Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

България участва в купуването на тежки транспортни машини за нуждите на НАТО

4 коментара
България участва в купуването на тежки транспортни машини за нуждите на НАТО

НАТО започва преговори с американския самолетостроител Боинг за покупката на три или четири тежки транспортни самолета С-17 за новото си стратегическо авиотранспортно звено, съобщи във вторник генералният секретар на алианса Яп де Хоп Схефер. Новината съобщи и нашето външно министерство.

Според Схефер стратегическият транспорт е абсолютна необходимост за по-голяма мобилност на силите на НАТО.

Във вторник 13 страни членки на Пакта са публикували писмо за намерения, като по този начин са поставени основите на преговори за покупката на самолетите. Те ще се водят от Агенцията за материално-техническо снабдяване (НАМСА) на организацията.

13-те страни са САЩ, Италия, Дания и Холандия, както и девет по-нови страни членки - България, Чехия, Естония, Латвия, Литва, Полша, Румъния, Словакия и Словения.

Идеята е първоначално да се купят три или четири машини С-17 за стратегическото авиационно звено (SAC - Strategic Airlift Capacity), многонационална част, която ще бъде създадена по модела на тази за електронно разузнаване, използваща самолети Ауакс (AWACS). Очаква се първите самолети да бъдат доставени в определената за тях база Рамщайн в Германия до средата или края на следващата година.

На практика става дума за придобиване на способност за стратегически превоз, с какъвто повечето страни членки на НАТО не разполагат и разчитат основно на САЩ, обясни за Mediapool военният експерт и председател на сдружение “Джордж Маршал” Велизар Шаламанов. Но тъй като не всички страни искат да ползват стратегически превоз, което означава операции надалеч от Европа, и за да не се подлага на натиск консенсусът на НАТО за общо финансиране, в проекта се включват отделни страни по собствена преценка, без да се ангажира целият алианс, каза той.

На второ място закупуването на машините не става от отделните страни, те остават собственост на НАТО и страните ги ползват по заявка в зависимост от процентното си участие при закупуването им, допълни експертът.  

Той даде пример с участието на България в програмата на НАТО за въздушно-земно наблюдение с годишна вноска от около 1-1,5 млн. евро в изследователския ѝ бюджет.

“Ако става дума за участието ни в Ирак, Ливан или Косово, ние нямаме нужда от такъв транспорт, защото самолетите Спартан C-27J, които купуваме, могат да вършат тази работа без междинно кацане”, допълни експертът.

Според него обаче ползването на С-17 означава, че или България ще участва в мисии, по-далечни от обсега на Спартан, който е 2-3 хил. км, или че ще изпраща тежка техника, която не може да бъде качена на Спартан.

“Ангажирането с този проект означава, първо, че се ангажираме с участие в операции с по-далечен радиус от обсега на Спартан, който вече сме си платили и очакваме да го получим, или че ще участваме със сили, които изискват много по-сериозна и тежка логистика”, смята Велизар Шаламанов.

Експертът е на мнение, че от тази гледна точка по-важен е въпросът на базата на каква концепция или на какво решение за участие в операции ще ползваме транспортния боинг, в закупуването на който ще участваме.

“С други думи каква е картата на българското участие – Югоизточна Азия или Сахара или ще концентрираме зоната си на участие в радиус от 2-3 хил. километра, което се покрива от Спартан? Вторият въпрос е с какъв тип сили ще участваме – тежка бронирана техника или специализирани сили, химическа рота, инженерни разделения? И каква е връзката между купуването на 5 самолета Спартан и включването ни в тази програма на НАТО?”, попита той.   

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Gushter
    #6

    Страшна смешка! Няма да получим и грам летателно време пък ще даваме пари. Да се надупим още веднъж дружно...

  2. селски
    #5

    има такова нещо, един от моите голф партньори във Вирджиния, където живея е генерал в Пентагона и той ми каза, че с няколко големи транспортни самолета биха могли да натоварят всички бесепари, царяри, депесари и други комаймуни и да ги удавят като през двайстрета година някъде. Това могат да направят обаче не като русняците, които първо ебът после питат на партийно събрание, а само ако българския народ пожелае. Да съберем подписка за екстерниране и удавяне на всички червени маймуни - почвайки от серьогата и завършвайки с кофпомпата. На дъното ще се чувстват най-добре.

  3. Волф и Дитц
    #4

    Прав си, селски, НАТО трябва да има ефективен транспорт...примерно, за говна като теб, е достатъчна и една евтина лайнарка без отдушник...та чак до Бусманци!!!

  4. Градски
    #2

    Бахти селянина...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.