюксел е попарил надеждите на правителството да използва икономисаните пари в европрограмата за транспорт за ремонт на “Тракия“ от София до Пловдив и на 60 моста. Това стана ясно от думите на регионалния министър Росен Плевнелиев в понеделник. Той представи комитета за наблюдение на проекта за магистрала “Струма“, който включва експерти от няколко министерства и неправителствени организации в областта на екологията.

Преди два месеца от ведомството на Плевнелиев обясниха, че ще използват 50 млн. евро от Оперативна програма “Транспорт“ за ремонт на съществуващата отсечка от “Тракия“. Обновяването на 60 моста също щеше да се включи в европрограма, която отчете сериозни икономии ( над 200 млн. евро) заради ниските цени, предложени в търговете за “Тракия“, “Марица“, “Хемус“, “Струма“ и т.н. ЕК обаче категорично е отказала да включи тези проекти в програмата, тъй като са за ремонт, а не за ново строителство, каза Плевнелиев.

Най-вероятно за ремонт на мостовете, които са в окаяно състояние и не са пипнати от над 30 години, ще се остане на първоначалния вариант – заем от международна финансова институция за поне 60 млн. евро. Не е ясно от къде ще дойдат пари за обновяване на старите отсечки на “Тракия“. Министър Плевнелиев заяви, че България ще преговаря с ЕК през следващия програмен период 2014 – 2020 г. пари от ОП “Транспорт“ да могат да се ползват и за ремонт на участъци от европейската пътна мрежа, а не само за ново строителство.

Новите правила за пътните търгове – след три месеца

С икономиите в ОП “Транспорт“ ще се изграждат магистрала София – Калотина, Северната и Западната дъга на София, тунелът под Шипка и Лот 3 на “Струма“ - през Кресненското дефиле, каза Плевнелиев. Обществените поръчки за тези проекти ще са за проектиране и строителство (инженеринг) и ще се работи по съвсем нови правила, заяви Плевнелиев. Най-ниската цена няма да е определящ фактор, ще се гледа най-доброто техническо решение и т.н. Новите правила, които се подготвят от Европейската инвестиционна банка, ще са готови до три месеца, каза Плевнелиев. До края на годината ще тръгне търгът за Западната дъга, а в началото на следващата – за София – Калотина и за Северната дъга, каза министърът.

Досега работихме с готови проекти, а и имаше съмнение за прозрачността на работата в Агенция “Пътна инфраструктура“ (АПИ) от страна на ЕК, затова вариантът “най-ниска цена“ беше добър, обясни Плевнлиев. Този модел на работа обаче трябва да се смени заради една съществена причина – България трябва да договаря много по-високи суми през следващата година-две, ако иска повече пари от ЕК през предстоящия програмен период. С евтините търгове за магистрали трудно ще убедим Брюксел, че се нуждаем от повече средства за пътища. Поръчките за инженеринг (проектиране и строителство) ще “надуят“ цените за проектите и ще ускорят договарянето. Това не означава оскъпяване, заяви Плевнелиев – фирмите щели да предлагат най-доброто решение на най-добрата цена.

Струма“ ще е готова през 2015 г.

Участъкът на магистрала “Струма“ през Кресненското дефиле ще се възложи по новите правила и ще се управлява от компанията за инфраструктурни проекти, която ще се създаде по шапката на МРРБ, каза Плевнелиев. Дефилето е защитена от “Натура“ зона с уникално разнообразие от растителни и животински видове. За опазването им ще се наложи изграждането на тунел с дължина 13.3-км. Цялата магистрала “Струма“ ще струва малко под 1.1 млрд. лв. и ще е готова в края на 2015 г., каза още Плевнелиев.

Комитетът за наблюдение на изграждането на “Струма“ще се фокусира върху екологичните аспекти на проекта, каза министърът при представянето му. Липсата на прозрачност или наличието на съмнения за еко нарушения при строителството може да доведе до отказ от финансиране от ЕК, отбеляза Плевнелиев.

“Аз ревнувам “Метрополитен“ и НКЖИ, защото на пътната агенция ѝ е 10 пъти по-тежко в предварителната фаза. При метрото слизате долу под земята и копаете – там няма имоти, няма отчуждения. Докато пътната агенция минава през стотици хиляди имоти, напоителни системи, газови тръби, електрически връзки, курници, предприятия, индустриални зони, “Натура“ и каквото се сетите – национални паркове, археология. И за най-малкото камъче, и за най-малкото гущерче вече, ако искате да получите европейското финансиране – трябва да имате решение“, каза Плевнелиев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

24 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. бос
    #24
  2. Гражданин
    #23
  3. и кое ще остане
    #22
  4. Отврат
    #21
  5. док
    #20
  6. аз
    #19
  7. МИНУВАЧ
    #18
  8. Фани
    #17
  9. атака
    #16
  10. Отврат
    #15

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.