Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

България удвои мизата за "Фолкваген", Румъния също не се отказва

Поредното отлагане на решението за завода заради турската офанзива в Сирия възроди стари надежди

19 коментара
България удвои мизата за "Фолкваген", Румъния също не се отказва

България е удвоила офертата си към "Фолксваген" (Volkswagen) в опит да привлече компанията да построи завод за сглобяване на автомобили край София, а Румъния е инициирала нови разговори с автомобилния концерн със същата цел.

Новите усилия и надпревара за инвестицията от около 1 млрд. евро се възраждат, след като преди ден автомобилостроителят за пореден път отложи окончателното си решение за реализация на проекта край турския пристанищен град Измир. Причината за удължаването на срока е започнатата от Турция военна операция в Северна Сирия, срещу която са повечето страни от Европейския съюз и самата Германия. В комбинация с предишни критики към "Фолксваген", че е решил да инвестира в страна с ограничавани свободи, жалби в ЕС и политически нападки, се възродиха надеждите на считаните за загубили играчи.

"За да осигури договора за новия завод, България е готова да удвои субсидиите, които предлага", пише германският всекидневник "Франкфуртер Алгемайне Цайтунг" (Frankfurter Allgemeine Zeitung), позовавайки се на изказване на бившия президент Росен Плевнелиев.

"Намерихме начин да предложим на "Фолскваген груп" вместо 135 млн. евро 250 до 260 милиона евро", казва Пленелиев пред германската медия, цитирана от "Инвестор". Той е председател на Автомобилен клъстер България, който участва в преговорите за инвестицията на немския концерн, и лобира активно за построяването на завода на "Фолксваген" у нас.

Германският вестник пише, че "перспективата германският автомобилен концерн да построи новия си завод в Турция се изпарява с всеки изминат ден" заради войната в Сирия.

"Картините, които виждаме от Северна Сирия, са ужасяващи", казва премиерът на Долна Саксония Щефан Вайл (Социалдемократическата партия), който е член на борда на "Фолксваген". Той каза още: "Не мога да си представя, че при тези условия "Фолксваген" ще се ангажира в Турция с инвестиция за милиард евро".

Долна Саксония е вторият най-голям акционер във "Фолксваген" и играе ключова роля в надзорния съвет на компанията, който все още не е одобрил избора на мениджмънта за Турция.

От колебанието в централата на автомобилния концерн във Волфсбург може да се възползва отново една държава, която се конкурира с Турция за желаната инвестиция – България, пише германската медия. Местоположение в близост до столицата София беше единственото, което все още остана в надпреварата освен турската Маниса, край Измир. "Нарастващата критика от страна на европейските, както и на американските политици срещу Анкара дава козове в ръцете на България", допълва ФАЦ.

Българският премиер Бойко Борисов вече обеща на "Фолксваген", че страната ще бъде "най-лоялният партньор на най-големия автомобилен гигант в света". Премиерът се позова на добрите условия за германските инвеститори и много ниските данъци.

Часове след изявлението на Плевнелиев румънският министър за бизнес средата, търговията и предприемачеството Щефан Раду Опря каза, че страната му е инициирала в сряда сутринта нови дискусии с "Фолскваген" за привличането на крупната инвестиция.

"Румъния има много добри технически условия в момента и няма проблем с работната ръка. Направихме проучвания и има редица възможни места, където може да се построи фабрика, и разполагаме с необходимата инфраструктура и работна ръка", заяви Опря, цитиран от финансовия всекидневник "Зиарул финанчиар"..

Той подчерта, че нови дискусии може да бъдат инициирани от настоящото правителство, въпреки че то беше отстранено с вот на недоверие миналата седмица.

"Румъния има добре квалифицирана работна ръка в тази сфера и имаме зони с традиции в автомобилната индустрия, където има място за развитие. Разговаряхме включително с румънски инженери в Германия и други страни, които казаха, че са готови да се върнат у дома, ако подобен проект дойде в Румъния", изтъкна още министърът.

Според данни от пазара на недвижими имоти Фолксваген е обмислял възможността да построи фабрика в района на град Арад, Западна Румъния. В Арад има както пътна, така и железопътна инфраструктура, като по този начин един автомобилостроител би имал възможност да изнася бързо произведените автомобили, отбелязва изданието.

