България удвои мизата за "Фолкваген", Румъния също не се отказва

Поредното отлагане на решението за завода заради турската офанзива в Сирия възроди стари надежди

България удвои мизата за "Фолкваген", Румъния също не се отказва

България е удвоила офертата си към "Фолксваген" (Volkswagen) в опит да привлече компанията да построи завод за сглобяване на автомобили край София, а Румъния е инициирала нови разговори с автомобилния концерн със същата цел.

Новите усилия и надпревара за инвестицията от около 1 млрд. евро се възраждат, след като преди ден автомобилостроителят за пореден път отложи окончателното си решение за реализация на проекта край турския пристанищен град Измир. Причината за удължаването на срока е започнатата от Турция военна операция в Северна Сирия, срещу която са повечето страни от Европейския съюз и самата Германия. В комбинация с предишни критики към "Фолксваген", че е решил да инвестира в страна с ограничавани свободи, жалби в ЕС и политически нападки, се възродиха надеждите на считаните за загубили играчи.

"За да осигури договора за новия завод, България е готова да удвои субсидиите, които предлага", пише германският всекидневник "Франкфуртер Алгемайне Цайтунг" (Frankfurter Allgemeine Zeitung), позовавайки се на изказване на бившия президент Росен Плевнелиев.

"Намерихме начин да предложим на "Фолскваген груп" вместо 135 млн. евро 250 до 260 милиона евро", казва Пленелиев пред германската медия, цитирана от "Инвестор". Той е председател на Автомобилен клъстер България, който участва в преговорите за инвестицията на немския концерн, и лобира активно за построяването на завода на "Фолксваген" у нас.

Германският вестник пише, че "перспективата германският автомобилен концерн да построи новия си завод в Турция се изпарява с всеки изминат ден" заради войната в Сирия.

"Картините, които виждаме от Северна Сирия, са ужасяващи", казва премиерът на Долна Саксония Щефан Вайл (Социалдемократическата партия), който е член на борда на "Фолксваген". Той каза още: "Не мога да си представя, че при тези условия "Фолксваген" ще се ангажира в Турция с инвестиция за милиард евро".

Долна Саксония е вторият най-голям акционер във "Фолксваген" и играе ключова роля в надзорния съвет на компанията, който все още не е одобрил избора на мениджмънта за Турция.

От колебанието в централата на автомобилния концерн във Волфсбург може да се възползва отново една държава, която се конкурира с Турция за желаната инвестиция – България, пише германската медия. Местоположение в близост до столицата София беше единственото, което все още остана в надпреварата освен турската Маниса, край Измир. "Нарастващата критика от страна на европейските, както и на американските политици срещу Анкара дава козове в ръцете на България", допълва ФАЦ.

Българският премиер Бойко Борисов вече обеща на "Фолксваген", че страната ще бъде "най-лоялният партньор на най-големия автомобилен гигант в света". Премиерът се позова на добрите условия за германските инвеститори и много ниските данъци.

Часове след изявлението на Плевнелиев румънският министър за бизнес средата, търговията и предприемачеството Щефан Раду Опря каза, че страната му е инициирала в сряда сутринта нови дискусии с "Фолскваген" за привличането на крупната инвестиция.

"Румъния има много добри технически условия в момента и няма проблем с работната ръка. Направихме проучвания и има редица възможни места, където може да се построи фабрика, и разполагаме с необходимата инфраструктура и работна ръка", заяви Опря, цитиран от финансовия всекидневник "Зиарул финанчиар"..

Той подчерта, че нови дискусии може да бъдат инициирани от настоящото правителство, въпреки че то беше отстранено с вот на недоверие миналата седмица.

"Румъния има добре квалифицирана работна ръка в тази сфера и имаме зони с традиции в автомобилната индустрия, където има място за развитие. Разговаряхме включително с румънски инженери в Германия и други страни, които казаха, че са готови да се върнат у дома, ако подобен проект дойде в Румъния", изтъкна още министърът.

Според данни от пазара на недвижими имоти Фолксваген е обмислял възможността да построи фабрика в района на град Арад, Западна Румъния. В Арад има както пътна, така и железопътна инфраструктура, като по този начин един автомобилостроител би имал възможност да изнася бързо произведените автомобили, отбелязва изданието.

"Румъния все още може да привлече една фабрика на Фолксваген, след като ситуацията в Близкия изток ги накара да отложат решението си за Турция. Имаме нужда от силна реакция на високо ниво от страна на правителството", коментира Габриел Сикое, председател на Асоциацията на автомобилостроителите в Румъния.

Германският автомобилопроизводител вече създаде свое турско подразделение в западния град Маниса в началото на октомври, с което постави основите за начало на производствената си дейност в Турция. Въпреки това противоречивите решения на президента РеджепТайип Ердоган и негодуванието срещу тях в Брюксел разколебават компанията, пише ФАЦ.

В бъдещата си фабрика "Фолксваген" планира да произвежда следващите поколения на автомобилите "Фолксваген Пасат" и "Шкода Супърб" с годишен обем от около 300 000 броя.

Още по темата
Още от Бизнес

Защо управляващите избират Цацаров за шеф на "Антикорупция"?