Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

България дарява: Няма малки и големи дарители и каузи – всеки жест е важен

0 коментара
България дарява: Няма малки и големи дарители и каузи – всеки жест е важен

С идването на пролетта, когато всичко се пробужда за нов живот, кампанията “България дарява“ призовава хората да отворят сетивата си за добрите каузи, които ги заобикалят и да ги подкрепят.

Инициативата за кампанията “България дарява“ е на 12 граждански организации, които създават обща платформа и дават трибуна на над 120 каузи с най-разнообразна насоченост – социални, образователни, човешки права, природа и околна среда и др.

Идеята е организациите да популяризират каузите си, да намерят нови съмишленици и поддръжници в усилията им за промяна към по-добро. В сайта на кампанията “България дарява“ всеки може да разпознае близката до неговите възгледи и интереси кауза и да я подкрепи.

Витрина за каузи

Кампанията е вдъхновена от инициативата “Colorado Gives Day“ при пътуване на представители на 12-те граждански организации в САЩ, където изучават тамошните практики за набиране на средства. В САЩ инициативата се провежда в един ден и макар в началото да не е била много популярна, в последствие е разпозната и в нея се включват и други щати.

“Нашите 12 колеги се върнаха от САЩ много вдъхновени от това, че една инициатива, която в началото не е била много успешна и популярна, сега се е превърнала в най-популярното събитие през декември след коледното пазаруване. И успяха да ни убедят, че си струва да се обединим и да инвестираме собствени средства и труд и да създадем нещо като витрина, в която да могат да бъдат разгледани каузите на повече граждански организации от цялата страна – малки и големи, без значение от темата: образование, екология, социална сфера и др. По-важното беше да можем да гарантираме, че това са организации, които вършат добра работа в сферите и местата, където работят“, разказа пред Mediapool Красимира Величкова от Българския дарителски форум – една от организациите, която стои зад инициативата “България дарява“.

Пролетно пробуждане: Всеки жест е важен

Величкова обяснява и как е избрано времето за кампанията: “По Коледа има много кампании, около Великден – също. Така хем произволно, хем целенасочено избрахме датата 22 март – това е първият пролетен ден – светло е, цветно е, хората се радват, в тях сякаш нещо се отваря с идването на пролетта. Именно затова решихме да започнем на тази дата“.

Кампанията е адаптирана за българските условия и вместо в един ден се провежда в рамките на седмица, като идеята е през този период да бъдат популяризирани повече каузи.

“Разчитаме всяка една от тези организации сама да разкаже на хората, които вече я подкрепят или които са около нея какво прави и защо заслужава да бъде подкрепена. Така че идеята е да се получи в тази една седмица един многогласен хор, който да разказва добрите истории, така че те да бъдат видени и подкрепени“, каза Величкова.

“В това време искаме да напомним на хората, че всеки може да бъде полезен за кауза и няма малки и големи дарители – всеки жест на подкрепа има значение“, казва тя.

120 каузи, преобладават образователни и социални

Малко над 120 са каузите в "България дарява" в момента.

“Тези, които преобладават са в темите образование, деца и младежи в риск, социална подкрепата. По-малко са каузите, свързани с човешки права и демокрация – само 8. Но това е може би разбираемо, тъй като в България се отделя много малко ресурс за инициативи и идеи, свързани с човешките права“, коментира Величкова.

Тя обясни, че по принцип най-много се дарява за образователни и здравни каузи, но докато за образование даряват компании и фондации, за здравни и социални каузи даряват предимно хората. Гражданите даряват най-много в кампании за набиране средства за лечение на отделни хора.

От добри практики към системни решения

Но инициативата "България дарява" включва само каузи на граждански организации, не и на отделни хора. Причината е, че с подкрепата на гражданските организации се търсят по-системни решения за дадени проблеми.

“Ние знаем, че има много важни каузи, свързани с подкрепата на отделни хора, но искаме да повдигнем въпроса за по-системните решения. Не просто за оказване на индивидуална подкрепа за някого, а какво още може да бъде направено, така че отделният човек да няма нужда да събира сам пари за своето лечение или за някакъв друг проблем“, казва Величкова.

Тя дава пример с една от каузите в “България дарява“ – тази на Сдружение “Алцхаймер България“ “Стани приятел на човек с деменция“. Целта на тази кампания е да обучава доброволци за това как да оказват подкрепа на пациенти с деменция.

“По този начин от сдружението искат да създадат модел, при който не само с медикаментозна терапия, тези хора да получават подкрепа. Много често гражданските организации се създават от хора с даден проблем, които се обединяват да го решат. И в случая тази кауза не е за един човек, но иска да създаде модел, който ако работи, би могъл да бъде възприет от институциите и хората с деменция да бъдат по-системно подкрепяни“, заяви Величкова.

Друг пример за кауза, търсеща системи решения е тази на Български фонд за жените “Шанс за невидимите супер-майки“ Тя помага на жени, които са били жертва на домашно насилие да запишат курсове за придобиване или повишаване на професионалната квалификация. Така че да могат да започнат работа и да заживеят самостоятелно, като излязат от порочния кръг на зависимост.

“Темата е особено актуална покрай дебата за Истанбулската конвенция, промените в НК, много широко се обсъжда как могат да бъдат подкрепени хората и по-специално жените и децата, които са жертви на домашно насилие. И ето това е пример за един модел, който не просто предлага на жените да бъдат настанени в кризисен център, а тези центрове са много малко, но и да бъдат подпомогнати да развият умения и да се справят сами. И това е нещо, което би следвало да е държавна политика - да има система, която помага на жените по-лесно да започнат самостоятелен живот“, коментира Величкова.

Каузите в платформата “България дарява“ ще останат активни и след нейния край на 31 март.

Идеята на организаторите е кампанията да стане емблематична за началото на пролетта и след няколко години всеки да знае какво е “България дарява“.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.