"Румъния все още може да привлече една фабрика на Фолксваген, след като ситуацията в Близкия изток ги накара да отложат решението си за Турция. Имаме нужда от силна реакция на високо ниво от страна на правителството", коментира Габриел Сикое, председател на Асоциацията на автомобилостроителите в Румъния.

Германският автомобилопроизводител вече създаде свое турско подразделение в западния град Маниса в началото на октомври, с което постави основите за начало на производствената си дейност в Турция. Въпреки това противоречивите решения на президента РеджепТайип Ердоган и негодуванието срещу тях в Брюксел разколебават компанията, пише ФАЦ.

В бъдещата си фабрика "Фолксваген" планира да произвежда следващите поколения на автомобилите "Фолксваген Пасат" и "Шкода Супърб" с годишен обем от около 300 000 броя.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.

19 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. [email protected]
    #19
    Отговор на коментар #18

    Хора вие сериозно ли?От всичко казано от тебе против България,Турция е с десет пъти по зле от нашата държава,във всяко отношение.Но това въобще не пречи на германците,напротив те се радват на беззаконност,евтина работна ръка,феодализъм какъвто е в Турция.Водят война в Сирия,първи приятели са с Путин.Строят два руски АЕЦ-а.АКо ние сме блато,то в Турция са плаващия пясъци.Стъпваш и потъваш.Това блазни германския концерн!

  2. Nikola Nikolov
    #18

    Ако някой си въобразява, че VW ще обърнат внимание на България, то той жестоко се лъже !! Целият западен свят гледа на нас, българите, с ОГРОМНО ПРЕЗРЕНИЕ - слугинското поведение на нашите “управляващи” към путлер , рушняците и техните пАтоци и АЕЦ-и, огромната КОРУПЦИЯ, която властва , начело с гнусните олигарси-комуноиди , разкапаната, недъгава “правозащитна” и съдебни системи , превърнаха прекрасната ни Родина във вонящо блато, от което всички сериозни инвеститори отвръщат глави с огромно отвращение ... VW , ама друг път !!

  3. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #17
  4. [email protected]
    #16
    Отговор на коментар #15

    Явно не си прочел,за какво иде реч в Турция?5 лв.,надник на час,на инженерите,работниците по малко.Забранени са и стачките.Това е е бонуса за Фолксваген,а не "квалифицираните кадри".Защото за да се води квалифициран,трябва да е работил в завод на Фолксваген,всяка друга квалификация,е напълно безсмислена,за завода.Мислиш ли че,ако построят завода в Турция,няма да ги квалифицират за завода си?!

  5. ловец
    #15

    Остана само един въпрос да разрешим - достатъчно на брой квалифицирани кадри откъде ще намерим? Или по-скоро, германците толкова ли са тъпи да не знаят хала на България, че и инвестиции да правят в технологични производства? Знаят разбира се, но на оня завеяния все му иска с нещо да се покаже. Е, показа се, видяхме го, че още е жив, въпросът е приключен...

  6. Естествено
    #14
    Отговор на коментар #12

    Събитията в Сирия тепърва ще набират скорост. Ще минат години преди нещата да се уталожат. Много бих искал VW да изградят завод в България, но продължавам да считам това за невъзможно при днешния безнес климат. А индикации да промяна няма.

  7. lisavv
    #13

    А, бре ние ще им дадем 250 млн евро, и те ще инвестират 750 млн евро,не знам какво ще печелим?

  8. boriana
    #12

    Рано е за надуване на фанфарите. Ще мине време и войната в Сирия с намесата на Терция ще спре. Да не забравяме че Турция има подкрепата на официалната власт в Сирия, която пък постигна споразумение с кюрдите. На второ място, какво пише един вестник си е твърдение на вестника, на трето какво казва Плевнелиев все още не значи че го казва и правителството. Двойно увеличена субсидия си е сериозна работа и ако лобито около Плевнелиев очаква тлъста, ама много тлъста комисионна, че и влизане в борда на завод у нас, това не значи че данъкоплатецът българин няма да плати двойната субсидия.

  9. Лизи Гугуткова
    #11

    ЧУЖДЕСТРАННИ ИНВЕСТИЦИИ -ДА! Имат си милиарди… От България каквото пише в Закона ни….. И някой да даде сметка /план/ какво ще спечели България!

  10. Чалгаристан
    #10

    Да се бяха сетили като ги изнудваха при първото посещение, което е и основната причина за отказа им. Не знам за какво раздуват темата явно искат да се споменава по-дълго популярната марка и да демонстрират че работят ..без резултат

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.